KAKO SAM SNEŽANU PRETVORILA U JOVANKU: Dragana Injac, šminker vlasuljar, masker i majstor specijalnih efekata

Marina JUNGIĆ MILOŠEVIĆ

01. 05. 2021. u 15:33

U IGRANO-DOKUMENTARNOM serijalu "Jovanka Broz i tajne službe koju ćemo na jesen gledati na RTS, Dragana Injac preobrazila je Snežanu Savić u naslovnu junakinju tako vešto, da su mnogi gledajući slike sa seta, bili zapanjeni fizičkom sličnošću između poznate glumice i nekadašnje prve dame SFRJ!

КАКО САМ СНЕЖАНУ ПРЕТВОРИЛА У ЈОВАНКУ: Драгана Ињац, шминкер власуљар, маскер и мајстор специјалних ефеката

Foto V. Danilov

- Sa Snežaninim licem i kosom, može da se postigne sličnost sa Jovankom, koju je dočarala i sjajnom glumom. Načinom šminkanja sam je i podmlađivala i "postarivala", u rasponu od njene 50. do 88. godine, iz mlađe u stariju i obrnuto. I tako više puta u toku dana. I Milica Tomašević se odlično snašla, s obzirom na to da je do sada igrala savremene likove. Imala je veliku odgovornost i čast da igra mladu Jovanku - započinje razgovor, za "Novosti", Dragana Injac (45), šminkerka vlasuljarka, masker i majstor specijalnih efekata.

Kada je sa 15 godina prvi put ušla u šminkernicu pozorišta "Boško Buha", Dragani je bilo jasno da će zauvek ostati opijena mirisom pudera u tom za nju očaravajućem svetu umetnika. Uporedo sa školovanjem za šminkera vlasuljara i maskera, iskustvo je sticala u teatru, na filmu, televiziji, modnoj i muzičkoj sceni (radila je i spotove za Lepu Brenu).

Predavala je praktičnu nastavu u svojoj bivšoj Školi za negu lepote, da bi kasnije držala predavanja i glumcima i rediteljima na Akademiji umetnosti u Beogradu. Bila je angažovana u svim našim pozorištima, na RTS i Pinku (gde je i danas). Sarađivala je sa vrhunskim rediteljima, a svoj pečat ostavila je i kao šef sektora frizura i vlasulja u šou-programu "Tvoje lice zvuči poznato". Prošle godine je izašla kao pobednik iz bitke sa teškom bolešću i odmah nastavila rad na snimanju "Crvenog meseca".

Optimizam nikada nije napuštao ovu dinamičnu i vedru damu, majku Tamare i Vuka i baku četvorogodišnje Iris, koja je nasledila njen dar. Baš kao što je i Dragana nasledila nešto od raskošnog umetničkog talenta svog deda-ujaka Ljubivoje Ršumovića.

Foto V. Danilov

- Kada gledam kadar i naježim se, to je to. Znači da verujem tome što vidim. Jer, uvek se prepozna ono što je "fejk" i to vas odbije. Posle tri decenije u ovom poslu, tačno mogu da prepoznam pravu emociju i način na koji je glumac izneo lik. Svaki glumac ima svoj karakter koji mora da se približi liku koji tumači, da bude sinhron sa njim, a ja moram da nađem ono što njega spaja s tim likom. Snežana je žarko želela da igra Jovanku, proučavala je njen lik, što je dosta pomoglo da iznese masku kako treba. Mnogo je radila na ovoj ulozi, vodila računa o tome kako je Jovanka govorila, umiljato, malo otezala...

* Kako ste uspeli da Snežanu tako verno transformišete u Jovanku?

- Jovanka je bila specifična po svojim frizurama, uvek ispred svog vremena. U početku su joj drugi pravili frizure, a kasnije je to i sama radila, pa su njene savremenice počele da je kopiraju. Snežani sam stavljala umetke i ajnlake, vlasuljarske dodatke za kosu, koje je Jovanka inače koristila. Svakodnevno smo snimali veliki broj scena, jednog dana čak 35, jer sam je šminkom menjala kroz godine. Radili smo u jednom dahu, da snimanje ne bude "iscepkano" na više dana.

 

Foto V. Danilov

* Da li sami pravite dodatke za kosu i perike?

- Posedujem inače veliki fundus, ali stalno pravim i nove umetke i perike i iznajmljujem ih, da bih imala tačno ono što mi je potrebno za neki lik. Za Milenu Vasić, koja igra Nadu Budisavljević, Jovankinu sestru, pripremila sam tri perike. Najteže je promeniti lik glumcu u očima. Ali, kada je Milena ušla u kadar, kao da je ušla Nada Budisavljević u Muzej "25. maj", gde smo snimali! Rekla sam joj da je nestvarno koliko liči na tu ženu. Ona je u kadru bila ista Nada.

* Koliko je trajala priprema likova za seriju?

- Ovaj projekat sam pripremala oko mesec dana. Morala sam da razradim i proučim svaki lik, da o svakome dosta saznam, da ih sve doživim, kako bih mogla i da ih uradim na pravi način. Pomoglo mi je kako je producentkinja Danka Milošević osmislila seriju, dok je general Svetko Kovač, sa novim informacijama o Jovankinom životu, najviše doprineo autentičnosti serije. Bio je prisutan na setovima, kao stručni konsultant i scenarista. Reditelj Nedeljko Kovačić, koji je pomogao da se scenario dramaturški oblikuje, dao mi je fotografije koje nisam mogla da nađem na internetu. To mi je, uz istorijske podatke o likovima, takođe mnogo pomoglo.

* Očigledno je da je timska saradnja neophodna?

- Vrlo je važna saradnja režije, kostima i sektora maski i vlasulja, da svi budu sinhronizovani. Kostimografkinja Nena Milovanović i ja već dugo i odlično sarađujemo. Kroz rad na seriji, u priču sam uvela i naše savremenike. Pozvala sam unuku ličnog Titovog frizera, Veroniku Milutinović, šminkerku-vlasuljarku u Narodnom pozorištu, kao i Jovanu Jovanić Jelaču, takođe, šminkerku vlasuljarku u Narodnom pozorištu, unuku general-pukovnika Đoka Jovanića, jednog od oficira u Vojsci Jugoslavije, za koga su vezane izuzetne priče.

* Od čega se prave maske?

- Od savremenih prostetičkih materijala koji su prilično zahtevni za rad, ali pomažu da se promeni lik nekog glumca. Jednog dana smo imali 35 scena, koje nismo mogli da radimo sa prostetikom, jer se ona dugo suši, a drugačiji je i način oslikavanja takvih maski. Naprave efekat, ali se rade po nekoliko sati, a nama to vreme nije dozvoljavalo. Morali smo da našminkamo više od 66 likova, da im stavimo vlasulje, a muškarce da ošišamo po modi onog vremena. Pri tom su se, u jednom danu, pojavljivali i kao likovi u mlađem i starijem životnom dobu. Bio je to zahtevan i naizgled nemoguć plan. Maske sam morala da uradim brzo, a da budu što efektnije.

* Koliko traje proces izrade maski?

- U normalnim okolnostima, od sat i po do tri, a nekih i po šest časova, kada se vajaju prostetički delovi. Maske za ovu seriju sam pravila najduže sat i 15 minuta. Postoje brzi materijali i oni koji moraju da se prave u radionici, tako što se uzme otisak lica i ta priprema se radi po dve nedelje, pa i duže.

Foto V. Danilov

* U čemu se rad na epohi razlikuje od serija sa savremenom tematikom?

- Ne može da se radi napamet, mora da se prouči ta epoha. Vremenski period obuhvaćen u ovoj seriji, od pedesetih godina prošlog veka do dvehiljaditih, ni po čemu nije sličan današnjem. Način šminkanja bio je drugačiji, kao i frizure i način iscrtavanja obrva. Snežana može da igra i savremene i likove iz epohe, pa je pravi izbor za ulogu Jovanke.

* Na kojim lokacijama ste snimali?

- Svakog dana dana smo snimali u drugom objektu, a morali smo da budemo koncentrisani, da živimo to što radimo kako bismo sve postigli, onako kako smo zamislili. Dešavalo se da nam uveče jave da ne možemo ujutru da snimamo, zbog novih mera. Ili da sam celu noć "knifala" vlasulje, a ujutro bih poranila na snimanje, zbog zgusnutog plana, pa smo morali brže da radimo, što je stresnije. Dođemo u hladan muzej ili Beli dvor, koji počinje da se greje, tek kada mi uđemo. Te stvari gledaoci ne vide.

* Da li se tako, na setu, između vas i glumaca stvara posebna veza, koja u stvari počinje u šminkernici?

- Naravno! Glumci su najopušteniji u šminkernici, zato što je to mesto gde oni uče tekst, ugreju se, ispričaju se i izjadaju, jer mi smo njima, na setu, "sve na ovom svetu". Upućeni smo jedni na druge, jer proživljavamo iste stvari i jedni drugima pomažemo. Snimanja nekada traju i po 20 do 30 sati. Glumac u vodi, i mi u vodi, i na snegu, i po mrazu, gde god se glumac nađe, i mi smo tu. Kada glumcu usred kadra curi nos ili teku suze, zbog hladnoće, tu smo da im priskočimo u pomoć. Nikada mi to nije padalo teško. Čovek mora da voli to što radi, a ja moj posao obožavam.

* Da li se vi nekada maskirate, tako da vas ne prepoznaju?

- Svaki dan se maskiram i nikada me ne prepoznaju u mom komšiluku. Dešava mi se da mi se ljudi ne javljaju u prolazu, a ja sam uvek u čudu, jer sam samo promenila boju kose ili način odevanja ili šminkanja. Mada imam 45 godina, osećam se kao da imam dvadeset i kusur, trčim po setu.

Foto V. Danilov

KARIJERA DUGA TRI DECENIJE

DRAGANA Injac je, u karijeri dugoj tri decenije, ostavila pečat u brojnim serijama i filmovima, među kojima su "Otvorena vrata", "Ranjeni orao", "Greh njen majke", "Bela lađa", "Nepobedivo srce", "Ono naše što nekad bejaše", "Moj rođak sa sela", "Vrata do vrata", "Kazneni prostor", "Šifra Despot", "Beležnica profesora Miškovića", "Pet", "Crveni mesec", "Svirač", "Rodoslov jednog valcera", "Šejtanov ratnik", "Šišanje, "Sudbina jednog razuma", "Džandrljivi muž", "Braća po babine linije", "Heroji".

OBRVE STANETA DOLANCA

* KOJE maske su predstavljale poseban izazov za vas?

- DRAGAN Vujić Vujke je sjajno dočarao lik Staneta Dolanca. Za njega sam napravila tri para obrva, jer je on imao specifične, šiljate obrve, pa sam bukvalno svaku dlaku morala da "isknicam", tako da budu istog oblika i boje, što približnije njegovim. Nebojši Dugaliću, koji igra Tita, pravila sam masku da izgleda starije. Farbali smo mu kosu, jer je i Tito bojio kosu, koja je u mladosti bila talasasta i zlataste boje, a kasnije bakarna, pa proseda. Vladan Dujić je tako "skinuo" Edvarda Kardelja, da je bio isti on - objašnjava Dragana.

LEKIN SIN KAO KONSULTANT

DRAGANA Injac nam je otkrila da joj je sin Aleksandra Rankovića Slobodan pomagao da sredi glumicu Vaju Dujović, koja igra njegovu majku Slavku, tako što joj je puštao njene snimke.

- Njih dve su razgovarale o Jovankinom pojavljivanju na javnoj sceni. Kada se Jovanka udala za Tita, Slavka joj je zamerala što se, kao supruga proletera, previše kinđuri. Međutim, Jovanka je smatrala da treba da predstavlja svoju zemlju na najbolji mogući način, pogotovo na međunarodnim prijemima.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna