Ko­rak is­pred Evro­pe

Dra­gi­ca MA­RIN­KO­VIĆ

12. 11. 2006. u 19:54

Dra­gan To­mić, pred­sed­nik Kom­pa­ni­je "Sim­po": Uz po­vra­tak na po­je­di­na biv­ša tr­ži­šta, po­ve­ćan i broj part­ne­ra u ze­mlji. Po pro­iz­vod­nji de­ko­ra­tiv­nih ma­te­ri­ja­la smo je­din­stve­ni u Evro­pi

KOM­PA­NI­JA "Sim­po" je za pr­vih de­set me­se­ci ove go­di­ne ima­la do­bar pla­sman na­me­šta­ja na­me­nje­nog iz­vo­zu, ali do­bre re­zul­ta­te i na do­ma­ćem tr­ži­štu. U ma­lo­pro­da­ji pro­met je po­ve­ćan za 11, a u ve­le­pro­da­ji, da­kle u dru­gim sa­lo­ni­ma u ze­mlji, ko­ji su se po­ja­vi­li kao kup­ci "Sim­po­vog" na­me­šta­ja, taj rast je 47 od­sto vi­še u od­no­su na isti pe­ri­od la­ne. To zna­či da smo, po­red po­vrat­ka na biv­ša ino tr­ži­šta, do­bi­li i ve­ći broj part­ne­ra u ze­mlji - iz­ja­vio je za "No­vo­sti" Dra­gan To­mić, pred­sed­nik vranj­ske kom­pa­ni­je "Sim­po".
Naj­bo­lje re­zul­ta­ta to­kom ove go­di­ne po­sti­gla je Fa­bri­ka du­še­ka u Bu­ja­nov­cu sa ra­stom od 11 od­sto, Fa­bri­ka na­me­šta­ja za 4,5, a po­rast pro­iz­vod­nje be­le­ži i Fa­bri­ka de­ko­ra­tiv­nih što­fo­va, je­din­stve­na u Evro­pi, ko­ja iz­vo­zi vi­še od 75 od­sto svog asor­ti­ma­na. Dve tre­ći­ne pro­iz­vod­nje u ovoj go­di­ni pla­si­ra­no je na biv­ša "Ju" tr­ži­šta i tek sa­da je po­stig­nu­to ko­ri­šće­nje pu­nih ka­pa­ci­te­ta. "Sim­po" se sa što­fo­vi­ma vra­tio čak i na pro­bir­lji­vo tr­ži­šte biv­šeg So­vjet­skog Sa­ve­za, na ko­je je ne­ka­da go­di­šnje iz­vo­zio ro­be u vred­no­sti od 50 mi­li­o­na do­la­ra.
IN­VE­STI­CI­JE
* GDE ste u od­no­su na pe­ri­od od pre ne­ko­li­ko go­di­na?
- "Sim­po" za­i­sta pu­no ula­že u kre­a­tiv­nost pro­gra­ma pro­iz­vod­nje, što se mo­glo vi­de­ti i na "Kuć­noj iz­lo­žbi", ko­ja je ove go­di­ne u zna­ku neo ba­ro­ka, ozna­či­la po­če­tak saj­ma na­me­šta­ja. Ta kre­a­tiv­nost, uz po­moć fran­cu­skih i ita­li­jan­skih di­zaj­ne­ra, u ovoj go­di­ni na­pra­vi­la je is­ko­rak. Bu­du­ći da je ovo svet­ski pra­vac u di­zaj­nu na­me­šta­ja Evro­pa će pred­sta­vi­ti ta­kve mo­de­le u Kel­nu i Pa­ri­zu u ja­nu­a­ru, ili u apri­lu u Ita­li­ji, upra­vo ta­mo gde se "ro­di­la" pr­va fo­te­lja, kra­jem 16. ve­ka, gde je ba­rok do­ži­veo upra­vo svoj pro­cvat. Kre­će­mo se u pra­vom sme­ru. Jer, ove go­di­ne upra­vo smo naj­vi­še ro­be pla­si­ra­li na pro­bir­lji­va stra­na tr­ži­šta.
* In­ve­sti­ra­li ste u no­ve ka­pa­ci­te­te i raz­voj­ne pro­gra­me. Da li je sve za­ži­ve­lo pre­ma oče­ki­va­nji­ma?
- Za­vr­še­ni su krup­ni in­ve­sti­ci­o­ni pro­jek­ti. Od stra­te­škog zna­ča­ja za in­du­stri­ju na­me­šta­ja je po­če­tak ra­da Fa­bri­ke pu­hi­na u Bu­ja­nov­cu, naj­sa­vre­me­ni­je na Bal­ka­nu, u ko­ju je ulo­že­no pet mi­li­o­na evra. Tre­nut­no je u prob­noj pro­iz­vod­nji, a u de­cem­bru se oče­ku­je i zva­nič­no pu­šta­nje u rad. Ova vi­so­ko­kva­li­tet­na si­ro­vi­na obez­be­di­će kom­pa­ni­ji mno­go ve­će šan­se za iz­voz na­me­šta­ja, jer su is­po­što­va­ne naj­ri­go­ro­zni­je eko­lo­ške i zdrav­stve­ne nor­me u skla­du sa svet­skim stan­dar­di­ma.
* Kom­pa­ni­ja ima ve­li­ku dis­per­zi­ju de­lat­no­sti, u kom prav­cu će to ubu­du­će ići?
- Na­ša že­lja je da bu­de­mo re­gi­o­nal­na "Ikea", i obra­ti­li smo se eko­nom­skom de­lu Vla­de da raz­mo­tri tu mo­guć­nost, kao što to ra­de udru­že­ni dr­ža­va i ja­ki pro­iz­vo­đa­či na­me­šta­ja, po­nu­di­li smo pro­je­kat da se u ovom re­gi­o­nu gra­de ve­li­ki tr­žni cen­tri i da to ra­di "Sim­po". Ku­pi­li smo pro­stor kod "Ikar­bu­sa" od oko 70.000 kva­dra­ta za iz­grad­nju pr­vog sa­vre­me­nog tr­žnog cen­tra. Ni­smo do­bi­li po­dr­šku do­ma­će ban­ke. Na­šli smo stra­te­škog part­ne­ra u ino­stran­stvu, aran­žman je pri kra­ju. Sa­mo za na­me­štaj u ovom cen­tru iz­dvo­ji­će se pro­stor od 15.000 kva­dra­ta.
PO­HVA­LE
* OVE go­di­ne ste se pre­o­ri­jen­ti­sa­li na eks­klu­ziv­ni na­me­štaj. Ko­li­ko je to po­spe­ši­lo re­zul­ta­te i u ko­je ze­mlje će se naj­vi­še iz­vo­zi­ti?
- No­vi mo­de­li na­me­šta­ja de­lo su na­šeg kre­a­tiv­nog cen­tra i stra­nih di­zaj­ne­ra, pa će se naj­pre na­ći na fran­cu­skom i ita­li­jan­skom tr­ži­štu. Pred­stav­nik dru­ge po ve­li­či­ni tr­go­vin­ske ku­će na sve­tu, po­sle "Ikee", fran­cu­ske "Kon­fo­ra­me" tre­nut­no je u "Sim­pu" i ve­o­ma se po­zi­tiv­no iz­ja­snio o di­zaj­nu i kva­li­te­tu iz­lo­že­nog na­me­šta­ja i za sa­da je iza­brao če­ti­ri mo­de­la. A, ko­li­či­ne ko­je in­te­re­su­ju ovog vo­de­ćeg tr­gov­ca su vr­lo za­ni­mlji­ve, čak i za naj­ve­će svet­ske pro­iz­vo­đa­če.
* Ko­li­ko je "Sim­pov" na­me­štaj u uslo­vi­ma agre­siv­ne kon­ku­ren­ci­je sa­da tra­žen?
- U na­šem ran­gu ne oče­ku­je­mo da će se sko­ri­je po­ja­vi­ti kon­ku­ren­ci­ja, ni po di­zaj­nu, ni kva­li­te­tu, ni po funk­ci­o­nal­no­sti. Na­ma su je­di­no bi­li kon­ku­ren­ti Ita­li­ja­ni, ko­ji se po­la­ko po­vla­če, jer smo mi ve­li­ki iz­vo­zni­ci upra­vo na ita­li­jan­skom tr­ži­štu. To zna­či da smo na nji­ho­vom ni­vou.
* Šta je sa tra­di­ci­o­nal­no ve­li­kim tr­ži­šti­ma "Sim­pa" kao što su SAD?
- Vra­ti­li smo se na ka­nad­sko tr­ži­šte, pre sve­ga, sa deč­jim na­me­šta­jem - kre­ve­ti­ma. Na ame­rič­kom tr­ži­štu još uvek ni­je re­še­no kom­plet­no pi­ta­nje pla­sma­na srp­ske ro­be. Po­sla­li smo jed­nu se­ri­ju pro­iz­vo­da ko­ji su ra­ni­je išli do­bro - ko­mad­ni na­me­štaj. Te­ško je sa­da prog­no­zi­ra­ti ka­da će opet ta­mo "pu­nim je­dri­ma" da se vra­ti­mo. Jed­no je si­gur­no: i da­nas ne­ko­li­ko mi­li­o­na Ame­ri­ka­na­ca ima ne­ke ko­ma­de "Sim­po­vog" na­me­šta­ja.
* Ka­ko te­če sa­rad­nja sa "Ike­om" i ka­kvi su pla­no­vi za sle­de­ću go­di­nu?
- Sa "Ike­om" je bi­lo pre­ki­da sa­rad­nje zbog em­bar­ga, ali smo po­tom ogrom­ne ko­li­či­ne du­še­ka iz­vo­zi­li. Me­đu­tim, tran­sport­ni tro­ško­vi za lo­ka­ci­je nji­ho­vih pro­daj­nih me­sta su sa­da glav­na smet­nja. "Pri­ko­či­li" smo tre­nut­no sa­rad­nju s nji­ma zbog tih tro­ško­va, i na pra­gu smo da na­pra­vi­mo je­dan skla­di­šni cen­tar, u Slo­ve­ni­ji ili Hr­vat­skoj, da bi­smo mo­gli da ko­ri­sti­mo že­le­znič­ki tran­sport, da­le­ko jef­ti­ni­ji i da ta­ko snab­de­va­mo "Ike­i­ne" tr­go­vi­ne u Ita­li­ji i Austri­ji. Za­in­te­re­so­va­ni su za du­go­roč­nu sa­rad­nju i iz­grad­nju no­ve fa­bri­ke deč­jih kre­ve­ti­ća, u ko­joj bi sno­si­li tro­ško­ve opre­me, ka­ko bi­smo mo­gli da is­po­ru­ču­je­mo 150.000 ko­ma­da kre­ve­ti­ća go­di­šnje.

SA­ČU­VA­ĆE RAD­NA ME­STA
* DO­KLE se sti­glo sa pri­va­ti­za­ci­jom kom­pa­ni­je?
- Kao kom­pa­ni­ja ori­gi­nal­ni smo i u po­gle­du sa­me pri­va­ti­za­ci­je. Opre­de­li­li smo se da na­ša pri­va­ti­za­ci­ja bu­de uslo­vlje­na oču­va­njem rad­nih me­sta. Do sa­da smo pro­da­li "Ro­su" kom­pa­ni­ji "Ko­ka-ko­la" i ni­je ot­pu­šten ni je­dan rad­nik, otvo­re­na je čak i dru­ga pro­iz­vod­na li­ni­ja. U Bu­ja­nov­cu smo pri­va­ti­zo­va­li Fa­bri­ku ko­žnih gar­ni­tu­ra, 60 od­sto ra­ni­jem part­ne­ru, a 40 od­sto "Sim­pu". U Vranj­skoj ba­nji pro­da­li smo ta­ko­đe Fa­bri­ku ko­žnih gar­ni­tu­ra ita­li­jan­skom part­ne­ru, i sa pre­đa­šnjih 60, sa­da je upo­šlje­no 300 rad­ni­ka. Na pro­da­ji tre­nut­no su dve fa­bri­ke. A, uslov za bu­du­ćeg ga­zdu je da na­red­nih pet go­di­na ne ot­pu­šta za­po­sle­ne.

PRA­LI­NE
U MA­JU me­se­cu pu­šte­na je u rad Fa­bri­ka čo­ko­lad­nih pro­iz­vo­da u okvi­ru "Sim­po­ve" kon­di­tor­ske in­du­stri­je "Kon­di­va" u ko­ju je in­ve­sti­ra­no tri mi­li­o­na evra. Pr­vi pro­iz­vod "smaj­lis" pra­li­ne od uvo­zne naj­kva­li­tet­ni­je bel­gij­ske mleč­ne čo­ko­la­de, ko­je ko­ri­ste "Ne­stle" i "Mil­ka", sa kre­mo­vi­ma od le­šni­ka i mle­ka već su osvo­ji­le tr­ži­šte. Do kra­ja go­di­ne bi­će lan­si­ra­no ne­ko­li­ko no­vih pro­iz­vo­da, na­pra­vlje­nih po ori­gi­nal­noj ita­li­jan­skoj re­cep­tu­ri.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Predrag D.Kostic´

12.11.2006. 23:21

Nema ljudi iz te fabrike odu malo do Italije i Francuske, da bi se uverili da nisu mozda stvarno " jedinstveni ". P.D.Kostic