SA NEIMARIMA U ČORTANOVCIMA: Rusi grade prugu za 200 na sat!

Milica Stanojković

25. 02. 2018. u 10:02

Reporter "Novosti" u Čortanovcima, najtežoj deonici železničke trase Stara Pazova - Novi Sad. Zbog geologije Fruške gore, dužina 3.500 šipova biće čak 80 kilometara

СА НЕИМАРИМА У ЧОРТАНОВЦИМА: Руси граде пругу за 200 на сат!

GRANDIOZNO Dosad je postavljeno više od 1.000 šipova / Foto V. Danilov

UDARNIČKI, ruski i srpski radnici, njih oko 1.000, od septembra rade na modernizaciji pruge Stara Pazova - Novi Sad, dugačke 40 kilometara. U toku je izgradnja vijadukta, a već za nekoliko dana, početkom marta, počeće i radovi na tunelu u Čortanovcima, koji će biti dugačak 1,1 kilometar.

Kako su se uverili reporteri "Novosti", do sada je postavljeno 1.000 šipova, a ukupno će ih biti 2.500. NJihova dužina biće 80 kilometara, duplo duža od deonice pruge. U toku je sanacija klizišta, posle čega će početi radovi na iskopavanju tunela. Kada pruga bude kompletno modernizovana, za malo više od četiri godine (50 meseci), ova deonica biće projektovana za brzinu kretanja voza od 200 kilometara na čas. Radovi na modernizaciji povereni su ruskoj kompaniji "RŽD internešnel".

Na najtežoj deonici, kod Čortanovaca, zbog topografskih, geotehničkih, hidrotehničkih i prostorno-urbanističkih karakteristika, radovi napreduju prema planu, a neki se završavaju i pre roka. Nakon što su uspešno prebrodili prepreke jer se radovi odvijaju delom u Nacionalnom parku "Fruška gora", kao i na Dunavu, mašinisti punom parom rade na iskopavanju rupa za postavljanje šipova na vijaduktu, kao i na delu na ulazu i izlazu iz tunela. Neimari rade od jutra do mraka, a tako je i ovih dana, uprkos činjenici da je gradilište kod Čortanovaca pod snegom.

Prvi zamenik direktora ogranka "RŽD interenešnel" u Srbiji Mansurbek B. Sultanov objašnjava, za "Novosti", da se radovi na izgradnji vijadukta dugačkog tri kilometra - koji će biti dvokolosečni, odvijaju planiranom dinamikom, a radi se na bušenju rupa za šipove za tunel.

Foto "RŽD internešnel"


- Postaje običaj da ruska železnica završava svoje obaveze i pre roka - objašnjava Sultanov. - Iako smo se susreli s nizom problema s kojima se "borimo" i na drugim mestima, jer radimo na najkomlikovanijim objektima, sve teče prema planu. Ovde smo imali dosta prepreka zbog reke Dunav, unikatne flore i faune, Nacionalnog parka "Fruška gora", kao i zbog seče šume. Sada smo u kontaktu s Republičkim arheološkim zavodom, jer smo dobili informaciju da su pronašli grob iz rimskog doba. Još nije utvrđeno šta je u pitanju, samo su ljudi videli kamen. Nadamo se da nam to neće usporiti radove.

VIZIJA Mansurbek B. Sultanov


Sultanov objašnjava i da će upravo zbog geologije Fruške gore dužina šipova biti čak 80 kilometara, a da će za izgradnju tunela biti zadužene ruske firme "Mos metrostroj" i "Stroj trest".

- Spremni smo da počnemo izgradnju tunela, najpre u martu klasičnim iskopom, a potom u maju bušenjem. Sada radimo i na zaštitnoj konstrukciji od klizišta. Dobili smo i avansno plaćanje za polaganje otvorene pruge, a očekujemo da ćemo da dobijemo sve dozvole. Mislim da ćemo za malu deonicu, od tri kilometra, dobiti dozvolu u martu, s početkom građevinske sezone.


Na ovom gradilištu u različitim fazama i poslovima, kako objašnjava Sultanov, angažovano je oko 1.000 radnika, a zbog deficita radnika obučenih za pojedine poslove iz Srbije, uposleno je i 100 ruskih neimara. Prema njegovim rečima, to je specifično gradilište ne samo u Srbiji, već u i regionu, kao i vijadukt.

- Imamo obavezu da angažujemo srpske radnike, što i poštujemo - navodi naš sagovornik. - Jedino je problem što za ovakvu vrstu poslova imamo deficit opreme i ljudi, pa zbog toga moraju da rade i ruski radnici. Što se tiče srpskih firmi, angažovani su "Mostogradnja" i neke druge kompanije kao podizvođači. Iako je prema prvobitnom projektu bilo predviđeno da brzina na pruzi bude 160 kilometara na čas, sada smo ga preprojektovali za brzinu od 200 kilometara na čas.

DISPEČERSKI CENTAR

- DALI smo predlog za izgradnju jedinstvenog dispečerskog centra u Srbiji. Vaša zemlja može da zaradi veliki novac od tranzita robe, pa joj je ovakav centar neophodan. Već smo započeli izradu projekta u saradnji sa CIP i ruskom projektnom firmom. Sada je lopta na srpskoj strani, čekamo zeleno svetlo - kaže Sultanov.

VREDNOST 940 MILIONA

MODERNIZACIJA žezelničke infrastrukture realizuje se na osnovu sporazuma koji su potpisali srpska i ruska strana, a reč je o ruskom kreditu od 800 miliona dolara, dok je srpski udeo 141 milion. Ukupna vrednost je 940 miliona dolara.

- Važno je napomenuti da svaki višak od ugovorenog iznosa vraćamo - navodi Sultanov. - Ako je, recimo, ugovoreno 50 miliona dolara, a kad radove završimo cena bude 48 miliona, vraćamo ostatak.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

koki

25.02.2018. 16:45

А, шта је са РЕКОНСТРУКЦИЈОМ пруге БЕОГРАД-БАР!? Мислим, наравно, на деоницу до српско-црногорске границе - ПРИЈЕПОЉЕ(Лучице)!! Није, ваљда, релација Београд-Ваљево једино што је потребно Србији?! Битна је: Будимпешта, Грчка.....итд....

Kojic D, Brana

25.02.2018. 22:32

Ovo je poduhvat za ceo vek.Sve smo ovo mogli da uradimo da nismo uveg gledali tudju korist, a nasu zaboravljali. Kocnicara je uvek bilo pa i sad se bune sto se most preko Dunava zove Ztzeljov most. Neznaju da je to bio Svetski rekord u rasponu kao lucki nosac sa konstrukcijom od prednaprednutog betona. Ziveli i napred/