EVROPA ĆE U VRŠAC "LETETI" PO ZVANJE: Reporter "Novosti" u našem jedinstvenom trening-centru za vazduhoplovce

Jelena J. Baljak

16. 01. 2022. u 12:00

KADA se govori o obuci pilota u Srbiji i regionu, prva asocijacija je - Vršac. Ovdašnja pilotska akademija, sa tradicijom dugom gotovo sedam decenija, oduvek je bila na dobrom glasu, a za godinu-dve, kako je najavljeno, u Evropi joj neće biti premca. Jer, neće više biti prepoznatljiva samo po obuci pilota aviona, već i drugih profesija vezanih za vazdušni saobraćaj - pilota helikoptera, kontrolora letenja, avio-mehaničara i kabinskog osoblja.

ЕВРОПА ЋЕ У ВРШАЦ ЛЕТЕТИ ПО ЗВАЊЕ: Репортер Новости у нашем  јединственом тренинг-центру за ваздухопловце

Foto Vazduhoplovna akademija

Država je prvobitno planirala da taj jedinstveni trening-centar na Starom kontinentu osnuje u Kovinu, na starom vojnom aerodromu, ali su se kockice, ipak, drugačije namestile. Ministarstvo prosvete je u toku 2021. od Kontrole letenja Srbije i Crne Gore SMATSA preuzelo vršačku akademiju i "pretvorilo" je u trening-centar novoosnovane Visoke škole strukovnih studija "Vazduhoplovna akademija" u Beogradu. Teoretska nastava od sada se sprovodi u prestonici, a praktična u Vršcu i to po sistemu dualnog obrazovanja.

- Vazduhoplovna akademija osnovana je u skladu sa potrebama "Er Srbije", SMATSA i nemačke kompanije za popravku avio-motora MTU, koja je i došla u našu zemlju upravo zbog činjenice da će u kratkom roku, kroz trening-centar u Vršcu, moći da dođe do kvalifikovane radne snage. To je primarna stvar kod privlačenja stranih investitora - obrazlaže, za "Novosti", Goran Cvijović, direktor Vazduhoplovne akademije.

Prvi put sve ove profesije uvedene su u sistem formalnog obrazovanja. Na taj način je budućim pilotima, počev od oktobarske generacije, omogućeno da po završetku trogodišnjeg školovanja, uz dozvolu za letenje dobiju i zvanje inženjera vazdušnog saobraćaja. Ostavljena im je i mogućnost da se edukuju samo kroz kurs.

- Do polovine 2022. trebalo bi da postanemo EASA centar za obuku pilota. To znači da će naše dozvole biti u skladu sa svim regulativama tog najvišeg evropskog tela za bezbednost vazdušnog saobraćaja. Studenti će završni ispit polagati pred našim direktoratom, a dozvolu će moći da izvade u bilo kojoj državi u Evropi - ponosno najavljuje Cvijović, uz napomenu da su još od ranije EASA centri za obuku avio-mehaničara.

Upravo to je bio jedan od razloga što je Vojin Vujović (20) iz Bara upisao baš ovu akademiju.

- Sledeći stope svojih rođaka i poznanika, koji su se u Vršcu obučavali za pilota, i ja sam rešio da tu stičem svoja znanja. Posrećilo mi se da budem prva generacija koja će dobiti EASA dozvolu, što je velika prednost pri pronalaženju posla bilo gde u Evropi i svetu - kaže Vujović.

U Vršcu se trenutno obučava 112 polaznika, među kojima su i oni, koji su akademiju upisali pre ove transformacije. Oni će obuku završiti u statusu u kom su i započeli školovanje, ali će imati mogućnost da naknadno nadograde svoje znanje.

- Novi status škole doneo nam je i jeftiniju školarinu, jer je umanjena za PDV koji se ranije obračunavao. Uz to, školovanje nam je znatno olakšano, jer akademija ima i svoj aerodrom, aerodromsku kontrolu letenja i svoju flotu - napominje Vrščanin Danijel Vilotijević (30), koji je pri kraju obuke.

Niža školarina nego u drugim državama, a svetski uslovi obuke - to je karta na koju će akademija "igrati" u budućnosti, kako bi privukla grupe studenata sa svih meridijana. Zato im je sada prioritet rekonstrukcija celog kompleksa vršačkog aerodroma - od napuštenih i zapuštenih hotela, restorana i sportske sale, do proširenja piste, obnove kontrolnog tornja, izgradnje helidroma i novog hangara za obuku kabinskog osoblja. Ukupna vrednost tih ulaganja, koja uključuju i kupovinu jednomotornog helikoptera i dva dvomotorna aviona je 40 miliona evra.

- Očekujemo da će u februaru početi renoviranje hotela i restorana, kako bismo već krajem godine mogli da primimo prve strane studente na smeštaj. Ostali radovi, za koje imamo veliku podršku nadležnih ministarstava i lokalne vlasti, krenuće do leta i biće gotovi do kraja 2023 - kaže Miloš Đokić, rukovodilac trening-centra u Vršcu.

MEĐUNARODNI STATUS

VRŠAČKI aerodrom već 15 godina ima status međunarodnog, pa, osim za obuku pilota, služi i za povremeno sletanje manjih aviona iz inostranstva, koji prethodno moraju da najave svoj dolazak. Po potrebi, tada dolaze i pogranična policija i carina, kako bi procedura ulaska u zemlju bila ispoštovana.

- Kada pista bude produžena na 1.500 i proširena na 30 metara, aerodrom će dobiti C3 kategoriju i tu će moći da sleću mali putnički avioni do 70 sedišta. Važno nam je da omogućimo dolazak biznis avijacije, jer to otvara kapacitete za rad našeg servisa, a istovremeno tu mogu da sleću i avioni koji će kod nas biti hangarisani - ističe Goran Cvijović.

SIMULATOR ZA SVE USLOVE

VRŠAČKI piloti obučavaju se na 20 modernih letelica, kao i na savremenom simulatoru za tri tipa aviona. Dok ih tokom letenja avionom kali prepoznatljiva vršačka košava, na simulatoru stiču sposobnosti za instrumentalno letenje, po svim vremenskim (ne)uslovima. Zahvaljujući modernom softveru, mogu da sleću na bilo koji komercijalni aerodrom na svetu. Na njemu se realizuje 60 od ukupno 215 sati naleta, što takođe utiče na manju cenu školarine.

INDUSTRIJSKA ZONA

TEŽNJA rukovodilaca akademije je da u sklopu aerodroma naprave mini industrijsku zonu, u kojoj bi radile strane kompanije za održavanje vazduhoplova. Za to su već zainteresovane dve kompanije iz Slovenije i jedna iz Češke, koje bi same izgradile svoje hangare, a za rad angažovale vršačke đake.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

OBUKA I GAĐANJE NA PASULJANSKIM LIVADAMA: Srpski pešadinci i artiljerci pokazali šta znaju (FOTO)