Poslednja ispovest Gavrila Principa

Boris SUBAŠIĆ

21. 07. 2012. u 20:57

Последња исповест Гаврила Принципа
Šta je mladi atentator ispričao Martinu Papenhajmu u tvrđavi kazamatu 1916. godine. Inteligentan čovek, duševno zdrav. Vesti o golgoti srpskog naroda na njega porazno delovale. Želeo da umre za ideju

MNOGI su mislili da je Princip jedno dete, zaključio je sažaljivo psihijatar dr Martin Papenhajm, jedini čovek iz spoljnjeg sveta kome je 1916. dozvoljeno da uđe u tvrđavu kazamat Terezijenštat i razgovara s atentatorom na austrijskog prestolonaslednika Franca Ferdinanda.

Tri dana uoči razgovora s lekarom Gavrilo Princip je skinut sa zida tamnice sa koga je doslovno visio kao na raspeću, jer su mu ruke bile u visoko učvršćenim okovima.

„Novosti“ objavljuju delove zaboravljene zabeleške dr Papenhajma, koje su poslednja zabeležena ispovest mladića koji je verovao da će pucnji na Vidovdan 1914. pokrenuti revoluciju među svim porobljenim Slovenima.

- Princip je odavao utisak fanatika i karakternog čoveka - zabeležio je dr Papenhajm. - Ljubav prema svom narodu pokazivao je u svakoj prilici. Bio je inteligentan čovek, duševno zdrav. Žalio se se što u zatvoru ne može ni sa kim da govori. Vesti o golgoti srpskog naroda na njega su porazno delovale. Tešio se da bi do svetskog rata došlo i bez njegovog atentata. Nikada nikog nije optuživao. Govorio je da je atentat bio njegova zamisao u koju je uvukao sve svoje drugove. Uvek sam imao utisak da govori istinu. Princip je istorijska ličnost i zadovoljan sam jer sam razgovarao s njim.

Psihijatar je utvrdio da je Princip odmalena bio usamljenik, ćutljivi idealista, koji je živeo u svetu knjiga i velikih ideja o slobodi.

- Najviše pati zato što nema šta da čita - zapisao je Papenhajm. - Noću spava po četiri sata. Kaže da uvek sanja.

Principove rečenice, koje je beležio psihijatar, bile su kratke i iskidane, baš kao i njegovo telo koje je razjedala tuberkuloza i žive rane na grudima i ruci, od prebijanja i mučenja.

- Rane su se pogoršale, mnogo gnoje, on bedno izgleda - zapisao je dr Papenhajm. - Pokušao je da se ubije, ali nije uspeo jer je bio isuviše slab.

Utamničenom Principu su bile uskraćene sve informacije iz spoljnog sveta, naročito zbog poraza koje je Austrija trpela 1914-1915. godine na srpskom frontu. Prve vesti dobija tek kad je Srbija okupirana, a njih oseća kao najteže mučenje.

- Čuo sam tragične vesti da Srbija više ne postoji - zabeležio je Papenhajm. - Teško mom narodu. - Imao sam ideale, a sada je sve srušeno.

RAZOČARAN AUSTRIJOM

- STARIJIM generacijama govorili su o slobodi koju treba da dobiju legalnim putem od Austrije, ali mi ne verujemo u takvu slobodu – govorio je Princip dr Papenhajmu, razgočaran u nade starijih generacija Srba.

Devetnaestogdišnji atentator je u vreme razgovora već bio u bunilu od strašnih bolova i ispovedao se lekaru svestan da neće dugo živeti. Govorio je s velikom ljubavlju i poštovanjem o porodici u Grahovu, mirnim i vrednjim ljudima, koje nikada nije opterećivao svojim političkim idejama. U tamnici se s tugom setio i neostvarene đačke ljubavi.

- Upoznao sam je u četvrtom razredu gimnazije, ali to je bila idealistička ljubav, nikad je nisam ni poljubio – sećao se Princip.- Moja ljubav nije prestala, ali joj nikad nisam ni pismo napisao.

Te sudbonosne 1911.godine on u Sarajevu učestvuje u demonstracijama, zbog čega postaje nepoželjan u školi.

- Čitao sam mnogo socijalističke, anarhističke i nacionalističke spise – sećao se Princip.- Bio sam u prvom redu učenika i profesori su se rđavo ponašali prema meni. Napustio sam školu u Sarajevu i otišao u Beograd ne javljajući se nikome.

Otac i stariji brat u početku nisu želeli da mu šalju novac za školvoanje u Srbiji, ali su kasnije popustili pred njegovim molbama. Uoči Prvog balkanskog rata 1912. on se uputio ka Prokuplju, gde se nalazio regrtuni centar četnika.

SANJAO REVOLUCIJU

SVAKE noći sam snivao da sam anarhista, da se rvem s policajcima – pričao je Princip lekaru o vremenu uoči atentata.- Mnogo sam čitao o ruskoj revoluciji, o borbama, uživeo sam se u tu ideju. Smatrao sam da su školske stvari prozaične, bezvredne.

- Našli da sam slab i odbili me – kazao je Princip.

Tu ranu na duši Princip nikad nije preboleo, primetio je psihijatar. U Beogradu se družio sa sličnim mladim strastvenim Srbima iz Austrije, od nacionalista do anarhista, koji su sanjali o revoluciji. Mladalački Principov ideal bilo je jedinstvo jugoslovenskih naroda, Srba, Hrvata i Slovenaca u sopstvenoj državi, republici.

U razgovoru s dr Papenhajmom on priznaje da je 1913. želeo da izvede atentat na austrijskog guvernera Bosne, generala Oskara Poćoreka, ali da ga je osujetio odlazak u bolnicu.

- Mislio sam da se atentatima skreće pažnja inteligenciji, da najpre među inteligentnim ljudima treba stvoriti raspoloženje za revoluciju i oslobođenje, a tek posle među masama – prizano je Princip.

Kada je u martu 1914. osamnaestogodišnjak čuo da austrijski prestolonaslednik dolazi u Sarajeveo, ponovo je počela da ga opseda grozničava ideja o atentatu.

- Mislio sam da će izbiti revolucija ako Austrija zapadne u težak polož – pričao je Princip.- Nisam želeo da postanem heroj, hteo sam samo da umrem za svoju ideju.

Ispovest dr Papenhamu prekinulo je Principovo očajno zdravstveno stanje. Gnojnu nelečenu ranu na ruci zahvatila je sepsa, a Beč se pravio gluv prema molbama za amputaciju. Kad je odobrenje za operaciju najzad stiglo lečenje se pretvorilo u agoniju koja se otegla do aprila 1918.godine. Kad je umro, Princip je imao samo oko 40 kilograma.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (138)

baja

21.07.2012. 21:15

...očigledno da je srbin,Gavrilo Princip imao takvu misiju da to mora da uradi...u jednom istorijskom momentu dolazi prelomne tačke gde istorija dobija novi tok...to se dešava i danas baš oko sirije...ništa nije slučajno!!!

Mika, običan čovek

21.07.2012. 21:22

Mislim da bi u današnje vreme Gavrilo Princip izvršio stotine atentata,ali na domaće neprijatelje.

grax

21.07.2012. 21:27

Veliki covek,iako u vreme atentata jos uvek skoro dete,...nesebicni rodoljub,lavljeg srca. Deo srpsbe istorije koji treba da se uci,pamti i neguje. Veliko hvala.

Bre Bre

21.07.2012. 23:36

@sinisa - U čijim očima je ostala? Onih kolonizatora Engleza, Francuza ili imperijalista Austrijanaca, Nemaca. Pa oni će uvek za svoje interese nekog optužiti jer je napad najbolja odbrana. Njima ćeš biti dobar samo ako radiš ono što ti oni kažu, a kad im više ne budeš trebao onda im kakav god budeš bio nećeš biti dobar. Ubistvo Ferdinanda je bio samo povod. Uzroci su bili mnogo dublji.

toma grobar

21.07.2012. 22:02

Ja ne znam u čemu je herojstvo ovog čoveka što je svojom budalaštinom doveo Srpski narod na ivicu biološkog istrebljenja, naka hvala nisi trebao. Možda bi trebali da ga slave Srpski neprijatelji, a Srbi zbog čega da ga slave e to ne razumem.

Истина

21.07.2012. 22:19

@toma grobar - Опет иста брљотина, под другим именом!

Dejan J

21.07.2012. 22:22

@toma grobar - Pa onda je po tebi i Car Lazar i ostali junaci nebitan,pa Karadjordje dize ustanak pa sta bi,pa onda ajde ovako cela Srpska istorija i vladari budale.Zar ne vidis da posle Gavrila i rata Srbija nikada nije bila veca i jaca i granice za Srpski narod nisu postojale, toliko su se radjali da im ni 10g nije trebalo da udvostruce naciju.E sad se ti zapitaj u cemu je tvoj problem i zapamti samo Bog odlucuje sta ce biti i nema smrti nestanka dok to on ne bude zeleo a sve je ostalo nebitno.

Smaranje

21.07.2012. 22:56

@toma grobar - A Austrijanci ni posle Nemci ne bi napali da ih mi nismo nečim isprovocirali?"Jadni" oni od nas.... Još gluplja izjava je kad čujem da smo trebali da se ne bunimo protiv trojnog pakta...

toma grobr

22.07.2012. 00:28

@toma grobar - Ej ljudi vama je to skroz super ušuškani pored tastature, klima ladno pivo i srbovanje i mudrovanje. Ne vidim šta je junaštvo jednog čoveka da ubije nekog pojedinca a onda da izgine milon Srba zbog jednog  švabe ili austrougara. A porediti Principa i Carom Lazarom ili Obilićem to mi govori da vi ste učili istoriju jedino iz neke kolumne u Kuriru, Grand reviji i tako tim izdanjima.

slobo

22.07.2012. 07:09

@toma grobar - Slava velikom junaku GAVRILU PRINCIPU a tebe "tomo"pošto si grobar baš razumem da nećeš nikad razumeti zašto je jedan od najvećih junaka srpskog naroda izvršio atentat na okupatora.!Tebi i tvojim istomišljenicima izgleda da se pomoći ne može!

Smaranje

22.07.2012. 10:26

@toma grobar - E "Tomo",ti sigurno tako lepo pametujes u takvoj atmosferi,ali da imalo imaš pojma kako je tada bilo,ne bi nijedan ovaj komentar napisao! počelo je bilo etničko čišćenje Srba u AU,non stop pretnje i ucene AU vlasti,bilo je očigledno da će rat početi ubrzo! Diplomatija nije pomagala.I da gavrilo nije ubio,bilo bi isto.Da ne misliš možda da je "pravedno" streljanje nedužnih civila za život jedne osobe,koje su radili posle? Onda si ti gori od Hitlera!

Miro Markovic

21.07.2012. 22:14

Gavrilo Princip je ravan srpskom junaku Milosu Obilicu. Milos je hrabro pao dok je ubijao turskog cara na Kosovu 29. juna 1389, koji je nepozvan dosao da porobi Srbiju. Gavrilo je ubio Ferdinanda 29. juna 1914. u Sarajevu, koji je nepozvan dosao da porobi Srbe iz Bosne. Gavrilo je umreo mucenickom smrcu boreci se za slobodu sviSrba. Austrijska carevina je objavila 'nestanak' Srbije 1915, ali vec 1918. ta krvava carevina nestaje, a Srbija je vaskrsla i jos uvek traje. Hvala ti, hrabri Gavrilo!

Milence

22.07.2012. 00:29

@Miro Markovic - Gospodine, slazem se delimicno sa vasim komentarom uz malu ispravku. Za sada jos uvek nije utvrdjeno da li je Milos (K)Obilic bio istorijska licnost ili prosto metafora poslednjeg udarca Srba na Kosovu te godine. Mnogi cak i smatraju da je u stvari Murata ubio jedan od sinova. Ako vec zelite da napravite paralelu, cinite to (a i svi Srbi) sa Vukom Brankovicem, covekom koji je ni kriv ni duzan postao nacionalni sinonim izdajice, zbog cega nam se mozda i dan danas desavaju ovakve stvari. Pozdrav

crni

22.07.2012. 09:29

@Miro Markovic - Мала исправка око датума. У питању је 28. Јун - Видовдан. :)

Vladimir

22.07.2012. 12:20

@Miro Markovic - Ne trabunjaj! Milos je bio clan Vitezova Reda Zmaja!Najelitnije jedinice nase vojske tog doba!Murata je ubio kopljem!Vuk je postao sinonim izdajnika jer se kasnije borio protiv Kneginje Milice i Stefana Lazarevica,narod ga je zbog toga omrznuo.Sa Kosova nije pobegao nego otisao kao pobednik!I to K ispred Obilic je cista glupost!Milos jeste bio Obilic.To Kobilic je nastalo iz prica da je bio toliko jak da je mogao da izvuce kobilu iz stale za rep!Zasto ljudi komentarisu ono sto neznaju!!!!!!!!!!!

Jabre

22.07.2012. 14:52

@Miro Markovic - Milence Miloš se pominje u srpskim i turskim izvorima, i nije Kobilić to je samo način na koji su turci zapisali njegovo prezime. Pripadao je topličkoj vlasteli kao i Jugovići, Kosančići i Toplice. A može da se veruje i da su Japanci poslali nindže da ubiju Murata ali to su samo nagađanja. Isto tako se mnogo šta ne može dokazati fizički. Gde je fizički Isus ?

Miro Markovic

23.07.2012. 06:38

@Miro Markovic - @Milence. Izvinjvam se na grsci u kucanju datuma Kosovske bitke. Ja sam obican covek, nisam nepogresiv i ne stidim se zbog toga. Izvinjavam se svima koje sam uvredio svojom greskom u kucanju.

Dejan J

21.07.2012. 22:16

Veliki covek,da nam je bar malo u krvi ostalo, trunka Gavrila danas bi Srbija i Srpski narod u celini bio slobodan.Danasnjim generacijama je samo u glavi materijalno i fizicko zadovoljstvo i kad toga nemaju samo,,kuknjava,,te nemamo ovo,te nemamo nova kola,te nemamo novac,te krivi su nam drugi za nase nevolje itd.Jedan mladic,intelektulac pred kojim je svet daje zivot za slobodu Srpskog naroda daje ono sto je jedino slobodno i imao,,ZIVOT,,vecno ti hvala Gavrilo Princip jer ti dovijeka zivis...

TODOR

21.07.2012. 22:32

Srpski junaci Milos Obilic i Gavrilo Princip su najsvetlije slike srpske hrabrosti i zrtvovanja za svoj narod ! Dok je Srba i oni zive !!!

sima

21.07.2012. 22:57

@TODOR - gavrilo je bio jedan zavedeni maloletni decak i nista vise.cak i u to vreme nije mogao da bude osudjen na smrt zbog svojih godina.

Atanasije

21.07.2012. 22:47

"Nase ce sjene hodati po becu, lutati po dvoru i plasiti gospodu!" Princip u dusi, Gavrilo u srcu.

jbpresretac

22.07.2012. 12:17

@Atanasije - АНАСТАСИЈЕ СВЕ СИ РЕКАО....НЕКА МУ ЈЕ ВЕЧНА СЛАВА И ХВАЛА

VladanRS

21.07.2012. 22:53

Kad je struju izmisljao TeslaAmeriko sisala si veslaSrbin ima fore i fazonenevidljive ruse avioneMi junaci a oni ludaciko je kakav vidi se po facisrpske trube mrze saksofonesrpsko nebo NATO avioneOj Brajtova mani se Kosova to je sveta zemlja Srbinovaako NATO sa pesadiom krecesa Kosova vratiti se neceToni Bleru i Klintone kerunema struje u mom soliteruoj ...

Branko

21.07.2012. 23:10

Gavrilo Princip je nesumnjivo istorijska ličnost, da li je pozitivna ili negativna zavisi iz kog se ugla posmatra. Za neke je heroj za druge zločinac-terorist. Atentat u Sarajevu imao je krupne posledice na događaje u Evropi i svetu, to je nesumnjivo. Koliko je svojim činom pomogao srpskom narodu, pitanje je: Veliki rat i Golgota, stvaranje SHS/kasnije YU-jedne pa druge...? Da bi danas sve ponovo bilo po starom: "Germani" su ponovo tamo gde su bili, a i "Turci" se vraćaju na Balkan.

nebitan

22.07.2012. 01:01

@Branko - Gavrilo je bez sumnje pozitivna licnost i niko ga ne moze kriviti za svetski rat. Njegovo ubistvo franca ferdinanda je bilo POVOD a ne UZROK tog rata, a to su dva razlicita pojma.

anonimus

22.07.2012. 16:01

@Branko - @nebitan Apsolutno si u pravu! Zar je moguce da i u vezi Prvog svetskog rata postoje neke nejasnoce. Austrijanci su samo cekali priliku za rat!

Realista

22.07.2012. 00:05

@riki - Ne gospodine, nije Gavrilo izmislio " skok na istok" niti je on pripremao smotru austrougarskih trupa za napad na Srbiju. Samo je malo pogurao istoriju a pomenuta carevina je umesto "skoka" nestala iz istorije! Srbija jos opstaje prkosna al iizjedena od sopstvenih propalica, na zalost!

Mercedes Gavrilo

22.07.2012. 01:05

@riki - Mnogo skupo je kostao srpski narod. Germani nam to jos nisu zaboravili a verovatno nece nikad. Steta.....

Jabre

22.07.2012. 14:46

@riki - Ali kad su trebale na desetine hiljada dobrovoljaca da se brani Srbija po ratovima onda nisu bili propast, isto tako nisu bili propast kad je trebalo dizati ustanke i ginuti...

riki

23.07.2012. 12:37

@riki - Pogurao stvar u najgorem trenutku kad Srbija nije bila spremna za rat.Znas li da su Britanci podrzavali okupaciju?Znas li da je Garasanin imao mnogo bolju ideju u tom trenutku o nenasilnom otporu i protestima koji bi naneli stetu samo okupatorima a Srbiji kupilo dragoceno vreme?znas li da bi nas sada bilo 15 i vise mil?Znas li koliko ne znas?

sasa

22.07.2012. 00:09

@Milica - Milice, On je samo jedan od idiota koji je srpski narod zavio u crno! Srbi su imali najmanje razloga da ubiju Ferdinanda, kao i da 27.Marta izadju na ulice da se bune protiv Nemaca. Uradili su to zbog Engleza, koji su 44 sravnili Beograd sa zemljom i doveli nam tita da nas desetkuje kao naciju! A Ti se i dalje ponodpsi?! U medjuvremenu procitaj nesto van komunisticke literature!

tun

22.07.2012. 01:13

@Milica - Milice srami se kako možeš kazati da se ponosiš ubicom drugog čoveka. Previše je ubica u Srpsoj istoriji i nije dobro da se time ponosimo. Kažite Austrijskom ili Hrvatskom ambasadoru u Beogradu da se ponosite sa time pa će vas smatrat ludom.

Se

22.07.2012. 09:16

@Milica - U prvom svetskom ratu je stradalo preko milion Srba a ni jedan Svajcarac.Srbija je sravnjena sa zemljom i trebalo joj je dvadesetak godina da stane na noge,dok su Svajcarci gradili pruge i puteve po Alpima,otvarali banke,pravili satove...U drugom opet gine milion Srba,bombarduju nas Nemci,saveznici,Rusi,sami sebe I opet generacije rastu na hlebu I vodi,dok Svjcarci grade hotele,prave sireve,cokolade...i to bez i jedne zrtve!90tih opet Srbi u ratove,generacije nestaju a Svajcarski franak najaci!

patriota

22.07.2012. 09:16

@Milica - Na čemu slava i hvala? On imao ideale, on ubio, on uvukao Srbe u rat ..Koliko je Srba poginulo u tom ratu? Koliko smo bili kao zemlja ojadjeni, osiromaseni .. nikako da se trgnemo i batalimo ratovanje. Zato i jesmo ovde gde smo, tužni, ružni i dužni ..

Max076

22.07.2012. 09:51

@Milica - A, ti se i dalje stidi svakog trenutka kada je srbin podigao glavu i nadaj se da ce poturanje (znas vec cega) resiti nase probleme!

Realista

22.07.2012. 12:25

@Milica - Nije najgore neznanje vec iluzija znanja. Ti si jedan od .... onih koji danas unazadjuju ovu naciju!

grax

22.07.2012. 14:10

@Milica - Tun, pa naravno je da budu negativne reakcije od neprijatelja...drugo i ne ocekujem. Verovatno je i Milos Obilic srpski izdajnik,sto ubi Murata,samo takvi kao vi su srpski junaci,takve da slavimo,jel da????

Cane

22.07.2012. 15:58

@Milica - @patriota Austrijanci su samo cekali povod da napadnu Srbiju! Da nije bio Gavrilo bio bi neko drugi, da nije bilo atentata u Sarajevu bilo bi neceg drugog. U Evropi se rat osecao u vazduhu i bio je neizbezan! "nikako da se trgnemo i batalimo ratovanje" rece ti a nikako i drugi da batale nas!

be53ge

22.07.2012. 16:12

@Milica - Nema logike u tome što pišeš! Murat i Turci su bili osvajači i došli su na srpsku zemlju da je okupiraju - tako da je potez Obilića bio hrabar ... a Princip je ubio čoveka u Bosni zbog svoje ideje .. i tim činom uvukao Srbiju u rat .. ne mogu se ta dvojica, Princip i Obilić, porediti.

usamljeni orao

22.07.2012. 18:00

@Milica - Turci su bili osvajaci a AU jelde oslobodioci...Pa stace on u Sarajevu, sto nije isao u Carigrad.Ne lupaj gluposti,, da sam ziveo tada gde i Gavrilo Princip ucinio bi isto....Samo covek koji ne voli sebe i svoje, moze da o svom narodu razmislja i govori kao dusman.....Nismo Andjeli, molim vas nabrojte ratove koje su zapocele Srpske drzave...Uvek je Srbin morao ,hteo ne hteo, da se brani a cesto da gine i za druge kao 1918 u Trstu i Celovcu....

Branko

22.07.2012. 00:11

@ivan - Prezime, ne ime moliću lepo. A da da pojasnimo, prezime Princip nema nikakve veze sa rečju "princip".

Pavlović

22.07.2012. 00:18

Zanimljivo , imao je ideale , a šta li je očekivao da se desi pošto je ubio Ferdinanda i njegovu trudnu ženu !? Da li je umislio da će Austrougarska monarhija tako da se sama ukine ili je ideal bila anarhija i haos u kome bi Srpske glave stradale 100 za jednog kao i uvek . Taj momak treba da služi kao primer gluposti koja je Srpski narod i fizički i politički i teritorijalno upropastila u 20. veku .

be53ge

22.07.2012. 10:19

@Pavlović - Slažem se sa tvojim komentarom, i sama sam napisala slično, ne znam da li će objaviti .. nego, pogledaj broj minusa - glupost je neuništiva a logikom se niko ne služi.

Smaranje

22.07.2012. 10:32

@Pavlović - Ja nikako ne mogu da shvatim osobe koje uvek krive žrtvu i na nju ospu svu paljbu.On je primer slobodarskog duha srpskog naroda,on nije bio srpski vojnik,ni državljanin Srbije da bi Srbiju umešao u bilo šta.Ali AU je našla veoma bedan izgovor za okupaciju.Za razliku od tebe,ljudi koji su živeli tada su imali puno časti,puno morala,bili mnogo intelientni i voleli svoju slobodu,pa se nisu bojali ni jedna AU.A to što su oni radili je bolest,a ni tvoja konstatacija nije bolja

silni

22.07.2012. 01:11

One je ipak bio terorist i sramota Srbije. Ako budemo mislili drukčije nećemo u Evropu. Svet nam servira ubojsrvo Obrenovića, Radića, Đinđića........šta reći osim ne ponovilo se

Smaranje

22.07.2012. 10:34

@silni - Ti koji razmišljaju kao ti su teroristi i sramota Srbije.I ne dao bog da budemo deo društva u kojem treba da se izvinjavamo zato što nismo mrtvi!

Pera

22.07.2012. 11:48

@silni - Kakav terorista, to se zove borba za slobodu, ubio je okupatora. Ni Saveznici na potencijalno ubistvo Hitlera nisu gledali kao na teroristički čin. Ali tvoj komentar samo govori o ispranosti mozga.

OIIIIO jeep

22.07.2012. 01:43

Gavrilo Princip je rodjen u Bosni,ubio Ferdinanda u Sarajevu/BiH/,,po meni je Gavrilo BOSANAC....toliko

OIIIIO jeep

22.07.2012. 23:12

@OIIIIO jeep - ..dobro,eto u pravu ste,a zasto je onda,Gavrilo pripadao 'MLADOJ BOSNI",a ne ni velikoj Srbiji, ni dverima, ni neznam ti kojoj 'patriotskoj' grupi,iz Srbije,dakle jos jedan dokaz Gavrilo je ipak BOSANAC....

OIIIIO jeep

22.07.2012. 23:14

@OIIIIO jeep - @kastig...i Isus je rodjen u stali,pa je postovaniji od svih rodjenih 'na svilenom duseku'.....

Dule Los Angeles

22.07.2012. 04:16

Na sudjenju posle atentata,medju advokatima je bio i jedan hrvat koji je rekao"Posle svega sto sme videli i ovde culi,ja kao hrvat ne zelim dalje da branim Srbina".Ali,i Nemac,-doktor prava(imena se ne secam)koji je rekao"Atentat se dogodio jer je Austrija u BIH bila nelegalno.Toga dana,Princip je imao pravo da bude u Sarajevu,a Ferdinand to pravo nije imao".Tako su o najvecem heroju 20.veka rekli"Brat hrvat"i neprijatelj Nemac".Nemcu je istina bila vaznija,iako je i njegov zivot "visio"o koncu

FANT

22.07.2012. 13:52

@Dule Los Angeles - ...znaci li to da je nekakav sedamnaestogodišnji slovenac imao pravo da upuca kralja aleksandra i trudnu mu suprugu jelisavatu kada su ljetovali na brdu kod kranja 1926., jer sta je aca sa jelisavetom radio i sta je trazio u sloveniji....

usamljeni orao

22.07.2012. 16:56

@Dule Los Angeles - FANT 22. jul 2012. 13:52 #2073763...znaci li to da je nekakav sedamnaestogodišnji slovenac imao pravo da upuca kralja aleksandra i trudnu mu suprugu jelisavatu kada su ljetovali na brdu kod kranja 1926., jer sta je aca sa jelisavetom radio i sta je trazio u sloveniji....Kad shvatis da ste tek tada postali narod, a pre 1918, bili ste hlapci, shvatices da je kralj Aleksandar bio svoj na svome, kao neko ko vas je oslobodio hlapcevskog lanca.

Smaranje

22.07.2012. 17:20

@Dule Los Angeles - 17godišnji Slovenac je samo mogao da mu pokloni sve što ima iz zahvalnosti... Isto tako i Hrvat i svi ostali... tek 30ih godina Hitler koristi svoje obaveštajne službe da napravi podelu-osnivanjem NDH ideologije...

FANT

22.07.2012. 22:25

@Dule Los Angeles - ...pa kako se onda desilo da ste sloveniju u junu 1991 napustili poslije ravno tri ispaljena metka, znaci li to da ste izdali principe za koje se princip zrtvovao ili ipak aca na brdu kod kranja sve skupa sa jelisavetom nije bio svoj na svome...

Realista

23.07.2012. 10:22

@Dule Los Angeles - @FANT : Nisu Srbi ni Kralj Aleksandar dolazili vama na noge ne bi li ih Vi oslobadjali od tudjina. Zao mi sto smo ikada usvojili "Krfsku deklaraciju" i sto smo ikada poverovali da ste iskreni prijatelji i braca po slovenskoj krvi. Nije trebalo da prihvatimo nijednog Slovenca kojeg su vasi "prijatelji" Nemci 1941. proterali iz Slovenije. Vratili ste nam tako kako nam nikada niko nije vratio . Bilo bi najlepse da vas nikad vise ne vidimo!"Sluge Jerneji" ce uvek biti samo sluge i nista vise.

Miro Markovic

26.07.2012. 03:44

@Dule Los Angeles - @FANT. Dozvoli da te dobronamerno ispravim. Supruga kralja Aleksandra I Kardjordjevica je bila rumunska priceza Marija. Jelisaveta je bila kcerka regenta kneza Pavla. Pre nego sto komentarises, pametno je da proveris istorijske podatke, umesto da "pricas price".

Miro Markovic

26.07.2012. 03:57

@Dule Los Angeles - @Realista. Odlican komentar. Slovencima je prvi put bilo dozvoljeno da koriste svoj jezik za vreme kralja Aleksandra I. A dotle su bili austrijsko roblje. Hrvati u njihovom Saboru su smelli da koriste samo latinski jezik, sve dok ih Aleksandar I nije oslobodio od Madjara. A kad je Slovence, Hrvate i Nemce pobedila Crvena Armija kod Staljingrada, onda su se "ta nasa nazovi braca" "partizanski" pridruzili Srbima. Sada to opet rade. Eh,nismo vise burazeri, Slovenci i Krvati! Bilo ne povratilo se.

fant

27.07.2012. 23:29

@Dule Los Angeles - miro, veliko hvala na dobronamernosti, ali mislim da uopce nije vazno da li se zena zvala marija ili jelisaveta, mislim da je bitno da je bilo trudna i da je nosila kraljevica petra te 1926, kao i sto je francova sofija bila trudna u sarajevu te 1914, pa je divljacki i besramno ubijena ni kriva ni duzna, i sto je najtragicnije vi taj cin slavite i proslavljate,busate se u prsa a gavrilo majka vam je poslije prvog rata prosila po beogradu, i eto to sute cinjenice i to su te price dobronamjerni m

nesa

22.07.2012. 08:32

Prvi svetski rat bi izbio i bez atentata. Princip je zrtvovao svoj zivot za ideale koji su bili ispravni. Ipak, uvek sam bio za to da kvalitetni ljudi treba da se sacuvaju da bi vodili ovu zemlju. Trebali smo da odlazemo sukob do kraja. U ratovima su izginuli najbolji predstavnici srpskog naroda. Ono najlosije ,dezerteri, kukavice, kljakavi...sto je ostalo,kasnije je pravilo nas. Zato smo ovakvi.

grand

22.07.2012. 08:49

GAVRILO PRINCIP JE HEROJ SRPSKOG NARODA ,,GAVRILO PRINCIP,je zrtvovao svoj mladi zivot ,da se suprostavi okupatoru,,tadasnjoj silnoj Austrougarskoj imperiji,,koja je pravila nasilje,i teror ,nad Srpskim stanovnistvom,podseti mo se,,sta su radili u Boki Kotorskoj,ta ista Austrougarska,,dok nije doslo do pobune Bokelja ,gde dizu ustanak 1869god,i zadaju smrtonosni udarac ,,cesarovoj vojsci,,koja je izgubila vise od 20 000 vojnika,VECNA SLAVA GAVRILU PRINCIPU I KRIVOSISKIM USTANICIMA !!!!

sima

22.07.2012. 11:42

@grand - vec 1918 srbi su zazalili za austrougarskom tiranijom bar u onim krajevima gde nisu imali iskustva sa srpskom demokratijom

rade

22.07.2012. 09:42

Bio je junak i osto za sva vremena.Dao je svoj zivot za slobodu srpskoga naroda! Neka mu je vecna slava i hvala

djura cvorovic

22.07.2012. 10:13

junak,heroj.danas te mnogi osporavaju,oprosti im na zlim recima,njihovi preci su bezali od mobilizacije,znas kako to vec ide,rdjava klica a srce im malo

Hans Kloss

22.07.2012. 10:28

Pokret Mlada Bosna ni u čemu se nije razlikovao od sličnih pokreta u svet (Mlada Turska, Mlada Italija, Mlada Nemačka,...) . Rat su pre svega hteli Nemci t.z. njihv danas dokazano sumanuti Kajzer Wilhel koji je na svoje ludosti nagovorio inače umerenog Kajerza i Kralja Jozefa. Bez Principa ne bi bilo slobodne Češke, Poljske, Slovačke, Hrvatska,.. Hvala Česima koji do danas u Pragu imaju pored Jugoslavske ulice i Principova Alej i neguju sećanje na njega i dug ka njemu.

Hans Kloss

22.07.2012. 10:36

Bilo bi lepo kada bi RTS pokazao divan austrijsko-nemački film o Gavri, heroju. Film "Pod kamenim nebom" ili "Smrt gimazijalca" režirao je Peter Patzak i s obzirom da sa ogromnim pijetetom pokazuje ispravnost Gavrinog delovanja i okrutnost austro-ugarskog režima, biva okarakterisan kao"kontroverzmni" pristup opisanim zbivanjima. Naravno finansijeri filma, Bavarska televizija i Državna Austrijaska televizija, ipak su ga prikazale.

Kastig

22.07.2012. 11:55

@Hans Kloss - Nece moci. A serije rekordne gledanosti? Kada ce to narod da gleda? Tijanic je UBIO RTS sa raznoraznim repriznim reprizama repriza. Nije ni cudo sto narod onda gleda Grand, Sulejmana i sl. GLUPOSTI.

woren djuk

22.07.2012. 10:55

Da li to znači da Gavrilo nije ubio Franca Austrija nikad ne bi napala Srbiju,pa sumnjam. Znači prvo je bilo: dobro jutro od danas je ovo Austrougarska,zatim je bilo dobar dan Sarajevo ja bi malo sa ženicom da se šepurim po čaršiji u vašem gradu pošto smo vas prethodno okupirali,znamo ko je rekao laku noć i ja sam na to ponosan.Mislim da je Sloba Milošević bio na čelu 1914.g. pa da razumem ove srbomrsce.

glux

22.07.2012. 11:07

On jeste ubio čoveka, ali taj čovek je bio okupator njegovog naroda... Pitam se samo šta bi radili amerikanci, nemci, englezi... okupatoru svog naroda? Sloboda svim srbima!

MBg

22.07.2012. 11:11

Dao je svoj život uzalud. Nikome nije bilo bolje, Srbija je naprečac uvučena u rat u kojem je formalno pobedila, ali realno izgubila jer je izginulo i propatilo mnogo mladog sveta. Verujem, da je i tada moglo diplomatijom da se dobije više nego ratom. Poslednji primer su ratovi od 1991-1995.

rista

22.07.2012. 11:21

Sini dobro si zapamtio sta nam svet prebacuje a sta je svet radio?Ko je ubio kenedija,likolna,Palmea,Dantea,Maru,Robespjera,kralja Aleksandramilione Jevreja ,ko je pobio Srbe na Uskrs 1944 godine i i i ida sve ne nabrajam.PO tebi samo su Srbi krivi a ostali mogu da rade sta hoce.

Ne znam

22.07.2012. 11:21

da li vam je poznato, ali njegova majka je posle Prvog svetskog rata prosila po Beogradu.Još jedna sramota ovog naroda!!!!!!!!!!!!!!!!

Smaranje

22.07.2012. 11:22

Najgora stvar koju mogu pročitati od ovih "intelektualaca" je da se rat predajom trebao sprečiti.Etnička čišćenja počela u AU,Srbija non stop pod pretnjom porobljavanja i okupacije,pokušaji na sve načine da AU i preuzme Srbiju i da je očisti fizički i genetski od Srba i drugih Južnih Slovena,kao i celu svoju teritoriju. Posle genocida Turaka,došli smo do genocida Austrijanaca,i sad jedini znak otpora je kriv.Ne biste vi,"pametni" bili živi danas da nije bilo ljudi slicnih njemu

Pavlović

22.07.2012. 11:54

Šta nam je dokazao XX vek - dokazao nam je da se teritorije osvajaju i zadržavaju velikim natalitetom i populacionom politikom , a ne bespotrebnom i uzaludnom pogibijom i mitovima o nebeskom narodu . Rezultat Sarajevskog atentata za Srpski narod je jedna velika tragedija i jedno veliko ništa ! Sramota me je što je u tom događaju stradala trudna princeza i što smo i zbog toga mi Srbi osramoćeni i obeleženi kao necivilizovana nacija .

Miladin

22.07.2012. 11:55

Princip i ostali mladi "Bosnjaci" su usli u semu i odradili prljavi posao za sulude austrijske grofove. Rat je bio u planu 15 godina pre toga. Nijedan rat se ne vodi preko noci. Treci svetski rat je poceo sa pripremama u kasnim 1980 im godinama. Rusija i Kina su usporile malo ali ga nece zaustaviti. Uzdravlje.

twilight

22.07.2012. 16:52

@Miladin - @miladin .Pa naravno da je rat planiran prije toga, ali ovaj atentat je bio povod a nešto drugo uzrok. Moraš razlikovati povod i uzrok, povod ti je kao jedna kap koja prelije već prepunu čašu.

Vladimir

22.07.2012. 12:07

Ispod casti mi je da vam se obracam ali ne mogu da istrpim!Vi koji zalite sto nismo gradili kao Svajcarska!Gradili smo gospodo ali na temeljima od krvi i kostiju! I na vasu zalost ti su temelji cvrsci nego svajcarski od zlatnih poluga!Srbija osakacena,izmrcvarena,mucena,polumrtva ali stoji i dalje!Stoji i ponekad i plasi gospodu po ''Beču''!Jeste lepse ziveti u Svajcarskoj i na celom zapadu,ali ovde je lepse umreti!A i umreti se mora!Svajcarci svojoj deci ostavljaju zlato a mi nasoj cast!

Milan

22.07.2012. 18:03

@Vladimir - E ta cast i dostojanstvo se mogu primetiti danas na svakom cosku....Malo razmisli pa sam sebi odgovori na pitanje koliko smo mi casni i dostojanstveni. Za pocetak mozes da udjes u bilo koji autobus i mislim da ces doci brzo do odgovora. Mozes isto tako da se prosetas po bilo kojoj instituciji ili da procitas one sramne naslove iz crnih hronika gde mladici u punoj snazi ubijaju stare bake da bi uzeli par hiljada dinara.... Cast i postenje se ne nasledjuju, taj status se mukom stice!

teodory

22.07.2012. 12:08

Gavrilo Princip je bio covek koji je umro za svoje ideale, on nije kriv za pocetak rata, kao ni njegova organizacija ``mlada Bosna``, Austrija bi svakako napala Srbiju samo je vrebala pravi trenutak.

Vladimir

22.07.2012. 12:13

Meni je moj deda ostavio Albansku spomenicu.A mogao je i zlato mozda!Otisao je na Kembridz i vratio se u svoju Srbiju 1914-te pa peske preko Albanije!Mozda da nije bilo tako ja bi danas bio potomak nekog engleza sa visokom skolom!Dali ga krivim sto se vratio?Ne!Zbog njega znam ko sam i sta sam,cuvam cast i obraz.I sanjao sam da sam Gavrilo Princip kad god su dolazile srpske ubice ovde!Solana,Hilari Klinton i ostali!Srbija zivi i zivece i bez zlata o kojem vi sanjate!

ZeljkoPg

22.07.2012. 14:39

Al' tirjanstvu stati nogom za vrat,dovesti ga k poznaniju prava,to je ljudska dužnost najsvetija!

ranko75

22.07.2012. 17:43

@ZeljkoPg - Sta je ljudska duznost najsvetlija je rekao Bog u 10 Bozijih zapovesti. Ove koju Vi navodite onde nema.

timotej

22.07.2012. 15:52

Zao mi je sto se prava istina uvek sakrije od naroda. Evropske masonske loze su organizovale atentat na princa Ferdinanda a za taj projekat su organizovali Mladu Bosnu, koja je imala puno masona u svojim redovima. Imali su cak i masonske rituale na svojim sastancima. Zasto je izabrana Srbija? Pa zato sto je bila monarhija kao i Austrougarska, bas kao i carska Rusija. Bilo je potrebno da se uniste sve jake monarhije u Evropi i nazalost uspeli su.S verom u Boga za Kralja i Otadzbinu!

ranko75

22.07.2012. 17:40

@timotej - To je istina tvoje sopstvene proizvodnje.Kada vidim fantaziranje o masonima, znam da nemas nista ubedljivije.Fantazer kao i Princip Gavrilo.

stanko

22.07.2012. 17:00

Blago Srbiji koliko ima Internet junaka , i koliko smo umislili da smo jaki i da je Srpska pogibija bilo kome nesto znacila i u I i u II svetskom ratu . Stvorili smo Jugoslaviju srpsku grobnicu i podarili najbolje srpske glave za ambicije i ideje Karadjordjevica . Zasluzili smo da nam se i rugaju time sto je dvor Obrenovica u Becu "deobom" imovine SFRJ u trajno vlasnistvo poklonjen Hrvatskoj . Stalno dobijamo packe i stalno pravimo greske i nikad ne umemo da izvucemo pouku .

Smaranje

22.07.2012. 17:24

@stanko - Jedina pouka koju treab da zapamtimo je-da priče koje ti pričaš nisu ništa nego odras slabosti ličnosti pojedinca.Niti si realan,nii znaš kakao se završio rat 18e,ni da je 16 000(ej 16 000) Srba dovelo do kapitulacije Bugarske a onda i AU! Mislim da će nam biti bolje samo kad ovakve ponižavajuće misli ne budu mogle da se ispoljavaju svakodnevno po raznim medijima.A ne treba nam ni preuveličavanje.Samo istina!

milan polovic

22.07.2012. 20:49

@stanko - Prvo Stanko pricas gluposti u Becu nikad nije postojao Dvor Obrenoviica.U Annagasse postoji kuca u kojoj je ziveo Knez Milos Obrenovic dok je bio u Egzilu do 1918.godine ta se barokna kuca zvala Srpska kuca.Ona je bila prodata za vreme Obrenovica jos.Inace nikakav dvor nije postojao u Becu.Postoji dvorac Ivanka kod Bratislave koji je bio vencani dar Kneza Milosa svojoj snaji Kneginji Juliji Obrenovic Hunjadi i taj je dvorac dobila Julija posle odlaska iz Srbije i zivela je do smrti u njemu .

vucko

22.07.2012. 19:00

E moj Crni Gavrilo , neka ti se smiluje dragi Bog zato sto si uradio .Pravoslavnim Srbima u Bosni ,Hercegovini ,Hrvatskoj i Vojvodini nikad u istoriji njihovog postojanja nije bilo bolje nego sto je to bilo za vreme Austro-Ugarske monarhije.Velikoj sili si nas zamerio ,i doveo na rub istrebljenja .Kad samo pomislim na grobnice ,jame , logore i sve one koji su umrli mucenickom smrcu i to sve kao rezultat tvog nerazumnog cina . Nije hriscanski druge ubijati,treba se boriti duhom a ne telom .

Toma

10.05.2014. 21:42

@vucko - Pa zar stvarno mislis da je prvi svetski rat i istrebljenje Srba zapoceto zbog Gavrilovog cina. Naivan si ti mnogo, popila ti pamet becka skola!

милојко

23.01.2018. 09:59

@vucko - Која црна велика сила, па јаме,логоре и гробнице су нам правили муслимани,хрвати а не `велика сила`. и где смо то ми ишли да убијамо друге сем у свом атару, нападаном већ вековима.Погледај само шта је на тебе учинила та велика сила те пишеш туђим словима, за ондашње Србе. До окупације аустроугарске Србин је писао само ћирилицом.У Босни 3% школованог народа, у хрватској пар година раније званични језик мађарски, само да би се искоренио српски.На основу чега тврдња о супер положају.

zagrebcanka

22.07.2012. 19:06

Velicanje terorista i ubojica Srbe su vec dovele na najnizu civilizacijsku i evolucijsku granu na svijetu. Samo nastavite.

Dragan

22.07.2012. 21:06

@zagrebcanka - O vidi ko nam to rece..))zena ciji narod idealizuje ustase i njihova zlodela...

MarkoNS

22.07.2012. 22:35

@zagrebcanka - Draga gospođo,Nedavno beše EP u fudbalu i prateći jednu utakmicu reprezentacije Hrvatske na tribinama sam video veliku sliku Gotovine. Toliko o tome da mi veličamo ubice i teroriste!

Jabre

23.07.2012. 01:35

@zagrebcanka - Mi bi hteli da se proguramo na tu granu ali ne možemo pošto je zasednuta Hrvatima, Nemcima, Italijanima, Japancima, Kambodžancima, Amerikancima, Englezima, Francuzima, Turcima, i sličnim koji imaju običaje da istrebljuju cele narode.

tadja

23.07.2012. 16:16

@zagrebcanka - Ajde mala purgerko skokni do crkve i stavi neki dinar na Stepincevu ikonu i zamoli ga za oprost za ove gluposti koje si napisala.

đorđe5656

25.07.2012. 13:17

@zagrebcanka - Iako ste uvek bili samo austrougarski konjšari,ali vam to ne smetate da veličate tu dinastiju i da žalite za njom a o vašoj demokraciji ne vredi pričati to je naroćito Srbima poznato i zato i ti i "državnik" marš iz naših novina.

Хвала

22.07.2012. 20:16

Рећићу нешто што нисам рекао четири године: браво за новинара и избор теме.

Hepi KlaUN

22.07.2012. 20:28

Atentat u Sarajevu je organizovao D.Dimitrijević-Apis, koji je bio agent nemačke obaveštajne službe. Zato je osuđen na Solunskom procesu da se ne bi otkrilo da je Srbija ipak bila umešana u ubistvo. Kao čoveka koji je bio "zaslužan" za zlo koje je zadesilo Srbe, komunisti su ga brže-bolje već 1952. rehabilitovali organizujući reviziju (!) Solunskog procesa.

Dule Los Angeles

23.07.2012. 05:57

@Hepi KlaUN - Apsolutna laz."Crna ruka"jeste naoruzala mladice iz "Mlade Bosne",koja je vec bila formirana.U nju je bilo i muslimana,a "Crna ruka"cisto srpska organizacija.Njen cilj je bio ubistvo A Obrenovica,i promena Dinastije.Apis je bio veliki Srpski nacionalista.Govori je"Na sablju cu vas pustati u Srbiju kod Demir Kapije,videcemo ko je zasluzio da se u nju vrati".Bio je zestoki kriticar kralja Aleksandra i njegovog Jugoslovenstva.Kralj se plasio da bi ga Apis mogao zbaciti,i napraviti Drzavu Srbiju.

ZeljkoPg

22.07.2012. 21:41

Gavrilo Pricip je svoj mladi zivot izgubio vjerujuci u ideju oslobodjenja i ujedinjenja juznih slovena a nacin na koji je ta drzava vodjena to je druga prica.Neka mu je vjecna slava i hvala!

stanimir

24.07.2012. 00:34

Ubistva Kraljice Drage Masin i trudne Princeze Sofije su dve najvece sramote u istoriji Srpskog roda i stvarno je sramota da se spominju i velicaju Princip i Apis koji su ucestvovali u tim dogadjajima . Njih dvojica zasluzuju samo prezir i zaborav i nista vise od toga .

Miro Markovic

24.07.2012. 21:44

@stanimir - @stanimir. Stanimire, nije sire poznato velicanje Apisa, jer njegov cin u ubistvu kralja Aleksanda kraljice Drage je bio cista politicka borba izmedju dveju dinastija, koje su se glozile za srpski presto jos od Milosa i Karadjordja. Na drugoj strani cin Gavrila Principa je bio herojski izraz dubokog gneva srpske omladine u porobljenoj i BiH od strane kolonizatorske AU imperije. Nije posteno porediti dva cina, jer oni nisu ni po cemu slicni.

pera

19.06.2014. 14:13

@stanimir - Sve tačno samo čin Gavrila Principa bio je izraz dubokog gneva i srpske ali i hrvatske i muslimanske omladine koja se zajedno borila za oslobođenje. Ni to ne treba zaboravljati.

The Clash

24.07.2013. 13:30

Princip i Mlada Bosna su instrumentalizovani od strane Apisa i Crne Ruke.Mlada Bosna je anarhisticka organizacija koja se borila za ideju oslobadjana svih naroda Balkana.A Crna Ruka je tipicno srpska nacionalistika organizacija.Da su ti mladi ljudi izigrani svedoce dokumenti i pisma pojedinih pripadnika Mlade Bosne.Recimo da su znali da je Ferdinandova zena trudna,ne bi ni izvrsili atentat.Elem,cijanid koji su dobili od Apisa i Crne Ruke nije uopste ima odejstvo.Dobili su dijareju.Toliko o tome.

bg

08.09.2014. 11:10

Gavrilo Princip srbski heroj i rodoljub, simbol otpora okupatoru i tiraninu! Umreo je od posledica svirepog mucenja u zatvoru, rana od eksera, sepse, izgladnjivanja i od tuberkuloze koju je dugo nosio. Jos da dodam da majka Gavrila Principa nije umrla u Beogradu kao prosjakinja kako prozapadna propaganda kaze vec u Kninu 1945.godine.