KUĆNA izolacija zbog pandemije virusa korona za mnoge je bila prilika da se odmore i potpuno "resetuju". Oni koji su u tom periodu radili od kuće ili sve vreme bili na radnom mestu, nakon ukidanja vanrednog stanja nastavili su u istom ritmu. Za većinu odlazak na odmor nije ni na vidiku, mada ih organizam opominje da je vreme za to.

Koliko čovek može dugo da izdrži bez odmora? Šta podrazumeva pravi odmor i koliko često treba da priuštimo predah od poslovnih obaveza? Psiholog Milica Zarin, za "Novosti", kaže da treba praktikovati češće i kraće odmore i osmisliti ih na pravi način.

- Iskoristite svaku priliku za kratke predahe - vikende, produžene vikende ili praznike - kaže nam Milica Zarin. - Velika je greška ako radite cele godine, a onda idete na odmor tri-četiri nedelje, pa tako do naredne sezone. Ne smemo da dozvolimo da "pregorimo" već da delujemo preventivno. Nije poenta da idemo na odmor kada se potpuno istrošimo, nego da često "punimo baterije" i održavamo svoje stanje na funkcionalnom nivou. Dakle, ne treba da čekamo odmor do leta, zime ili "daleki" datum u kalendaru, već da nađemo način kako da se osvežimo na dnevnom, nedeljnom i mesečnom nivou.

Naša sagovornica naglašava da odmor podrazumeva sve što nam prija i pomaže da se rehabilitujemo. Kao što redovno punimo baterije na tehničkim uređajima, moramo da brinemo i o sebi i ne dozvolimo da se "istrošimo":

- U različitim životnim periodima prijaju nam različite stvari. Nekad nam je potreban pasivan a nekad aktivan odmor. Dešava se da nam prija da dva dana ništa ne radimo, da budemo kod kuće i da pijemo kafu u pidžami, a nekad imamo želju da idemo na planinarenje ili da vozimo bicikl. Nema pravila, samo osluškujte svoje potrebe. Ne moraju to da budu daleka i skupa putovanja. Možemo i sa malo novca da priuštimo sadržajan i kvalitetan odmor. Nije važno da li ćemo ga provesti sa porodicom, prijateljima, partnerom ili potpuno sami. Nekad je dovoljno da nakratko pobegnemo od svakodnevnih problema, razmišljanja i pritisaka. To je svrha odmora, da steknemo širu sliku o svemu što nam se dešava i ništa neće izgledati strašno i nepremostivo.


FIZIČKA I MENTALNA ISCRPLjENOST

NA pitanje kako se nedostatak odmora odražava na naše mentalno i fizičko stanje, psiholog Milica Zarin kaže:

- Može da prouzrokuje mentalnu i fizičku iscrpljenost, smanjenu efikasnost, produktivnost, koncentraciju, nezadovoljstvo, potištenost, bespomoćnost, bezvoljnost... Ali preterano forsiranje na poslu bez adekvatnog odmora izaziva nesanicu, konstantne loše emocije i raspoloženje, bes, tugu i razdražljivost.