Orao – brži od zvuka, neuhvatljiv i sa zemlje i sa neba: Naš borbeni avion ima retku sposobnost

Novosti online

13. 12. 2019. u 19:20

Vojska Srbije radi na modernizaciji svog naoružanja, a jedan od projekata je i modernizacija borbenog aviona „orao"

Орао – бржи од звука, неухватљив и са земље и са неба: Наш борбени авион има ретку способност

Foto G.Šljivić

Vojska Srbije radi na modernizaciji svog naoružanja, a jedan od projekata je i modernizacija borbenog aviona „orao”. To je avion koji leti brže od zvuka, a detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da „orao” može da leti do 2042. godine.

Retki su primeri u svetu da jedna mala zemlja napravi avion koji leti brže od zvuka. To je uradila Jugoslavija u saradnji sa Rumunijom sredinom sedamdesetih godina. Reč je o avionu „J-22 orao“. Ovaj avion u Vojsci Srbije još leti, a leteće još veoma dugo jer se radi na njegovoj modernizaciji.

To kažu Miodrag Marković, iz firme „Teleoptik žiroskopi“ i pukovnici i piloti Vojske Srbije Dejan Vasiljević i Zoran Prodanović, koji predvode civilno-vojni tim za modernizaciju aviona orao.

Glavni delovi modernizacije su napadno-navigacijski sistem, optičko-elektronski uređaji i pametno naoružanje.

„Pod tim podrazumevamo da ćemo moći da ostvarimo isti efekat na cilj sa duplo manje, pa i više od duplo manjeg broja aviona. Ako nam je za uništenje nekog cilja sada potrebno tri aviona, sada ćemo to moći sa samo jednim vazduhoplovom“, objašnjava pukovnik Dejan Vasiljević, komandant 98. vazduhoplovne brigade.

Modernizovano naoružanje činiće takozvani pametni projektili, čija je preciznost u rangu sličnih borbenih sistema u svetu.

„Osnovni nosilac je vođena raketa 'VRVZ-200' koja će omogućiti avionu ‘orao’ dejstva sa visine od 7.000 metara na daljinu od 40 kilometara, i to u uslovima noći i složenim i povoljnim meteorološkim uslovima. Time se dobija veća mogućnost preživljavanja aviona ‘orao’“, istakao je pukovnik Zoran Prodanović, zamenik komandanta 98. vazduhoplovne brigade.

Neuhvatljiv i sa zemlje i sa neba

Avion „orao” ima retku sposobnost letenji na malim visinama, manjim od 50 metara, što ga čini neuhvatljivim za dejstvo i sa zemlje i sa neba. Na avion orao biće postavljeno ukupno 11 novih sistema, sa ciljem da se pojednostavi rad pilota. Sve je to dosta složeno i zahteva mnogo truda srpskih vazduhoplovnih stručnjaka.

„Osnova sistema je takozvana staklena kabina, odnosno glas kokpit, koja, pre svega, podrazumeva modernu senzoriku, koja učestvuje sa inercijalnim navigacionim sistemom, pre svega, u određivanju položaja aviona“, navodi Miodrag Marković iz firme „Teleoptik žiroskopi“.

Kao što se često govori, nekada je sve bilo kvalitetno. U to, „nekada” vreme napravljen je i „orao”. Detaljna ispitivanja konstrukcije aviona pokazala su da orao može da leti čak do 2042. godine.

Vojska Srbije će tako imati žilav, pouzdan i savremen avion i neće potrošiti mnogo novca, srpska odbrambena industrija biće tehnološki unapređena.


(RTS.rs)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (32)

mix

14.12.2019. 02:40

To je sve OK ali zasto Srbija ne bi poradila na konstruktu nove generacije, saglasno dostignucima modernih aviona 4/5 generacije?

naranca

14.12.2019. 09:12

@mix - @mix......jesi citao?Nove rakete! Ako imas dobre rakete mozes da koristis I Spitfajer!!!!!!

Savo

14.12.2019. 12:23

@mix - Све се може модернизовати, зашто да не, поготово ако то представља линију сигурног развоја производа. Ево и кад би модернизовали "каросерију" са стелт линијама, вероватно би био мање видљив а можда и бржи поготово са јачим моторима ако их негде купимо или за дивно чудо направимо сами.

macak

14.12.2019. 09:29

@Jovo Caruga - ne slažem se. Što više aviona imamo - to je naše nebo sigurnije i ne može svaka šuša da nam preti.

Ahaha

14.12.2019. 11:16

@Jovo Caruga - Yugo modernizovani, svetla i zmigavci i da se rdja skine nema boljeg i brzeg

Гојко

14.12.2019. 14:45

@Jovo Caruga - /Belo/Rusi modernizuju SVE svoje avione,i one najteže bombardere,i to vrlo uspešno.Ovde će J-22 biti samo dobra platforma za ispaljivanje visokoprecizne vođene rakete VZ.Ti se u ovo razumeš kao u Jugo 45.U Siriji trenutno jurišnu avijaciju predstavljaju prastari - jurišnik Su-22 i L-školsko borbeni L-39 Albatros ČSSR proizvodnje.

Deki

14.12.2019. 08:12

NIje brži od zvuka! To se desilo samo jednom kada je tadašnji opitni pilot Marjan Jelen leteći orlom u strmom pikeu nad Pančevom 22.11.1984. probio zvučni zid. Motori Orla su preslabi dbi se sa njim tak nešt svakodnevno izvodilo.

Мики

14.12.2019. 09:59

@Deki - тако је .Ролс-ројс , односно Енглези су одбили да нам испоруче јачи мотор, па су коришћена два слабија као на Г4 ..Орао је замишљен као једномоторац .Модернизација није лоша, пре свега за дејства по земљи, а може и да јури хеликоптере и дронове .

драгана

14.12.2019. 14:39

Kada pročitam komentare pojedinih muškarca (ustvari 75 posto njih) ,na bilo koju temu, i zrelo razmislim: šteta je što nemamo obavezan vojni rok,najmanje r,a najviše 6 meseci.Samo vojska to može da "ispegla".

Mad Max

14.12.2019. 19:55

@драгана - Slazem se tvojim komentarom...ali takodje bi i uveo 6.meseci samostana za sve devojke...samo kazem...

naranca

15.12.2019. 00:29

Za nase zapadne strusnjake iz ''Eurupe''....Glavnu masu USA avijacije cini F-14 Tomcat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ispisnik naseg Orla !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gospodar prsljenova

22.03.2020. 21:12

@naranca - Potpuno se slazem sa tobom NatancaSokci i feministkinje

Vojvoda Morački

15.12.2019. 17:17

Prvo, J22 "Orao" sa postojecim motorima, Rolls Royce Viper, ne moze, osim u poniranju da probije zvucni zid. Uhvatljiv je i sa neba i sa zemlje. Vecina modela nema nikakav radar. To je jurisnik-bombarder. Istina jeste da kinstrukciono moze da izdrzi mnogo vece brzine, ali sa takvom pogonskom grupom, maksimalno moze da leti izmedju 900 i 1100 km/h, sto nije brze od zvuka.

naranca

15.12.2019. 20:15

@Vojvoda Morački - @vojvoda Ponavljam pitanje …...Sta cemu da leti brze od zvuka???Da se zaleti pa da udje u tudji vazdusni prostor pa da se izvinjavamo zbog agresije :)

naranca

15.12.2019. 20:18

@Vojvoda Morački - Dragi vojvodo onda je radar bio 100 kg a sada je 100 gr!!!!!!!

naranca

15.12.2019. 20:19

@Vojvoda Morački - Danas bre I semenkari imaju helikoptere….Video si na utakmici.Bespilotni!!!!

gari

15.12.2019. 17:59

"Orao" NE LETI BRŽE OD 0.96 Mah-a(1Mah= 1192, 68 km/c), što znači da leti ispod brzine probijanja zvučnog zida !! Orao J-22, NIJE KONSTRUISAN za probijanje "zvučnog zida", tako da i ukoliko dobije "poboljšane", jače motore, konstrukcijski NEMOŽE DA IZDRŽI TOLIKI PRITISAK !!! Eventualno može da se osavremeni naoružanje i "avionika" upravljanje,novi radari, elektronsko ometanje, aktivna i pasivna zaštita. Probijanje zvučnog je čisto "spinovanje" za dnevnu "politiku", MI TAKVE INŽINJERE NEMAMO!!

naranca

15.12.2019. 20:11

@gari - Znaci onaj sto je probio trebalo je da se raspadne do zemlje? Koji to mi? Hrvati?CIG?Slov ?BiH? Mak? Uostalom svi piloti koji su ucestvovali u BORBENIM akcijama ga hvale!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

naranca

15.12.2019. 22:13

@gari - @gari Ti mi znas kakve mi inzenjere imamo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Mrs.

Slankamenac

12.02.2020. 23:09

@gari - Nije tacno Gari, avion je projektovan da moze da leti do brzine 1.6M. To nikada nije testirano jer nisu imali motore ali su makar probili zvucni zid u poniranju 30 stepeni sto nije moguce na avionu koji nije dizajniran za to. Orao je tankokrilac za smanjenje otpora i veliku brzinu pri malim visinama sa slabim motorom. Sa jacim motorom bi mogao da bude brzi od zvuka.

Gospodar prsljenovs

22.03.2020. 21:11

Ladjevacki Tigrovi su znali kako da upotrebe Orlove i kada je neprijatelj apsolutno dominirao u vazduhu. Pogledajte sta je General Sreto Malinovic rekao amerikancima kada su se sreli posle rata. Avion je izvanredan. Naravno novo je modernije i bolje ali i postojece uz odrzavanje i modernizovanje moze da sluzi.