Zvali su ga ruski Spilberg, a onda je snimio film o invaziji vanzemaljaca na Moskvu, i tako se zamerio Zapadu: Fjodor Bondarčuk, režira, ima velika očekivanja, ali ne plaši se rizika

Milan ADžIĆ

02. 01. 2020. u 10:00

Fjodor Bondarčuk, slavni ruski režiser. Sin slavnog Sergeja Bondarčuka nije prihvatio bogatu ponudu "Vorner brosa"

Звали су га руски Спилберг, а онда је снимио филм о инвазији ванземаљаца на Москву, и тако се замерио Западу: Фјодор Бондарчук, режира, има велика очекивања, али не плаши се ризика

Fjodor Bondarčuk

SLAVNOG glumca, režisera i producenta Fjodora Bondarčuka (52) u američkim medijima nazivali su "ruski Spilberg". Sve dok pre tri godine nije snimio nadaleko čuveni blokbaster "Sila privlačnosti" o invaziji vanzemaljaca na Moskvu, čime se "zamerio" Zapadu.

Evropski kritičari bili su saglasni u stavu da je ovim ostvarenjem Rusija promovisala talentovane filmske stručnjake, prikazavši specijalne efekte kakvi se viđaju samo u američkim filmovima. Njihove britanske i američke kolege u Bondarčukovom naučnofantastičnom remek-delu videle su, pak, provokaciju Kremlja. Zasmetala im je demonstracija ruske vojne sile na velikom platnu. I tako je Fjodor preko noći u njihovim očima postao Putinov pristalica...

A bio je hvaljeni režiser kome je neposredno pred početak snimanja "Sile privlačnosti" stigla "nepristojna ponuda" iz kompanije "Vorner bros". Mada se sa njihovim agentima u načelu dogovorio da karijeru nastavi u Americi, Bondarčuk im se na kraju ljubazno zahvalio.

Pročitajte još - „Ruski Spilberg“ osvaja svet: "Invazija" i na srpske gledaoce

- Nije mi bilo lako da donesem tu odluku. Pre svega iz profesionalnih razloga. Ipak, prevagnula je ambicija da kod kuće nastavim da pravim velike filmove. Ne isključujem mogućnost da već naredne godine snimim nešto u inostranstvu, ali neću se odreći karijere u Rusiji - kaže, za "Novosti", Fjodor, čiji najnoviji blokbaster "Invazija", nastavak "Sile privlačnosti", stiže 9. januara u srpske bioskope.

Premijera "Invazije" u Rusiji zakazana je za 1. januar, a već je ponela epitet "film godine". Može li se nadmašiti uspeh prethodnog dela?

- U svetu filma, pogotovo u Rusiji, sve je stvar rizika. Ali, čim se upustite u stvaranje megalomanskog projekta - podrazumeva se da imate velika očekivanja. Sećam se da su me mnogi zabrinuto gledali kada sam započeo rad na "Staljingradu". Govorili su mi da u bioskop pretežno idu žene i devojke sa svojim momcima, i da je nerealno očekivati da će ratna drama biti gledana. Mi smo, ipak, hrabro u nju uložili 30 miliona dolara. I bili smo prvi na bioskopskim blagajnama. Dokazali smo da Rusi rado gledaju domaće filmove, ukoliko ih zainteresujete dobrom pričom i specijalnim efektima kojima smo obogatili "Staljingrad". Uspeh je očvrsnuo moje samopouzdanje. Onda se rodila ideja da ljubiteljima naučne fantastike, pogotovo mlađoj publici koja voli da gleda američka ostvarenja iz tog žanra, podarimo visokobudžetni originalni film. I uspeh nije izostao. Sa "Invazijom" su nam porasli apetiti. Uložili smo tri puta više novca, angažovali smo najbolje filmske stručnjake iz zemlje i inostranstva. Nadamo se da će se naš film rado gledati i van granica Rusije.


"Sila privlačnosti" pojavila se u trenutku kada se činilo da su Amerikanci u tom žanru već sve ispričali. Koliko je teško napisati i snimiti originalanu priču o invaziji vanzemaljaca?

- To mi je od samog starta bio najveći izazov. Kada sam pročitao scenario autora Olega Malovičkog i Andreja Zolotareva oduševila me je originalnost zapleta sociološke drame, čiji je glavni cilj istraživanje ponašanja ljudi u kontaktu sa nepoznatim. Njihova ideja je bila da junake ne predstavimo kao dobre i zle momke, što obično viđamo u američkim filmovima, već kao obične ljude sa manama i vrlinama. I baš zbog želje da u svemu budemo originalni menjali smo scenario skoro 20 puta.
Međutim, pred početak snimanja se desilo nešto neplanirano.

Pročitajte još - Najbolji film na Kosovo i Metohija međunarodnom filmskom festivalu "Četiri ruže" Vasilija Nikitovića

- Svemirski brod koji sam osmislio ugledao sam u novoj Netfliksovoj seriji "Ljubav, smrt i roboti". Bili smo prisiljeni da i njega ponovo pravimo. Za drugi deo filma imali smo više od 70 verzija scenarija. U jednom trenutku prestali smo da brojimo. Glavna karakteritiska "Invazije" je ta što se skoro trećina radnje odvija u vodi. Dobro ste čuli, potopili smo Moskvu (smeh). Imamo 15 sati snimljenog materijala pod vodom u specijalno izgrađenim bazenima, čime smo oborili sve rekorde. Tokom snimanja sa ekipom prešao sam 10.000 kilometara, od Moskve preko Kalinjingrada i poluostrva Kamčatka do Budimpešte. Uložili smo svaki atom snage i verujem da će publika umeti to da ceni.

Čini se da su specijalni efekti glavni razlog zbog kojeg publika odlazi u bioskop. Ima li umetnički film danas šta da traži na velikom platnu?

- Istina je da ljudi uglavnom odlaze u bioskope zbog vizuelne atrakcije, ali "Džoker" i maestralna gluma Hoakina Finiksa dokazali su da filmovi s umetničkom ekspresijom imaju budućnost. Nije svakoj drami mesto na velikom platnu. Tu su televizija i internet platforme na kojima će naći put do ciljne grupe.

Imate li želju da snimite nešto bez pomoći kompjuterske tehnologije?

- Da. Ukoliko se dogodi nastavak "Invazije", možda baš on bude bez specijalnih efekata.

"Sila privlačnosti" tri puta vratila uloženo Foto Promo
"Staljingrad" inkasirao 70 miliona dolara
Fjodor na snimanju
Sergej Bondarčuk na snimanju "Neretve" sa Batom Živojinovićem
"LED 2" ZA DAN ZALjUBLjENIH

ZA Fjodora kažu da je od oca, vanserijskog glumca i režisera Sergeja Bondarčuka, nasledio dar da napravi dobar film. A s epskom ratnom dramom "Staljingrad" (2013), koja se sa zaradom od 70 miliona dolara upisala u istoriju ruske kinematografije kao najgledanije bioskopsko ostvarenje svih vremena, otkrio je tajnu kako se inkasiraju milioni na bioskopskim blagajnama.

To je potvrdio sa "Silom privlačnosti" (2017), koja je tri puta vratila uloženi novac, a zatim i sa čuvenim "Ledom" (2018). Romantična drama, u kojoj je jednu od glavnih uloga odigrao i naš Miloš Biković, sa skromnim budžetom od dva miliona zaradila je čak 22 miliona dolara! "Led" je i u Srbiji ostvario nezapamćeni uspeh. Sa više od 150.000 gledalaca poneo je titulu najgledanijeg stranog filma. Drugi deo ovog ljubavnog ostvarenja pred domaću publiku stiže na Dan zaljubljenih (14. februar).

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

neriljano

02.01.2020. 10:07

Film je krš, promenio sam na pola. Gledao sam ruske filmove sa mnogo boljom glumom i boljim efektima (Noćna straža), ovo je smešno.

skorpio

02.01.2020. 10:10

Da to im smeta Ruska vojska... Ali im ne smeta kad ameri onim kantama razbijaju NLO... Da hoće Kinezi snimiti da razbijaju NLO I SAD istovremeno..

Савина

02.01.2020. 12:41

Какав је то "дан заљубљених (14. фебруар)"?! Мора да је нека англосаксонска накарада у питању, ја као православац у Србији знам само за Светог Трифуна на тај дан.