DEČJA PLANETA: Računaljka za malce genijalce

Tatjana LOŠ

ponedeljak, 22. 06. 2020. u 17:02

ДЕЧЈА ПЛАНЕТА: Рачунаљка за малце генијалце
Kako je program mentalne aritmetike napravio tihu „revoluciju“ u obrazovanju mališana

NEKADA je sve počinjalo od računaljke. A onda smo je udaljili iz vidokruga, jer nam se činilo da je prevaziđena. Da ju je pregazilo vreme.

Drevna "pametnica", obična i moćna, vratila se, ipak, na velika vrata. Nove generacije mališana ponovo računaju prstićima, samo što sada rešavaju složene matematičke operacije i uče kako da mentalno računaju. Tako razvijaju logičko mišljenje. Jačaju memoriju. Podstiču bujanje mašte.

Program mentalne aritmetike napravio je pravu "revoluciju", postajući jedna od najpoželjnijih vannastavnih aktivnosti učenika osnovne škole. Kako je računaljka zvana abakus unela svežinu u obrazovanje, koje su prednosti i privilegije ovakve nastave, da li je ona izbor samo malih matematičara, koji su njeni dometi i šta sve dobro "čini" deci, razgovaramo sa Anom Petrović i Nadom Pavlović, učiteljicama mentalne aritmetike u školici "Malac Genijalac" iz Rume.

Sagovornice "Života plus" tvrde da deca koja uče mentalnu aritmetiku imaju, pre svega, kontinuirani "trening mozga" koji podstiče intelektualni razvoj i maksimalno budi njihove mentalne kapacitete.

- Istakle bismo VAK metod - vizuelno, auditivno, kinetsetički, koji se primenjuje u nastavi mentalne aritmetike, a podrazumeva primanje informacija putem različitih čula - vida, sluha i dodira, koji u simbiozi daju najbolje rezultate učenja - navode učiteljice. - Pored poboljšanja matematičkih sposobnosti, mentalna aritmetika pozitivno utiče na razvoj mišljenja i podstiče niz važnih veština i sposobnosti.


LOGIČAN PUT DO LOGIČKOG MIŠLjENjA


KADA bismo pokušali da nabrojimo sve prednosti učenja mentalne aritmetike, među njima bi se svakako našla neka opšta mesta, ali ona ima i niz svojih posebnosti.

- Pohađanjem ovog programa poboljšava se način na koji dete sluša, obrađuje informacije, razume, zamišlja i stvara određene predstave, prepoznaje detalje, obavlja radnje, rešava probleme. Aritmetika podstiče aktivaciju obe moždane hemisfere, jačajući moć koncentracije, memorije, pažnje, brzog računanja, fotografskog pamćenja, analitičkog i logičkog razmišljanja, kreativnosti, mašte i sposobnosti vizualizacije. Sve to doprinosi lakšem savladavanju celokupnog gradiva, boljem uspehu u školi i snalaženju u različitim životnim situacijama - kaže Nada.

Sagovornice ističu ono što potvrđuju studije, a to je da je mentalna aritmetika dobra za razvijanje kognitivnih sposobnosti mališana. Takav napredak je vidljiv kod svih polaznika.

- Mališani tokom jedne godine učenja mentalne aritmetike prolaze kroz više razvojnih faza. Ogromna je razlika između deteta sa prvog časa i istog kome je dodeljen sertifikat o završenom programu. Taj napredak i te kako primećuju i roditelji i okolina. Neretko se dešava da "Malci" na prvim časovima ne prepoznaju brojeve do deset, a posle nekoliko meseci izračunavaju dugačke nizove velikom brzinom, koriste formule, barataju višecifrenim brojevima... Nama je satisfakcija da gledamo kako od stidljivih dečaka i devojčica postaju samopouzdane ličnosti, otvorene, komunikativne, sposobne da razmišljaju i spremne da odgovore na svaki izazov - navodi Ana.


POTREBA, A NE HIR


SVAKI čas mentalne aritmetike kreće nekom vedrom aktivnošću - igrom, pesmom i razgovorom o tome šta je deci obeležilo prethodne dane.

- Pošto pregledamo domaće zadatke, prelazimo na igru koncentracije i intenzivno radimo na fokusu i pažnji. Centralni deo časa koncipiran je na smeni akivnosti - radu na čuvenoj računaljci abakus i mentalnom računanju. Abakusom se uvežbavaju računske operacije i formule, pritom vežba i fina motorika, a mentalno računanje je korak dalje, kada đaci isti taj abakus vizualizuju i, zamišljajući ga, prstićima u vazduhu izvode navedene operacije. Sve ovo rade dok slušaju zvuke klasične muzike. Negujemo takmičarski duh, ali ih učimo i da bodre i ohrabruju jedni druge. Veliki akcenat stavljamo na odnose saradnje, postavljajući ih često u situacije u kojima pomažu jedni drugima. Završni deo časa rezervisan je za opuštanje - uz pesmu, igru, animirani edukativni video, bajke, ilustrovanje. Neretko organizujemo tematske časove, kreativne radionice, odlaske u prirodu i bioskop. Sama veština brzog računanja iziskuje dosta truda, ponekad i napora, ali trudimo se da "Malci" zadovoljni i nasmejani izlaze iz naših učionica - kaže Nada.

A naše sagovornice imaju i odgovor na eventualne prozivke da je ovo pomodarstvo. Ne, nije hir modernog vremena, već potreba za kreativnim pristupom u procesu obrazovanja.

- Mentalnu aritmetiku nikako ne bismo smeli da posmatramo kao pomodarstvo. Ona je drevna naučna disciplina, prilagođena današnjici i dokazano je da doprinosi (kvalitetnom) celokupnom razvoju deteta. Polaznici su izuzetno angažovani učenici, a možemo sa ponosom da kažemo i donosioci medalja sa evropskih i svetskih takmičenja. Jer tradicionalna škola, pored nespornih kvaliteta, u metodološkom smislu, ipak, ne ispunjava u potpunosti potrebe savremenog deteta i ne koristi do kraja dečje potencijale. Današnji đaci odrastaju u svetu interneta i savremenih tehnologija, pa je potrebno omogućiti im da sadržaje usvajaju na njima blizak način. Naši učenici poseduju naloge na internet platformi preko koje vežbaju, rešavaju domaće zadatke, a sve je dizajnirano tako da imaju osećaj da se igraju. Činjenica je da je obrazovni sistem u našoj zemlji "prespavao" pojavu neta i da su aplikacije za učenje tek od nedavno ušle u osnovne i srednje škole - naglašava učiteljica Ana.


Časovi i na daljinu


TOKOM trajanja vanrednog stanja "Malci" nisu prestajali da se druže sa računaljkom, jer se nastava mentalne aritmetike sve vreme održavala na daljinu.

Ana kaže da ih epidemija nije omela, redovno su održavali časove, odlično napredovali i družili se. Viđali su se preko grupnih video-poziva i uživali i u ovakvom načinu rada.

- Bio je to veliki izazov, kako za decu i roditelje, tako i za nas predavače. Ali veoma brzo smo se organizovali i preorjentisali na "onlajn" nastavu. Roditelji su podržali našu nameru da i u vanrednim okolnostima nastavimo učenje, održimo kontinuitet, napredujemo i pozitivno usmerimo dečje misli. Učenici su se odlično snašli, jer se naš rad i inače u velikoj meri odvija na internet platformi, pa su se samo prilagodili. Izuzetno lepo su prihvatili nastavu na daljinu, radovali su se svakom virtuelnom sastanku, pa nameravamo da i u budućnosti u nekim situacijama koristimo ovaj način rada - najavljuje Nada.


Već od četvrte godine u klupi


KAKO je naučno dokazano da se mozak najintenzivnije razvija od četvrte do 12. godine, jer su u tom periodu moždane hemisfere najaktivnije, pa dete prosto upija informacije, sagovornice "Života plus" kažu da upravo to vreme treba iskoristiti za bavljenje mentalnom aritmetikom.

- Interesovanje je sve veće, pa deca već sa tri godine masovno upisuju NUMIKON program kojim se podstiče aktivacija moždanih hemisfera i rani razvoj predmatematičkih veština kroz igru, na lak i zabavan način. To je didaktički matematički sistem kreiran od strane stručnjaka sa Oksford univerziteta, koji je proglašen za najbolji svetski edukativni metod u 2015. godini - kaže Ana, a Nada dodaje da između desete i 17. godine deca mogu da upišu program SUPER UM, na kojem se bave složenim matematičkim operacijama sa kojima se đaci susreću tokom kasnijeg školovanja.