LJUDI IZ CRNE HRONIKE ŽIVOTNOG USUDA: Enes Halilović: "LJudi bez grobova". Režija: Stevan Bodroža. BDP

Драгана БОШКОВИЋ

22. 04. 2024. u 11:55

BEOGRADSKO dramsko pozorište je, koprodukcijom sa Regionalnim pozorištem iz Novog Pazara, iskoristilo retku priliku da svojoj mnogobrojnoj publici približi dragoceno stvaralaštvo jednog od najautentičnijih pisaca "magijskog realizma", Enesa Halilovića.

ЉУДИ ИЗ ЦРНЕ ХРОНИКЕ ЖИВОТНОГ УСУДА: Енес Халиловић: Људи без гробова. Режија: Стеван Бодрожа. БДП

foto privatna arhiva

Duboko posvećen otkrivanju dubokih korena ritualnog i sudbinskog u životnim previranjima, ovostranog i onostranog, Halilović je, u romanu "Ljudi bez grobova", slično Markesu sa porodicom Buendija ("Sto godina samoće"), prostro pred nama životopis i smrtopis pazarske porodice Numić, koju pripoveda (dramatizacija Aleksandra Jovanović i Nina Plavanjac) najmlađi od njih, pisac Semir Numić (odličan Amar Ćorović). Stevan Bodroža je, dosledno svojoj rediteljskoj poetici, ovu (nužno) pripovest obogatio originalnim scenskim prikazom magijskog, ritualnog, prepoznatljivog, značnim grupnim mizanscenom, "pridavljenog" statičnim prisustvom likova na sceni, ali sa odjekom zaumnog, istinitijeg od stvarnog života. Antičko "prokletstvo predaka" se među Numićima ustalilo sa zločinom, koji je njihov brat počinio zbog ljubavi, a kum mu je presudio, pa se ubio... Prepoznatljiva geneza ljubavi i zločina, bliska mediteranskim narodima (Lorka), kod Enesa Halilovića je još dramatičnije ukopana u rodno tle, ona organski, neumoljivo izvire i iz karakterističnog, častoljubivog mentaliteta, ali i iz socijalnog statusa, uboge sirotinje, koja sapinje sve iluzije i radosti slikovitih Numića.

Mrak, koji je na sceni, sa odrazom svetla iz ogledala, okrenutih ka publici (scenograf Zorana Petrov), vrlo efektno je presečen osvetljenim ljubavnim scenama protagonista, ali i iznutra prosvetljenom radošću života na igranci, na kojoj će se Numići poslednji put radovati, ali i doživeti prokletstvo, do kraja veka... Tradicionalno vrlo dobar ansambl glumaca Regionalnog pozorišta u Novom Pazaru je, u predstavi "Ljudi bez grobova", dopunjen takođe markantnim i autentičnim kolegama, na čelu sa izvrsnom, čarobnom Milenom Pavlović, kojoj je u ovoj predstavi omogućeno da pokaže svoju čudesnu darovitost i autentičnost. Kao Badema, najstarija sestra Numića, koja je i majka, i sestra, i zaštitnica, i stradalnica, i proročica, i utešiteljica... Milena Pavlović je dosegla umeće stvarnog života na sceni, iako žanrovski nije zahvalna za duboko poniranje u psihološke motive junaka, s obzirom na to da je u pitanju plemenita vrsta pesničke, više nego životne istine.

Patnja i nesreća Numića su stvarne, životne, istinite i tragične, ali je pripovest o njima iznad toga, ona je, zahvaljujući i Haliloviću, i Bodroži, ali i izvrsnim glumcima (Aleksandar Jovanović, Dušan Živanić, Ema Muratović, Kristina Jevtović, Lemana Bećirović, Nikola Mijatović, Rifat Rifatović, Haris Šećerović) iznad toga. Na sceni smo odživeli crni ritual osujećenog života, ljubavi, smisla, doveden do neke mračne poetičnosti značaja i univerzalnosti ovog prepznatljivog događaja. U dobroj meri je ovom utisku doprineo i tačan kostim autorke Tatjane Radišić, ali i potresna "muzika sfera" Harisa Šećerovića. Uprkos stvarnom problemu prenošenja romanesknog "magijskog realizma" na scenu, predstava "Ljudi bez grobova" je prikazala autentičan, začudan, pulsirajući život iznad (i izvan) bede čovekovog prolaska kroz ovozemaljsku "dolinu suza".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
TA KUĆA JE STVARNO UKLETA Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku

"TA KUĆA JE STVARNO UKLETA" Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku

PRVI rezultati istrage tragedije koja je otkrivena u subotu ujutru u porodičnoj kući u blizini „Slobodine“ raskrsnice u Čačku, govore da je Vladimir Čarapić (47) nožem preklao vrat svojoj majci Mili (72), a potom i svom ocu Neđu (79). Zatim je sebi istim sečivom naneo više uboda po grudima i stomaku, a na kraju je prerezao vene leve ruke i tako na smrt iskrvario.

07. 12. 2025. u 13:36

Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića

Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića

DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.

07. 12. 2025. u 11:41

Komentari (0)

KARLEUŠA OTKRILA CECI ISTINU O SNAJI: Nije ostala ravnodušna na reči o Veljku i Bogdani