Divota katastrofe: Virtuelni koncert Jasmine Kulaglić

G. ČVOROVIĆ

utorak, 12. 05. 2020. u 06:27

Дивота катастрофе: Виртуелни концерт Јасмине Кулаглић

Pijanistkinja Jasmina Kulaglić / Foto Privatna arhiva

Pariska pijanistkinja Jasmina Kulaglić o zapaženom virtuelnom koncertu. Izvela "Sećanje predaka" srpskog kompozitora Svetislava Božića. Mnogo bih volela da ponovo nastupim u Beogradu

PARIZ - OD STALNOG DOPISNIKA

NOVA vremena, nova pravila. Koncertne dvorane su prazne, umetnici moraju da se prilagođavaju uslovima vanrednog stanja, a jedan od takvih događaja u Parizu bio je tokom proteklog vikenda i veoma zapaženi koncert pariskih muzičara putem interneta pod nazivom "Divota katastrofe", u čijem naslovu je sadržana sva apsurdnost stanja u kome se nalazimo. Na koncertu je učestvovala i naša pijanistkinja Jasmina Kulaglić.

- Takva je situacija, moramo da se prilagodimo - kaže Kulaglićeva, za "Novosti". - Atmosfera, naravno, nije ista. Nemamo isti kontakt, salu, akustiku, koncertni klavir, prisutnost i energiju publike. Ali, pitanje je da li da ništa ne radimo, ili da iskoristimo digitalnu mogućnost. Ovo je samo privremena situacija i treba je posmatrati pozitivno, iako nam nedostaje pravi život na sceni.

Naša sagovornica ističe da je u tom smislu veoma važno za umetnike što bar na ovaj način mogu da postoje i u ovo vreme komuniciraju s publikom.

- A od publike imamo dobre, pozitivne odjeke. Zadovoljni su, naročito ako je nastup u formi koncerta, što je, ipak, drugačije od običnog video-zapisa - kaže ova Beograđanka koja već dugo živi u Parizu.

Naša pijanistkinja je već učestvovala na jednom ovakvom virtuelnom koncertu, 28. marta, na početku izolacije. Ovoga puta, nastupila je na festivalu "Kom Bah", gde su se izvođači okupili oko teme katastrofe, s delima vezanim za teške trenutke, ali uz visoko muzičko nadahnuće.

Na repertoaru je imala Betovenove "Bagatele", "Klavir sa zemlje - klavir s neba" Petera Etvoša, odlomak "Lakrimoza" iz Mocartovog "Rekvijema" kao transkripciju s orkestra na klavir Mikakua Macumotoa, Glinkin "Rastanak", Hačaturijanovu "Tokatu" i "Sećanje predaka" srpskog kompozitora Svetislava Božića.

- Cilj je bio da se pokaže da se iz teških trenutaka uvek izađe iz tunela. Zato sam odabrala Božića, jer njegova kompozicija donosi mir. "Sećanje predaka" je otvaranje ka svetlu. Prikazuje sve generacije koje u svakom slučaju idu napred. Delo je nastalo 2004. godine i čini logičan sled, nakon "Vizantijskog mozaika" i kompozicije "Posle jednog rata sa malo nade kroz kišu" koja je napisana tokom bombardovanja 1999. - ističe naša sagovornica.

Odabrane kompozicije na različite načine oslikavaju katastrofu. Betovenove "Bagatele", opus 119, njegov izdavač Peters je odbio kao "katastrofalno delo" koje nije dostojno njegove reputacije, a koje je posle toga postalo veoma cenjeno. Orguljaš Vensan Kronije izveo je "Tokatu" Fraja Žasinta iz 18. veka, jedino delo ovog kompozitora koje je spaseno posle zemljotresa u Lisabonu.

Uz Kulaglićevu i Kronijea, na koncertu su još nastupili i gitarista Žan Diboa, violončelistkinja Sirijel Golen, Žan-Lik Telen na klavsenu i gudački kvartet "Akos". Sve je bilo ukusno ukomponovano, s prigodnim tekstom koji je uvodio u svaki komad. Izvođena su poznata i manje poznata dela, bilo je i improvizacija, od prave muzičke oluje koje su dizale orgulje iz crkve Sent Andre, do smirujućih tonova klavira.

- Ovako će potrajati još neko vreme. Svi klasični festivali u Francuskoj su otkazani, neki čak do oktobra. Čekamo da, početkom juna, saznamo sudbinu jednog planiranog za kraj avgusta. Ali, nadam se da će od jeseni sve da krene nabolje. Mnogo bih volela da ponovo nastupim u Beogradu. Odavno nisam gostovala u mom rodnom gradu. Sada je to nažalost nemoguće, ali se iskreno nadam da će vrlo brzo da mi se ukaže prilika - zaključila je Kulaglićeva u optimističkom tonu.

NAGRADA ZA ŽIČU, STUDENICU I SOPOĆANE

JASMINA Kulaglić je nedavno dobila izuzetnu kritiku sa najvišim priznanjem redakcije jednog od vodećih evropskih magazina koji prate klasičnu muziku, belgijskog "Kreščenda", za zvuk, libreto, repertoar i interpretaciju u izvođenju dela savremenog srpskog kompozitora Svetislava Božića sa albuma "Vizantijski mozaik". Devet kompozicija posvećeno je pravoslavnim manastirima među kojima su Sopoćani, Žiča, Studenica...

- Drago mi je što su ljudi sada, tokom izolacije, otkrili ovaj zaista originalni album. Ovo je prilika za sve nas da malo više vremena posvetimo nekim delima koja su nam u svakodnevnoj trci možda promakla - kaže naša sagovornica.

Jasmina Kulaglić je, inače, studirala u Beogradu u klasi Mirjane Šuice, a usavršavala se u pijanističkoj školi Klaudija Araua, jednog od najznačajnijih svetskih pijanista. Koncertista je i profesor na Pariskom konzervatorijumu "Pol Superijer".