Dozvola skresala krila

M. PRELEVIĆ

07. 09. 2010. u 20:57

Propusti pre leta na kome su poginuli pilot i studentkinja. Prvi rezultati: Procedura nije ispoštovana. Kazne za odgovorne

UZROK pada aviona “zlin 526 EF” u kojem su u subotu, na aerodromu “Lisičji jarak” kraj Beograda, poginuli pilot Davorin Pavlović i Kragujevčanka Aleksandra Šiljković još nije utvrđen, ali prvi rezultati istrage govore da kobni let nije imao potrebnu dokumentaciju, kao i da pre poletanja nije ispoštovana obavezna procedura.

U saopštenju Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije, dostavljenom “Novostima”, navodi se da je pre uzletanja bilo propusta.

- Prema prvim rezultatima istrage Službe za utvrđivanje uzroka udesa ovog Direktorata, konstatovan je niz proceduralnih i zakonskih prekršaja odgovornih lica - kaže se u saopštenju.- Oni će biti sankcionisani posle kompletne istrage.

Sve ovo, doduše, kako navode upućeni sagovornici “Novosti”, ne znači da su najstariji i najiskusniji srpski pilot i omiljena studentkinja Filološkog fakulteta u Beogradu nastradali zbog - “papirologije”.

”FEJSBUK”
VIŠE od stotinu ljudi učlanilo se u grupu na “Fejsbuku” koja žali zbog smrti Davorina Pavlovića. I na ovaj način, njegovi prijatelji, ali i mnogi koji su samo jednom videli ili leteli sa penzionisanim pilotom JNA i nastavnikom letenja, odaju mu počast.

- To je samo ono što se vidi na prvi pogled. I letimičan pogled je dovoljan da se zaključi da li let ima “regularne” papire ili ne - kaže naš sagovornik. - S druge strane, i ovakvi “divlji” letovi u većini slučajeva završe se bezbedno, bez posledica, pa treba sačekati sa zaključcima, dok se ne utvrdi pravi uzrok pada vazduhoplova.

Komisija, kako saznajemo, još nije završila ispitivanje mehaničkih delova dvoseda “zlin”. To je najduži proces u traganju za istinom, ali bi baš on mogao da otkrije šta se zaista desilo tokom petnaestominutnog leta na vedrom subotnjem nebu, i pada letelice na pistu, tačno u 13.52 časa.

I dok zvaničnih informacija još nema - u Direktoratu dodaju da će rezultati istrage ubrzo biti dostupni javnosti - poznavaoci već imaju svoje verzije događaja, često kontradiktorne.

Prema nezvaničnim informacijama, neposredno pred pad, kontroli letenja na sportskom aerodromu “Lisičji jarak”, iskusni Pavlović javio je da je došlo do promene zvuka motora, što bi moglo da znači da je avion “zakazao”. A, na aerodromu se, među tehničarima, još u subotu moglo čuti da je tehnički pregled na “zlinu” pozivnog znaka “YU CDL” izvršen samo nekoliko sati pre poletanja.

U to da je zakazala tehnika veruje većina ljudi koja je poznavala Davorina Pavlovića, a takvih u Srbiji i regionu nije malo. Njegovi prijatelji tvrde da je “Superdeka”, kako su ga zvali, i u svojoj 67. godini bio i dalje bolji pilot od mnogo mlađih letača, pa ne veruju da je pogrešio, niti da mu je u toku leta pozlilo.

Pa ipak, ima i onih koji kažu da je Davorin - iako vrhunski majstor na “plavom nebu” - bio previše žustar i previše smeo pilot, koji nije prezao da akrobacije izvodi i pri veoma maloj visini. Uz to, pitanje je da li je trebalo da sa sobom, na akrobatski let, povede devojku koja je prvi put sela u vazduhoplov.

SAHRANE

NA groblju u kragujevačkom naselju Vinogradi u utorak je sahranjena Aleksandra Šiljković (22). Od odličanog studenta Filološkog fakulteta u Beogradu, oprostili su se majka Ružica, otac Lazar, braća Radojica i Aleksandar, rodbina, prijatelji... Pilot Davorin Pavlović biće sahranjen u četvrtak u Beogradu.

GODINE

ZA pilote sa dozvolom za letenje privatnim avionima (PPL) ne postoji starosno ograničenje, sve dok bez problema prolaze rigorozne medicinske testove. Zato nije neobično da i ljudi iza pedesete i dalje sedaju u kokpit. Podaci iz SAD kažu da je više od četvrtine tamošnjih pilota starije od 50 godina.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

dugi

08.09.2010. 09:44

Nema sta nije nalupetano u ovom izvestaju!!! Pilot sam, Davorin mi je bio nastavnik i pali su na moje oci!!! Kakva procedura nije ispostovana??? Avion je bio potpuno ispravan a onaj ko je rekao da je na kontroli prijavljen kvar motora molim da mi se javi!!!Avion niti je pao odjednom niti na pistu ili tokom sletanja vec je napravljen flick roll na maloj visini usled cega je avion pao u kovit odakle ga sa te visine nista ne vadi!!! Kakvi divlji letovi???Izvestaj je uzasan koliko i sama nesreca!

iskusni pilot

08.09.2010. 12:17

@dugi - Pa kako je tako iskusan i prekaljeni pilot napravio flick roll na tako maloj visini? Ako si ti to znao on je kao tvoj nastavnik to morao da zna jos bolje. Verujem ja svima sto velicate njegove letacke sposobnosti i iskustvo ali ako je napravio kardinalnu gresku onda treba to posteno i reci. Pa sta ako bi se time bacila velika senka na lik i delo? Istina je samo jedna i ne treba je kriti.

Alan Ford

09.09.2010. 06:40

@dugi - Veoma je lepo što si obavestio javnost ovim putem da je pok. Pavlović izveo flick roll na maloj visini. Iskreno se nadam da si istu izjavu dao i Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo. Bilo bi korektno prema poginuloj devojci. Uz dužno poštovanje poginulom pilotu, pitam:: koja je svrha izvodjenja ove figure sa osobom (bez obzira na pol ili godine), koja prvi put seda u avion? Ne u Utvu, Wilgu, Cesnu ili neki drugi sportski avion, već u akrobatski. Da se osoba impresionira ili prestravi?