KAPETAN FLOTE BEZ MORA I KORMILA: Aleksandar Vlajkov (69), inženjer građevine iz Kikinde, pravi makete jedrenjaka

Rada Šegrt

18. 04. 2021. u 08:12

KOTOR je grad u kojem se Aleksandar Vlajkov, (69) "duplo" zaljubio u brodove. Najpre su mu se dopali oni veliki koji plove svetskim morima i pristajali su u kotorsku luku, a onda i oni mali koji stoje u staklenim izlozima a koje vešti bokeljski majstori i trgovci prodaju kao retke suvenire.

КАПЕТАН ФЛОТЕ БЕЗ МОРА И КОРМИЛА: Александар Влајков (69), инжењер грађевине из Кикинде, прави макете једрењака

Aleksandar Vlajkov / Foto R. Šegrt

Bilo je to pre skoro 40 godina. Kao inženjer građevine tada je bio na terenu i kući se nije vratio dok nije saznao kako se prave brodovi. Oni mali, da liče na velike, originalne.

- Otkud ljubav prema brodovima? A nisam rođen pored vode. Ovde u banatskoj ravnici nema ni reke. U Kotoru sam prvi put video brod izbliza, ušao u njega, a maketu sam prvi put uzeo u ruke. Nadam se da će mi se ostvariti želja da imam i pravi brod - kaže Vlajkov, ponosan na ono što je izradio, što će biti nasleđe za četvoro unučadi.

INŽENJER Aca je penzioner, više ne zida građevine...bSamo je ljubav prema brodovima ostala ista. Ovaj Kikinđanin već odavno pravi makete velikih jedrenjaka koji potpuno liče na originale. Po svakom detalju.

- Kotor je bio upaljač. Tamo sam gledao kako majstor u jednoj radnji pravi maketu broda. Danima sam ga posmatrao, a onda jednom i pitao kako on to radi. Otkrio mi je da postoje projekti, da se nabavljaju u Puli ili Rijeci. Dobiješ crteže, deo materijala i uputstva za rad. To je bilo šturo objašnjenje. S obzirom na zanimanje, lako sam se snalazio sa crtežima, ali sa vezovima je bilo teško. Muka je bila otkriti kako se vezuju jedra, gde koji konci idu, kuda se provlače... Izabrao sam teži put, jer maketa treba da je što vernija originalu - priča kapetan drvene flote sa Panonskog mora.

Maketa čuvenog broda Jugoslovenske ratne mornarice "Jadran" / Foto R. Šegrt

DEŠAVALO se, kaže, da napravi pola, pa tek onda vidi da je pogrešio. Ali, nikada nije odustajao, iako je uložio već mnogo sati, dana, pa i godina rada.

- Na greškama sam učio. Grešio sam sa prvom, drugom, pa i trećom maketom. Ovo ne može da radi neko ko nije uporan, strpljiv, smiren, ali i vešt - otkriva nam Kikinđanin.

U njegovoj floti sada je nekoliko prelepih vernih kopija velikih brodova. Popularnu "Santa Mariju", jedrenjak rođen u nepoznatom španskom brodogradilištu oko 1480. godine kojim je Kolumbo 1492. otkrio Novi svet, izradio je još pre 27 godina. Čuveni "Baunti" iz engleske kraljevske mornarice iz 1787. završio je pre osam, a antički "San Đovani Batista" iz 1598. kod njega je "zaplovio" pre šest leta...

- Prva maketa koju sam napravio bio je "Jadran", čuveni brod Jugoslovenske ratne mornarice. Nije to bio moj poseban izbor, već je taj projekat bio jedini koji su mogli da mi pošalju. Nekada je stizalo mnogo manje uputstava, moralo je da se crta sa projekta, a sada može mnogo toga da se poruči. Pojavom interneta posao je olakšan - iskreno otkriva inženjer Vlajkov.

DUGOGODIŠNJE iskustvo brodomodelara, slobodno vreme kog ima više nego ikada, veštinu i ljubav sada usmerava na "Dubrovačku navu". Biće to velika maketa, jer su brodovi Dubrovačke republike bili poznati u svetu po velikoj nosivosti tereta. Negde se pominje čak 1.500 bačvi. Taj i brod "Misisipi" su novi izazovi za inženjera koji je gradio stambene, industrijske i druge objekte, i ništa nije imalo veze s brodovima.

Nije, međutim, maketu vernu originalu samo teško napraviti. Treba je i sačuvati.

- Mora da stoji u staklenoj vitrini. U suprotnom, prašina će uništiti drvo, kako god da je lakirano - savetuje Vlajkov.

DELOVI IZ NOVINA

- Dve godine su u italijanskom časopisu "De Agostini" u serijalu poklanjali delove za brod "San Đovani Batista". Nekada je bilo i nešto od materijala. Kupio sam sve brojeve i tako napravio maketu broda - otkriva Vlajkov.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)