Vlada Stanković: Istoriju još učimo iz austrougarskih knjiga

Boris Subašić

28. 12. 2013. u 21:20

Istoričar govori za Novosti o moralnoj bedi srpske nauke, duhovnom izumiranju, važnosti tradicije i moći uverenja: Voleli bismo našu prošlost samo da je dovoljno poznajemo. Omalovažavanje srpske baštine počinje od 1918.

SRBI vole svoju istoriju, ali je ne poznaju. Naši ugledni istoričari od 1945. do danas nisu uspeli da napišu knjigu jednostavnog imena Istorija Srba. Zato učimo o svojoj prošlosti iz knjiga koje su nam napisali strani stručnjaci, često nenaklonjeni. Srbi se danas lako odriču identiteta i pretapaju u druge narode jer ne znaju ko su, pa i nemaju utisak da nešto gube. Srpski narod je izgubio samosvest i omalovažava svoju prošlost jer je ne poznaje, a i ono malo činjenica koje zna - ne razume. A bez razumevanja nacionalne istorije ne mogu ni da shvate ni da prežive sadašnjost, kaže istoričar-vizantolog prof. dr Vlada Stanković, sa Filozofskog fakulteta u Beogradu.

- Za duhovno izumiranje Srba odgovorne su generacije srpskih istoričara koje su kukavički prihvatile da se nikom ne zameraju i ne bave svojim poslom. Sve zarad lične udobnosti i privilegija. Najprivilegovaniji se još uvek bave srpskom srednjovekovnom istorijom kao u Jugoslaviji, štrpkaju sporedne teme i izbegavaju po svaku cenu proučavanje i postavljanje novih pitanja o državi koju je još Konstantin Porfirogenit u 10. veku zvao današnjim imenom - Srbija. Susedni narodi slične veličine, Bugari i Hrvati, svake godine izdaju na destine novih knjiga na maternjem i engleskom jeziku, u kojima se bave istraživanjima nacionalne istorije, naročito srednjovekovne. Srbi u 21. veku duhovno izumiru jer svoju istoriju uče iz knjiga koje im je početkom 20. veka napisala Austrougarska.

* Verovatno se šalite, nemoguće je da Srbi koji se toliko ponose svojom prošlošću nemaju nijednu domaću savremeno pisanu istoriju.

- To je činjenica. Poslednji koji su pokušali da zaokruže istoriju Srba bili su Stanoje Stanojević, Stojan Novaković i Vladimir Ćorović, koji su stasali početkom 20. veka. Od 1918. i ulaska u zajedničku državu počinje omalovažavanje srpske istorije, a od proglašenja Jugoslavije 1929. kreće agresivna državna ideologija jugoslovenstva koja nije ništa slabija od kasnije komunističke i marksističke. Posle 1945. zavladao je muk autocenzure. Objavljuje se samo „Istorija naroda Jugoslavije“ 1953, gde je srednjovekovna Srbija dobila isti prostor kao srednjovekovna Slovenija, koja tada nije postojala, kao ni srednjovekovni Makedonci.

E, zato su srednjovekovni srpski manastiri u BJR Makedoniji već danas makedonski spomenici. Još zanimljivija situacija nas čeka u narednim godinama, kad će srpske svetinje na Kosovu postati kosovski spomenici zato što smo se olako odnosili prema sopstvenoj istoriji. To se dešava zato što je na fakultetu još uvek glavni udžbenik za nacionalnu istoriju srednjeg veka "Istorija Srba" Konstantina Jiričeka, koji je stvarao u drugoj polovini 19. i početkom 20. veka.

* Zašto je Jiričekovo viđenje istorije Srba problematično ako je on bio u vrhu slovenske elite u Austrougarskoj?

- On jeste bio tada izuzetan naučnik, deo češke i slovenske duhovne elite, porodično povezan sa Šafarikom i drugim slavistima. To ne umanjuje vrednost druge činjenice - da su oni bili lojalni službenici Austrougarske. Baš zahvaljujući tom pedigreu mladi Jiriček dobija posao da piše istorije Bugara, a kasnije i Srba. Ove knjige su imale politički cilj - da upoznaju donosioce važnih političkih odluka u Beču sa tim narodima kako bi znali kako da se postave prema njima, u hegemonističkom smislu. Jiriček istoriju Srba objavljuje, na nemačkom, 1911. kad Austrija ima velike perspektive prema Balkanu i Srbiji. Ta knjiga je za to vreme fenomenalna, jer Beč nije od Jiričeka tražio politički pamflet već "uputstvo za čitanje Srba", naroda koji je od srednjeg veka živeo na ogromnom prostoru Habzburške monarhije. Sa Hrvatima nije bilo problema, oni su bili deo njihovog sistema, a s Bugarima je stvar regulisana nemačkom dinastijom. Samo je srpsko pitanje ostalo otvoreno. Jiriček zato piše srednjovekovnu istoriju Srba, pokušava da objasni fenomen "problematičnog" naroda, koji nije napisao ni shvatio sopstvenu istoriju, pa prema tome nije mogao ni da formuliše jasnu politiku.

PODANIČKI MENTALITET UBIJA - KAD kolege iz inostranstva pitaju za srpsku istoriju, a mi spomenemo Jiričeka, oni nas gledaju kao da smo sišli s uma. Oni žele da pročitaju knjigu koja ima manje od hiljadu stranica pisanu modernim jezikom. Zato što nemamo takve knjige mi duhovno izumiremo. Busanje u grudi praznom istorijom može da posluži samo u određenim momentima. Kad čovek zna šta ima iza sebe, onda je to potpuno drugi osećaj. Mi imamo ogromne praznine u srpskoj istoriografiji, jer je podanički mentlitet ubio srpsku nauku, a ubija i srpsku naciju.

* Zašto je Beču za politiku u 20. veku bila važna srpska srednjovekovna prošlost?

- Iz istog razloga zbog koga se srednji vek proučava i danas. Ko ne zna srednjovekovnu istoriju ne može da razmišlja ni o sadašnjosti na pravi način. Ta istorija nije mrtva, ona živi svuda oko nas. Prvi se Zapad u donošenju odluka neprestano i isključivo poziva na istoriju, počev od Amerike koja se danas predstavlja kao naslednica Rimskog carstva. Da bi to mogli da rade oni su svoju istoriju oplemenili brojnim knjigama, filmovima, legendama kroz koje je stalno ponovo proživljavaju. Zapad u našoj istoriji i danas traži neprekidne procese koji su neophodni za razumevanje Srba. Možda najvažniji kontinuum koji je opstao od srednjeg veka do danas jeste duhovna vezanost za Carigrad, čak i kad je Vizantija nestala. Od trenutka kad se Srbija pod Nemanjom svesno vezala za Vizantiju nikada je više nije napustila, uprkos raznim političkim vrludanjima. Opredeljenje za Konstantinopolj i osećanje izuzetnosti što se, makar i duhovno u sećanjima, nalazite u određenoj zajednici s Romejskim carstvom mnogo je koštalo srpski narod u nekim periodima. Ipak, to je uvek bio svestan izbor, jedna od retkih naših jasno formulisanih politika.

* Da li je onda tačna teza da naši problemi s Evropom potiču od toga što Zapad misli da se posle pada Carigrada 1453. Bosfor premestio na Drinu?

- To je posmatrajući duge istorijske procese apsolutno tačno, zapadna civilizacija od 1453. baš to misli - da se Vizantija preselila u Srbiju. Posledice su iste kao u srednjem veku: shvataju nas kao zemlju misije u kojoj šizmatike treba privesti pravoj veri. Ako vam ovo zvuči smešno, pogledajte naslove u zapadnoj štampi devedesetih, gde sve vrvi od srednjovekovnih formulacija, u kojima su Srbi pokvareni Vizantinci i orijentalci koji stoje na Drini nasuprot civilizovanoj Evropi.

Suštinski, ljudska istorija je vrlo plitka, duhovno mi nismo mnogo odmakli od vremena 8. veka kada je uspostavljena granica na Drini u crkvenom smislu. Do tada je prostor Srbije, deo Bugarske i severne Grčke pripadao nadležnosti rimskog patrijarha - pape. Onda je car iz Konstantinopolja, po rimskom zakonu Hristov namesnik na zemlji, dao ove zemlje u nadležnost carigradskog patrijarha, jer se papa nije slagao s njegovom politikom. Tada je postavljena nevidljiva granica duhovnog uticaja Rima i Konstantinopolja na Drini i počeli su sukobi Zapada i Istoka oko Balkana. O tom problemu i danas Vatikan razmišlja na isti način na koji je razmišljala Vizantija, ili Beč u doba Franca Jozefa. Da bi uspešno opstali u ponovo aktuelnoj srednjovekovnoj situaciji bilo bi dobro da znamo kako su Nemanjići vodili politiku. Nažalost, time se naši istoričari već decenijama ne bave. Niti političari od njih to traže. Iako nam je to nasušna potreba.

IZDALI NAROD - NAŠI istoričari često nisu svesni koliko je njihova uloga važna, koliko je znanje o istoriji važno. Istorija ima strašnu moć, retko koji ozbiljniji govor zapadnog političara se ne oslanja na istoriju. Tamo se ljudi koji pišu govore konsultuju o raznim periodima istorije, od onih pre pet godina do onih pre pet vekova. Zato je Austrougarskoj jedan Jiriček bio vrlo važan, u njega je mnogo i ulagala i tražila, jer niko osim njega nije mogao da im objasni Srbe. A srpski istoričari to još nisu učinili za svoj narod.

* Vi tvrdite da racionalni Zapad pati od onih mitomanija koje tradicionalno pripisuje Srbima?

- Naravno. Ljudi potcenjuju moć uverenja, tradicija, rituala. Setite se 1999. kad u vreme pomračenja sunca nije bilo žive duše na ulici, jer su ljudi pomislili da dolazi smak sveta. Studentima objašnjavam ulogu srednjovekovnih tradicija i rituala u savremenoj istoriji opisom sahrane austrogarskog cara Franca Jozefa 1916. godine. Veličanstvena carska procesija prošla je kroz Beč do kapucinskog manastira u kome se sahranjuju Habzburgovci. Kad je došla do njegovih zatvorenih vrta ceremonijal-majstor je zakucao, a nevidljivi kaluđer je s druge strane upitao: "Ko ide?" Odgovor je bio: "Imperator Rimskog carstva Franc Jozef", čemu je sledilo mnoštvo drugih titula. Danas su ljudi zaboravili da je autrogarski car bio i vladar "Rimskog carstva nemačke narodnosti". Ritual se nastavio na gotovo isti način kao sahrana romejskih careva u 10. veku. Samo što je ovaj igrokaz izveden u organizaciji bečkog državnog protokola u 20. veku. Ne u orijentalnoj "bizantskoj" Srbiji. To je vrsta istorije koja izmiče kad čitamo naše dosadne istorijske knjige, koje su pravljene da ljudi ne povezuju ništa. Nije važno nagomilavanje činjenica koje guše, već shvatanje istorijskih procesa. Takve knjige su nama potrebne.

* Zašto ih istoričari onda ne pišu? Zašto nas ubeđuju da je naša prošlost minorna i da su svi drugi patriotizmi dobri osim srpskog?

- To nisam umeo da objasnim ni kolegi doktorantu iz Slovačke, koji je ovde na razmeni studenata. On je dobio zadatak da predstavi dve knjige o srednjovekovnoj srpskoj istoriji koje su napisane u prethodne tri godine. Bilo mi je neprijatno da mu ponudim svoju knjigu o kralju Milutinu, ali sam ustanovio da nijedne druge nema! Da je kolega otišao u Hrvatsku ili Bugarsku mogao bi da bira između dvadestak dela u kojima se na novi način sagledava srednjovekovlje i procesi dugog trajanja koji su i danas aktuelni. Jasno je kao dan da ovakva situacija kod nas ima političku pozadinu. Srbija se, kao i u SFRJ, stidi da bude nacionalna država. Ne samo u ovom vremenu, već i u dalekoj prošlosti, u srednjem veku. To je fascinantno. Ta vrsta bojazni je neverovatna. Mi se branimo od nacionalizma koji je normalna pojava! Ne može se pisati nacionalna istorija koja je anacionalna.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (36)

DejanBg

28.12.2013. 22:57

E ovo je gospodin naučnik i pragmatičar. Kod nas se nekako ukorenila štetna ideja da je naučnik nekakav knjiški moljac koji ima neku diplomu i sedi u nekoj kancelariji po ceo dan .... i ne radi ništa konkretno sa svojim znanjem. Ništa čudno jer većina naših "intelektualaca" u zadnjih minimu 50 godina upravo i jeste napribližnija toj slici. Znanje koje se ne upotrebljava ne vredi ništa a ovakvi ljudi i obrazovani i pragmatični su kod nas retkost.

vlade iz užica

29.12.2013. 08:11

@DejanBg - zašto ne kontaktirate jovana deretića koji isto govori kao vi pa krenite,napravite tim i izadjite pred narod,budite prvi srbin koji se ne stidi istorije i porekla.Istorija srba me interesuje ali mi ništa nije jasno,slušajući deretića mi smo autokton narod,niti smo došli sa karpata niti smo negde odlazili,zašto se jednom ne kaže istina.odnos sa vizantijom i granice vizantije načisto su mi nejasne ,zašto ne razjasnite,zašto hronološki ne ispišete našu istoriji da bude razumljiva.

Anonymus

29.12.2013. 13:46

@DejanBg - Naprotiv, Vlada Stanković nigde ne spominje Jovana I. Deretića (koga treba razlikovati od pokojnog istoričara književnosti i profesora Filološkog fakulteta Jovana Deretića). Stanković upravo poziva na ponovno čitanje raznih srednjovekovnih izvora, a poimenice pominje "Spis o narodima" Konstantina VII Porfirogenita iz sredine 10. veka koji J.I. Deretić i sl. samozvanci nazivaju nekim vatikanskim falCifikatom iz 17. veka i sl.

Горан

29.12.2013. 00:12

Па папир у руке.И Јиричек ју је сам писао.Није имао предузеће за писање историје.Ја пишем књиге везане за моје занимање.Ако је историчари не напишу сам ћу је написати.Од пада Западног Рима под Германе,преко пада Федералних резерви САДа у приватне руке,до пада Космета поново под Турке

Otvori oči

29.12.2013. 02:40

@Горан - Naprotiv, čovek nam priča kako je Jiriček nije sam pisao, već sa timom ljudi počev od Šafarika i da je iza njih stajala Habsburška država i kasa. Jiričekova istorija je Austrougarski državni projekat. Razmislite zašto je Šafarik tražio od Vuka Karadžića da mu donosi stare srpske knjige i plaćao ih debelo. Čijim novcem? Naravno, državnim! Jiriček je deo austrugarskog projekta Dunavske federacije u koji je trebalo uključiti Srbe , milom ili silom

Sale

29.12.2013. 16:14

@Горан - Kao i Vuk Karadzic. Dugo vec sumnjam u njegove "dobre" namere jezicke reforme... Mislim da je i njega finansirao Bec

Anonymus

29.12.2013. 23:20

@Горан - А ти лепо узми па пиши језиком пре Вукове реформе. Него, да ли разумеш да је Вук финансијску помоћ у виду државне пензије прво добио од царске Русије уз неколико ордена и сл.

NEMANJICI

27.01.2015. 21:05

@Горан - Ne sumnjam toliko u Vuka nego u one sto su ga obasipali hvalospevama u Becu, a on kao i svi srbi poverovao kako zele dobro njegovom narodu. Podrsku imao od slovenca Kopitara i austrijanaca, da napravi sto prostiji jezik, a oni sami nisu to uradili sa svojim jezicima. Zasto? Zato sto se tako zatupljuje narod i polako gube svoj indetitet. Zato se crkva, toliko ozloglasena u nasem narodu i borila protiv njegovih reformi.

Jabre

29.12.2013. 01:06

Национализам је најнормалнија ствар на свету, не нормално је не волети своју земљу, народ, историју, традиције ... Сигуран сам да ће у следећих 10-20 година бити више књига о Српској историји !

Никола

29.12.2013. 14:54

@Jabre - Национализам није нормална ствар, то је вид нарцизма. Зашто би некога волео више од неког другог само зато што је један Србин, а други не? То је дискриминација без основа. Ако волиш људе, воли их све! Не разумем онај изговор ,,не мрзим никога, али своју нацију волим највише.' Па чекај, онда друге волиш мање? Зашто?

ОБЈЕКТИВАН

30.12.2013. 10:21

@Jabre - Зашто се ви Николице јављате комшијама, које и не познајете, а нас остале ваше суграђане и обожаваоце игноришете? То је прво питање, а има још. Уствари, не могу да смислим ниједно питање за Вас, јер Ви имате одговор на свако. Ви уствари нешто радите. А, то је: тражите толеранцију. Зашто и чему она служи? Да Вас трпим док не ојачате да ме победите. Е, то морате у покрету, иако слабо стојите с временом. Поштовање, уважавање и љубав су у моди код српског народа. Одвајкад!

ЕВРОПСКИ СРБИН

03.01.2014. 12:16

@Jabre - Gospodine, da li vi VIŠE volite svoju decu ili decu iz susedstva, ili iz druge države koja govore jezik koji ne razmete? Normalni ljudi NAJVIŠE vole svoju decu, pa tek onda tuđu.

nemanja

29.12.2013. 02:18

Gospodine Stankovicu budite vi prvi koji ce napisati tu knjigu.Ne mozemo samo pricati.Trazite pomoc od vnekoliko vasih kolega i pocnite.samo mi ucimo da smo dosli iza Karpata i sta nam je servirao Bec,Rim....

Ana

30.12.2013. 00:29

@nemanja - Za Vasu informaciju, Nemanja, gosopdin profesor Stankovic je napisao barem jedno 5 knjiga. Malo informisanosti pre komentarisanja. On je inace vizantolog, a ne pseudo-naucnik, te ne bi bilo ni najmnanje profesionalno da napise on SAM sveobuhvatnu istoriju srpskog naroda. To se mora udruzenim snagama, no, nasi "strucnjaci" (vecina) sede po institucijama da bi primali platu i snobovali se pomocu svojih kvazi funkcija.

Гоги

30.12.2013. 21:24

@nemanja - Дивно!!! Господин професор је стручњак за историју непостојеће државе!

gedza

29.12.2013. 03:06

Gospodine Stankovicu, Udruzite se svi istoricari i svi drugi koji zele da daju doprinos pisanju i izucavanju,stvarne i istinite istorije Srba.Od drzave slaba vajda,podanicki politicari nas dovedose do ovde gde smo sada.Sto se para tice za pokrivanje troskova studija i izucavanja,siguran sam da ce svaki istinski patriota koji ima mogucnosti pomoci.Dijaspora ce pomoci siguran sam, a i uspesni ljudi u Srbiji takodje. Informisite sve nas putem medija kako da se prikljucimo na bilo koji nacin.

alex miles

29.12.2013. 03:46

Nema teorije da ovaj covek bilo sta napise o srpskoj istoriji. Bilo sta to bilo ili pak u kojoj formi njega bi popovi SPC prvo na lomacu stavili, a posle toga pojeli ili pak u obratnom redosledu. Ako iko, popovi su imali dovoljno vremena da tako nesto napisu uzimajuci u obzir da su i imaju pristum neogranicenoj riznici materija o srpskom narodu i istoriji. To im se nije dalo, jer bi to bio tezak konflikt sa njihovim "verovanjem" i pripovedanjem.

SK

29.12.2013. 10:49

@alex miles - Hoces da kazes da su posle 2 svetskog rata popovi mogli da pisu srpsku istoriju ali nisu is nekih svojih interesa?? Znaci u stvari srpska pravoslavna crkva je zataskavala istoriju. Druze moj, da mi je tvoj mozak na mesec dana da se odmorim malo...

Mirko

30.12.2013. 03:20

@palunko - Nemanja, ti mozda znas istoriju ali ne znas gramatiku, zato nemoj da sramotis katedru na kojoj sam i ja student.

Ψαρ

31.01.2014. 17:22

@palunko - Ja ne znam gramatiku a ti ne znas istoriju :P Ja se sa gramatiku nisam hvalio a ti sa tvoje ne znanje iz istorije jesi zato bolje da cutis :0 jel lepo kaze nas narod cega se pametan stidi budala se hvali :D i za tvoju informaciju ono nije gramatika nego greska u kucanje :P

miki

29.12.2013. 10:25

uopste mi nije jasno sta ovaj covek prica. u udzbenicima istorije iz osnovne i srednje skole koje su "Komunisti" pisali samo se Srbi kao narod pominju da su imali drzavu. o slovencima, hrvatima, makdoncima i inima vrlo malo i nikako da su postojale kao drzave. o sprskim srednjovekovnim vladarima, njenoj teritoriji pre Dusanovog carstva kao i nakon. to odakle smo dosli ili nismo svakako necemo naci u srednjevekovnoj istoriji.

Nemanja Sinka

29.12.2013. 14:38

@miki - Decko ovaj covek je genije i zna sta prica a ti si verivatno pajser :P To znam jel mi profsor a ti ako se ne razumes u istoriju nemoj s eubacujes ko freza na auto-put :P

zoks

29.12.2013. 12:49

Kada se prvi put pomenula rec "komunizam" od tada pocinje stradanje Srba i njihove drzave,i to ponajvise od nas samih u koje se usadio komunizam kao u ni jednom drugom narodu!Nazalost!

нико

01.01.2014. 05:10

@zoks - грешиш. и пре комунизма је било исто. краљевина ништа боља није била.

Murta K

29.12.2013. 14:51

Davno sam razumeo da je posle skoro veka bezanja na zapad i lutanja,posebno ispiranja mozga i nametnutih shvatanja i vrednosti,svaki suprotan pokusaj tezak i tesko shvatljiv i to u svim sferama drustva od vrha do dna?Niti ko ima snage niti ideja niti se Kultura i Nauka financiraju!?Zasto, ko je zabranio ili naredio?

bojke

29.12.2013. 16:07

@ - Prazna priča. Znamo čoveka. Nije on i stanju bilo šta da napiše. Ni on ni njegov duhovni vodja Siniša Mišić. Obične neznalice

Sale

29.12.2013. 16:22

Jedina institucija, kod nas, koja se odrzala od sedmog veka do danas jeste crkva, pa samim tim smatram da bi tamo trebalo traziti dokumentovane istorijske dokaze kojih bi moralo biti na pretek. Za tako nesto bi trebalo oformiti istrazivacki tim, ali bez stranog faktora. Interesuje me, sta li se desilo sa starim knjigama sa tavana SPC iz Dubrovnika, pronadjenim pre par godina? Niko se ne oglasava o tome, a ni novinari ne istrazuju....

nenad

29.12.2013. 23:17

Kao student istorije pre 10 godina, osnovna literatura mi nije bio Jiriček, nego Istorija srpskog naroda koju su pisali srpski istoričari. Profesor Stanković je zaboravio ili namerno prećutao Miloša Blagojevića i Simu Ćirkovića, ali i mnoge druge koji su pisali o srednjevekovnoj srpskoj istoriji. To što danas nema više knjiga ima veze sa finansiranjem nauke, koje je mizerno - ne samo od države, nego i od nekih eventualnih fondacija ili privatnih izdavača.

нико

01.01.2014. 05:12

@nenad - колико те књиге дају друкчији увид у средњи век од Јиричека? да ли су рециклажа истих поставки?

Sneki

01.01.2014. 06:03

@Saša - Gospodine Sasa, neka Vam se nadje pri ruci, gospodin Stankovic je od jucerasnjeg Evropejca preko demokrata postao nacionalista jer su danas takvi na vlasti. Osim toga, ovo sto vrli istoricar ovde propoveda zove se samoreklama. Naravno da je bilo istoricara koji su vec mnogo puta napisali Istoriju Srba, i to bas sa tim naslovom. Gospodin Stankovic moze tek da bude segrt velikim srpskim istoricarima do polovine 20,. veka.

ЕВРОПСКИ СРБИН

03.01.2014. 12:12

@Saša - Госпођо, ви сте побркали појмове: национално, европејско, интернационално,...Само српски РОДОЉУБ може ПОСТАТИ српски ЕВРОПЕЈАЦ. Ови који нису Срби или нису за ЕУ, нису ни европејци.

fredi

30.12.2013. 21:32

sve je to lepo, i da, mi Srbi nikako ne cenimo i ne postujemo sebe. Ima puno tacnih cinjenica u tekstu. Ali autor teksta gospodin Vlada Stankovic je slucajno ili namerno zaboravio i precutao gomilu udzbenika i enciklopedija i autora mahom njegovih starijih kolega (pomenuo ih je jedan komentator dole) napisanih u poslednjih pola veka kod kojih je i sam sticao znanja i postajao naucnik, asistent, pa danas profesor......