Ratarima skupo gorivo: Država još ne razmišlja da se odrekne dela akcize od prodaje dizela poljoprivrednicima

B. Caranović / J. Subin

26. 02. 2020. u 11:00

Ратарима скупо гориво: Држава још не размишља да се одрекне дела акцизе од продаје дизела пољопривредницима

Traktori verovatno bez povlašćenog goriva Foto D. Dozet

Jedini u regionu ne smanjujemo namete na naftu za agrar. Po litru plaćamo 57 dinara

SRPSKI poljoprivrednici još dugo će čekati na odluku države da se odrekne dela akcize na gorivo. Osim subvencija za kupovinu dizela, koje dobijaju od prošle godine, čini se da su uzaludni pokušaji ratara da privole vlasti da snize namete na poljoprivredno gorivo, kao što je to slučaj u mnogim zemljama u EU ali i u regionu.

Ideja da se akciza na gorivo, koja je sada više od 57 dinara po litru, bar delimično smanji za poljoprivrednike, traje već godinama. Dok je poljoprivrednicima važan svaki dinar, pojedini stručnjaci smatraju da je značajnije ukupnu sumu od akciza uložiti u ozbiljne projekte u agraru.

- Jedino Srbija u regionu nema smanjene akcize na gorivo - kaže Branislav Gulan, nekadašnji član Odbora za selo SANU. - Za obradu 1,6 miliona hektara, godišnje potroši se više od 96 miliona litara dizela. Ulazak države u podsticaje poljoprivrednicima putem jeftinijeg dizel goriva je dobra mera. Naši ratari godišnje za dizel plate oko 16 milijardi dinara. Smanjenje akcize na dizel poljoprivrednicima bi poboljšalo uslove za proizvodnju. Ovi zahtevi poznati su državnoj administraciji, ali do sada niko nije izašao sa jasnom računicom koliko bi ova mera, pogotovo u biljnoj proizvodnji, mogla da poveća konkurentnost.

Kako objašnjava Gulan, dizel-gorivo naši poljoprivrednici kupuju na pumpama, ali manji deo uzima se i u sivoj zoni, koje omogućavaju pojedine kompanije i nelegalni uvoznici. Gorivo uzimaju i kroz naturalnu razmenu, ali na kraju ono ispadne skuplje.

Da bi smanjenje akciza uvelo promet robe u legalne tokove smatra i Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija u Srbiji. Prema njihovoj proceni, poljoprivredna mehanizacija godišnje potroši od 120.000 do 140.000 tona dizela.

- Kada je evropsko zakonodavstvo u pitanju, Srbija bi mogla da obračunava nižu akcizu za gorivo, koje se koristi u poljoprivredi - kaže Mićović. - To je praksa u mnogim evropskim zemljama, naročito u onima koje imaju velika očekivanja od izvozno orijentisane poljoprivrede. Kod nas je ista visina akcize i cena goriva koju koristi kombajn i bilo koji automobil. Zalažemo se za smanjenje poreskog opterećenja na gorivo za poljoprivrednike, pre svega da bi se uveo red u tržište koje je najizloženije sivoj zoni. Poslednjih godina je u Srbiji mnogo urađeno na proterivanju ilegalne prodaje goriva, ali zbog specifičnosti snabdevanja poljoprivrede, teško je ovu praksu potpuno iskoreniti. Uz to, smanjenje akciza bilo bi vrsta subvencije. Zbog toga je važno uvesti kontrolu koja bi sankcionisala sve zloupotrebe.


PROČITAJTE JOŠ: Mali: Podražavamo Republiku Srpsku u razvoju ekonomije


S druge strane, Goran Đaković, inženjer poljoprivrede, smatra da država ne bi trebalo da smanjuje akcize, već da taj novac uloži u razvoj agrarnih sektora, unapređenje prodaje, promocije poljoprivrednih proizvoda ili pomoći mladima za nabavku opreme.

- Pojedinačno, to bi bila mala podrška poljoprivrednicima, po nekoliko hiljada dinara, ukoliko akcizu smanje za nekih dvadesetak dinara po litru, ali je velika stavka kada se to pomnoži sa brojem gazdinstava u Srbiji - objašnjava Đaković. - Osim toga, velika je i mogućnost zloupotrebe. Nigde u svetu akciza na poljoprivredno gorivo nije potpuno ukinuta.

Nismo dobili nikakvu inicijativu od Ministarstva poljoprivrede, pa se o smanjenju akcize ne možemo izjašnjavati. S druge strane, za svaku izmenu poreskih propisa, neophodna je sveobuhvatna analiza efekata, kažu u Ministarstvu finansija.

- Da li je potrebno izmeniti ovaj sistem, ne može se odgovoriti bez analize, koju ćemo uraditi ukoliko dobijemo inicijativu od nadležnot ministarstva - zaključuju u srpskim finansijama.


SUBVENCIJE

POLjOPRIVREDNICI u Srbiji od prošle godine dobijaju subvencije za kupovinu goriva. Država regresira kupovinu 60 litara dizela, sa po 20 dinara. Podsticaji za gorivo mogu se ostvariti za najviše 20 hektara.

Pravo na gorivo imaju sva registrovana poljoprivredna gazdinstva, kojih je u Srbiji oko 360.000. Inače, samo prošle godine, iz državne kase za subvencionisani dizel izdvojeno je oko 1,9 milijardi dinara.


JEFTINIJE U BiH

GORIVO je za srpske poljoprivrednike preskupa stavka. Postoje razni modeli kako bi država mogla da subvencioniše gorivo. Sigurno je da za nas dizel ne bi trebalo da bude skuplji od 90 do 100 dinara po litru, smatra Miroslav Kiš, predsednik Asocijacije poljoprivrednika Vojvodine.

- Treba da se ugledamo kako rade Mađarska, Rumunija ili Hrvatska, jer su nam one konkurencija - ističe Kiš. - Kad već druge stvari "prepisujemo" od njih, mogli bismo i to. Recimo, u ratarstvu se potroši od 60 do 100 litara dizela po hektaru. Zato ne čudi što poljoprivrednici koji su blizu Bosne i Hercegovine prelaze i tamo kupuju gorivo, koje je mnogo jeftnije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Deda Panta

26.02.2020. 11:39

Ko su to ratari? Šta će nama ratari? Zemlju će da nam obrađuju Arapi i Turci. Kako da damo ratarima i smanjimo prihode nama ( ministrima i poslanicima). Ne živi se od paora nego od provizija na rasprodaji zemlje. Ja hoću džip danas a ne moje dete da zaradi radom sutra. Šta glupi zemljoradnici umesto da ćute meni koji sam platio za Megatrend diplomu da sole pamet?

Niko

28.02.2020. 16:00

Jel to znaci da ce oni koji poznaju nekog ratara moci da kupuju jeftinije od mene??Ja odem kod ratara i hocu da kupim gorivo.. On ode na pumpu i kupi ga, meni proda jeftinije nego na pumpi, ali skuplje nego sto je on kupio, ja srecan imam jeftinije gorivo, on srecan sto je zaradio, a drzava ce izgubiti pare od akciza i poreza.