POZNATO je da socijalna izolacija kod ljudi korelira sa pojavom depresivnih simptoma. U vreme virusa korona, kada je ona neophodna, pitanje je da li to važi i za sportiste? Naime, ono što je sportistima uskraćeno u ovom slučaju jesu treninzi, takmičenje, druženje, usavršavanje, timski rad, podrška publike koju dobijaju sa tribina, a svega toga moraju da se odreknu na neko vreme.

Sport sam po sebi zahteva mnogo žrtvovanja, odricanja i neprestanu želju za uspehom. Poznato je da sportisti i onda kada se povrede ne mogu dugo da izdrže upravo zbog izolacije, ali i nervno-fiziološki sistem sportista radi drugačije nego kod običnih ljudi, pa postoji i naučno objašenje za to. Zapravo, sportisti zbog stalne fizičke aktivnosti luče više adrenalina i serotonina, što obustavljanjem fizičke aktivnosti drastično prestaje. A, to se na psihološkom nivou odražava kao nervoza, napetost i nesanica, zbog toga se ovaj period socijalne izolacije za vreme pandemije može mnogo negativnije odraziti upravo na sportiste.

Da do toga ne bi došlo, savetuje se svakom sportisti da trenira kod kuće koliko može, jer sva neistrošena energija, koju inače troši na treninzima, pretvara se u negativne emocije. Negativne emocije, uz smanjenu fizičku aktivnost, dovode do povećanog apetita, pa se dešava da se u uslovima izolacije neki sportisti ugoje, što kasnije može dovesti i do povreda i do nezadovoljstva samim sobom.

Veoma je važno održati disciplinu, umereno trenirati shodno trenutnim kućnim uslovima, i održavati zdrave navike. Ono najgore što može da se desi jeste da sportista ovaj period doživi "kao raspust", da se opusti i ne radi ništa, pa da ispadne iz sportskog bioritma. Takođe je važno da o svojim emocijama razgovara sa nekim u koga ima poverenje, jer za sportiste, psihološki, virus nije kao za druge ljude koji ga preleže, izleče se i nastave da žive normalno. Za sportiste je ovaj virus pretnja po karijeru, što je dodatni faktor stresa.


Novak igra tenis sa tiganjem u rukama
Ipak, dobre vesti su da su upornost, pozitivan mentalni sklop, poslušnost, saradnja i odlučnost uvek bili ključni u kriznim situacijama u sportu, kao i pravljenje individualnog plana treninga kod kuće. Taj plan služi da se na mentalnom planu održi kontinuitet i na taj način prevlada kriza.
Ona je prolazna, sport će nastaviti da se odvija i posle nje, važno je samo na šta se više fokusirate, na sport ili na krizu, jer ono što okupira vašu pažnju to, na neki način, psihološki određuje i vašu sudbinu.

POBEDNIČKI I GUBITNIČKI MENTALITET
TAKOĐE, sportisti sa povredama mogli bi ovu "veliku pauzu" da iskoriste za oporavak. Pored toga, ono što je najvažnije za svakog sportistu jeste da ne kuka, već da radi na sebi i psihički i fizički, ovakve situacije prave selekciju između budućih pobednika i gubitnika, jer oni sa pobedničkim mentalitetom sada u izolaciji skupljaju poene kroz rad na sebi.