ZAKUP CRNOGORSKIH AERODROMA: Profit preko kredita

M. SEKULOVIĆ

05. 09. 2018. u 08:15

Koalicioni partneri SD i DPS u raskolu mišljenja oko davanja u zakup vazdušnih luka. Socijaldemokrate veruju da je od koncesija bolje rešenje da se aerodromi zaduže

ЗАКУП ЦРНОГОРСКИХ АЕРОДРОМА: Профит преко кредита

Različiti stavovi DPS i SD Foto Vijesti

AERODROMI Crne Gore mogu sami da uzmu kredit, investiraju više od 100 miliona evra na oba aerodroma i da u narednih 25 godina ostvare neto profit od 400 miliona do preko milijardu evra, smatraju Socijaldemokrate.

Namera Vlade Crne Gore da na aerodrome u Crnoj Gori u Tivtu i Podgorici, eventualno i Beranama, da koncesiju na 25-30 godina, neskrivena je tačka sukoba između koalicionih partnera DPS i SD. I dok premijer Duško Marković podržava koncesije, Socijaldemokrate imaju svoju računicu.

- Od toga bi se direktno u državni budžet, samo po osnovu izdvajanja iz neto profita Aerodroma Crne Gore, slilo od 300 do preko 700 miliona, od poreza na dobit od 40 do 100 miliona evra, i još oko 100 miliona evra na druge poreze, doprinose i razne takse - kažu u SD. - Želimo da, pre svega, opet ukažemo na uočene nezakonitosti i nepreciznosti u koncesionim dokumentima koje je Ministarstvo saobraćaja i pomorstva ponudilo na javnu raspravu, i to po više osnova.

Socijaldemokrate veruju da se ponuđena koncesiona dokumenta baziraju na površnoj ekonomskoj analizi koja u ključnim segmentima nije dostupna građanima, a u čijoj je osnovi da je ponuđeni koncesioni model bolji u odnosu na to da država u narednih 25 godina ne radi ništa.

Oni dodaju da ponuđeni model limitira razvoj ostalih aerodroma, nema jasnu strukturu predviđenih investicija i strategiju daljeg razvoja dostupnosti Crne Gore kao turističke destinacije, ne štiti prava radnika i da će verovatno dovesti do gašenja nacionalnog avio-prevoznika. SD čudi krilatica o aerodromima kao uskom grlu u crnogorskoj ekonomiji, obzirom na to da aerodromi Crne Gore postižu rekordne rezultate merene brojem putnika i nivoom bruto dobiti koja je samo prethodne godine iznosila više od pet miliona evra, a u prvih šest meseci ove godine veća je za četvrtinu u odnosu na isti prošlogodišnji period - ističu u SD.

Kako kažu, "pomenuta krilatica je u suprotnosti sa logikom, imajući u vidu da ne može biti usko grlo preduzeće koje je od 2003. do kraja prošle godine prema državi i lokalnim upravama izvršilo plaćanja u ukupnom iznosu od oko 70 miliona evra po osnovu poreza, doprinosa, taksi i direktnog izdvajanja dela neto prihoda Aerodroma u državni budžet.

- Usko grlo ne može biti preduzeće koje je, shodno dogovoru sa Vladom, sa više desetina miliona stimulisalo opstanak nacionalne avio-kompanije i na čijim aerodromima je promet putnika sa 600.000 u 2003. porastao na više od dva miliona u ovoj godini - smatraju Socijaldemokrate.

foto I.Marinković

RAČUNICA OPOZICIJE

Ekonomski efekti koje Vlada očekuje od koncesije iznose 246,8 miliona evra. Po osnovu predujma koncesione naknade odbilo bi se odmah 100 miliona evra, čime bi se ojačao budžet, dok bi u narednom periodu prosečan godišnji prihod države po osnovu zakupa aerodroma iznosio po 5,87 miliona evra, što je približan iznos prošlogodišnjoj dobiti Aerodroma od 5,1 miliona evra. Ona bi bila znatno veća, odnosno oko 12 milione evra, da nacionalnom avio-prevozniku "Montenegro erlajnsu" nisu otpisana potraživanja od 7,2 miliona evra - smatra opozicija.

RASPRAVA

IZ vrha SD u poslednjem reagovanju nije bilo nagoveštaja napuštanja vladajuće koalicije, u slučaju da Vlada da koncesije na aerodrome. Umesto toga, očekuje se konstruktivna i stručna rasprava u javnosti, Skupštini i Vladi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije