POZORIŠNA KRITIKA: Kako se dobro udati - "Nora, lutkina kuća" , Henrik Ibzen

Dragana Bošković

27. 12. 2021. u 11:45

DEVOJKE, koje se danas do sopstvenog poništavanja prilagođavaju bogatom "sponzoru", samo su komercijalna verzija svevremenih finih udavača iz dobrih kuća, učenih da isto postignu rado i veselo. "Vesela, a ne srećna", konstatovaće Nora, tatina i muževljeva lutka, "ptičica", "veverica", odlazeći iz zlatnog kaveza "srećnog" braka, ostavljajući troje obožavane dece, svesna da mora prvo sebe da prevaspita, pa da vaspitava njih...

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Како се добро удати - Нора, луткина кућа , Хенрик Ибзен

Novosti

Iz najboljih namera, da spase život bolesnom mužu, Nora se zadužila kod zelenaša, koji je ucenjuje očevim falsifikovanim potpisom. Baš on, njen obožavani muž Torvald, optužiće je da ga je izdala i osramotila, uz presudu, da ni njena smrt ne bi ništa promenila...

Da se dobra udaja uvek kotirala visoko u svakom društvu, svedoči i život Kristine, Norine prijateljice, koja je posle braka sa nevoljenim, bogatim muškarcem, izdajući sebe, ostala bez ičega i potpuno sama...

Pozorišni komad Henrika Ibzena (1828-1906) "Nora", sa podnaslovom "Lutkina kuća", najznačajnije je dramsko delo sa temom čovekove slobode u istoriji pozorišta. Norina spoznaja, da su se muškarci koje je volela, otac i muž, igrali njom kao lutkom, pridajući joj osobine koje su želeli, a na koje je ona rado pristajala, proces je koji beskrajno traje.

To, da li će neko ljudsko biće, potlačeno svojim ekonomskim ili emotivnim položajem, smognuti snage da postane beskućnik, da bi se vratilo samome sebi, nije poza, koja vremenom postaje demodirana, nego odluka koja se plaća životom. Kada Nora traži od Torvalda da  prvi put u dugogodišnjem braku razgovaraju o svom odnosu, tada drama, kao rod, najtačnije potvrđuje značaj koji je uvek imala, da osvesti ljudski život, po cenu tragedije.To je nasleđe Ibzenove građanske drame.

Tatjana Mandić Rigonat, beskompromisno je izabrala i režirala komad koji denuncira današnje vreme trgovine ljudima i robom, manipulaciju do smrti, duhovne i fizičke. U predstavi o izdaji i iskrenosti, besprekorno sazdanom, pouzdala se, sa punim pravom, u Nadu Šargin, u ulozi Nore Helmer, danas zasigurno najzatajniju glumicu naše scene, koja je i Norinu istinsku veselost i radost, ali i njenu transformaciju u gubitnicu smisla svog postojanja odigrala bez viška emocija, s punim ubeđenjem, sudbinski i životno, kao silu prirode, koja ne zna za kompromis.

Te krajnosti dva Norina života, onog pre i ovog posle Torvaldove izdaje, Nada Šargin je prikazala kao dva lica iste duše, spremne da se žrtvuje, ali ne i da bude žrtva. U ovom teškom, dvoiposatnom dramskom procesu, dostojno su je pratili Nenad Stojmenović (Torvald Helmer), Hadži Nenad Maričić (Doktor Rank), Goran Jevtić (Nils Krogstad), Jelena Blagojević (Helena)... A saborca je Nada Šargin imala u Katarini Marković, koja je najbolju prijateljicu, Kristinu Linds, pozicionirala kao Norin oslonac, uprkos intrigantnoj vezi sa Krogstadom, čovekom sumnjine reputacije i surovom vraćanju Nore u relnost.

Scenografija Branka Hojnika, jednostavnošću i visinom je asocirala na katedralu, kostim Ivane Vasić je tačno pokazao Norin sunovrat, a muzika u izboru rediteljke i aranžmanima Irene Popović Dragović je publici dala još jednu priliku da Norino posrnuće i pobedu doživi kao muzičku partituru...

Uprkos povremenom usporavanju, koji je donela sveobuhvatnost i količina dramskog dijaloga, Nora se, posle sto godina, sa velikim uspehom vratila u Narodno. U pravi čas!

Henrik Ibzen: "Nora, lutkina kuća". Reditelj Tatjana Mandić Rigonat. Narodno pozorište

BONUS VIDEO:

Kakav je bio Dragan Nikolić - Gospodin mangup?

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ETO, JAVLJA MI SE! Kako je Novak Đoković šokirao novinarku CNN-a