VELIKO ARHEOLOŠKO OTKRIĆE U KINI: Iskopan neobičan fosil (FOTO)

25. 08. 2023. u 00:45

NOVOOTKRIVENA vrsta, čiji ostaci su pronađeni u rudniku u Kini, najverovatnije je dokaz da su čitave porodice morskih gmizavaca pogrešno klasifikovane.

ВЕЛИКО АРХЕОЛОШКО ОТКРИЋЕ У КИНИ: Ископан необичан фосил (ФОТО)

Foto: Jutjub printskrin/ Global News

Porodica saurosfargida predstavlja specifičnu grupu morskih gmizavaca sa oklopom. Njihovi najstariji fosili su datovani u period od oko 245 miliona godina, tj. srednji trijas. Međutim, kada je prvi put delimično otkriven fosilni ostatak Prosaurosphargis yingzishanensis-a, tokom 2019. godine u kamenolomu u Hubeju, postavilo se pitanje da li je upravo otkriven njihov direktan predak.

Naime, Prosaurosphargis yingzishanensisasu je imao dužinu tela do 1,5 metara i bio je prekriven krljuštima koje se i danas mogu naći kod mnogih gmizavaca i smatra se jednim od najvećih morskih predatora u periodu od pre 250 miliona godina.

Paleobiolog Andžej Volnjevič sa Tehnološkog univerziteta u Kini i autor studije ističe da on, kao i njegove kolege čak ni danas ne znaju da li je on bio predak kasnijih saurosfargida, ili možda čak skroz odvojena loza. Ali nakon analize njegovog fosilnog ostatka pojavila se sumnja da je čitava porodica pogrešno klasifikovana.

Naime, bliski rođaci saurosfargida su morski gmizavci iz porodice Sauropterygia, kojima pripadaju i pleziosaurusi. Istraživači su sada primetili dosta sličnosti između njih i Prosaurosphargis yingzishanensisa, drugim rečima, postoji mogućnost da su svi oni povezaniji nego što se ranije mislilo. Ali i sa grupom Archelosauria kojima pripadaju ptice i krokodili.

Predložena je i reklasifikacija saurosfargida u potklasu Sauropterygia, od strane autora rada.

Što se tiče oklopa i njihove raznovrsnosti unutar ove grupe, oni su naučnicima otkrili kako su bili ključni za život u plitkim staništima. Osim što im je pružao zaštitu, on ih je dodatno opterećivao i omogućavao im da potonu na morsko dno gde je izbor hrane bio raznovrsniji.

Naučnici se sada nadaju da će na mestu na kom je otkriven fosil Prosaurosphargis yingzishanensis, otkriti nove primerke koji će im pomoći da razreše ovu zamršen paleontološku debatu i otkriju istinu o njihovoj evoluciji, prenosi Nacionalna geografija.

BONUS VIDEO - U STROJU NAJBOLjIH: "Novosti" na obuci novih pripadnika 72. brigade za specijalne operacije