UPRAVO objavljeni album "Tropski doručak" (Tropical Breakfast) nastao je pre deset godina, otkriva, za "Novosti", njegov autor Rastko Ćirić, grafičar, ilustrator, animator, redovni profesor Fakulteta primenjenih umetnosti i - muzičar, jedan od osnivača jedinstvenog projekta The Rubber Soul, posvećenog "Bitlsima".

Njegov prvi solo album, kaže, imao je više demo verzija, a tek prošle godine smogao je snage, vremena i novca da ga snimi u studiju. Snimatelj i producent zvuka bio je Oliver Jovanović, a aranžman za gudače uradio je Dragan Ilić.

- Direktna inspiracija bila su dva moja romantična putovanja u Australiju, koja su pokrenula neku čudnu kreativnu energiju i naterala me da sam napišem i tekstove i muziku za 12 pesama - objašnjava Ćirić, i dodaje da prethodna dva albuma The Rubber Soul Project nisu bila privatna. - Bila je to posveta kulturnom fenomenu iz šezdesetih godina. Tekstove pesama je napisao pisac i prevodilac Goran Skrobonja, i bio je deo igre da to sve bude kreirano izvan nas, u ime nekog drugog. Svirali smo stare instrumente i koristili staru opremu zamišljajući da smo "Bitlsi" i ispunjavali svoje zajedničke generacijske dečačke snove.

Projekat "Tropski doručak" nije vezan za "Bitlse", a svaka pesma rađena je u drugom žanru.

- Prva, koja se zove kao i album "Tropski doručak", i u sebi sadrži naslove svih ostalih pesama, nastala je u avionu kojim sam se vraćao kući - nastavlja sagovornik. - Sve pesme vezane su jednim kratkim i jednostavnim muzičkim motivom koji sam ukrao od jedne ptice čije se pevanje čulo u bašti i koji sam odmah zapisao u notama. Taj motiv je ugrađen u svaku od 12 pesama, a razrađen je u pesmi Jazzbird. Ceo ovaj konceptualni projekt je čudna mešavina nostalgije i stvarnosti, bukvalno vraćanje na dane mladosti u neverovatnom i čarobnom tropskom ambijentu.


Prva Ćirićeva poseta Australiji bila je avgusta 2010. Otišao je na poziv medijskog festivala Spark ("Iskra") na Novi Zeland, pa tako u pesmi postoji stih the Spark has made a flame ("iskra je napravila plamen"). Na festivalu je predstavljao Rubber Soul Project, a potom rešio da svrati i do Australije i poseti staru prijateljicu:

- Vrativši se u Beograd, iskomponovao sam naslovnu pesmu koristeći zapisani ptičji motiv. Iz reči prve pesme izdvojio se naslov "Mango tango", sa vremenskom distancom kao temom, i zamislio nadrealistički tango koji se pleše oko Zemljine kugle. Kangaroo Field, pesma u kojoj umirem na kraju, bila je posvećena temi vremenske razlike od osam sati.

Svaka od numera sa albuma imala je svoju zadatu temu, a nastajale su tačno tim redom kojim su i objavljene na albumu:

- Prvih nekoliko nastalo je do decembra 2010, pa je usledilo drugo putovanje u Australiju. Poslednja pesma je u Beogradu napravljena maja 2011. Ceo album je bio završen za devet meseci, što je vreme tokom koga nastane i čovek. Sledile su izrade demo verzija pesama.

Za prve dve pesme pomogli su mu članovi benda RSP - Nebojša Ignjatović i Miroslav Cvetković. Na pitanje da li se može očekivati i nastavak projekta "Bitlsima" u čast, sagovornik odgovara:

- Zasada sigurno ne. Trideset dve pesme su više nego dovoljne. Ceo projekt je zaokružen 2015. i spakovan u kutiju, zahvaljujući meceni Igoru Kordeju, čija je i ilustracija mitskog salamandera obgrlila kutiju. Njemu je bila posvećena poslednja pesma Knight of Hearts ("Vitez srca"), čime smo Skrobonja i ja stavili tačku na projekt. Bilo je beskrajno zabavno i uzbudljivo dok su trajala snimanja, a da je ostvaren plan da Beograd bude prestonica kulture ove godine, sada bi se svuda vrtela pesma Belgrade 2020 sa drugog albuma RSP - zaključuje Rastko Ćirić.

KONCERTI

NA albumu učestvuje desetak muzičara, a na svih 12 pesama albuma noseći su zvuk gitare i glas - objašnjava Ćirić prednosti pesama za buduće koncertno predstavljanje. - Zaključeno je da je najekonomičnije da Tropical Breakfast nastupi kao trio: osim mene, na kontrabasu bi, kao i na albumu, bio Milan Nikolić Milanke, profesor tog instrumenta na Fakultetu muzičke umetnosti, a na udaraljkama i kao prateći vokal bila bi Maja Klisinski iz "Bistrika". Tokom leta ćemo da vežbamo, a na jesen da nastupamo na raznim mestima.

POLjA KENGURA - ZAUVEK

ODGOVARAJUĆI na pitanje koliko nam moć muzike - da nas prenese na neka "rajska mesta" - znači u danima kada nam je ograničeno kretanje, sagovornik kaže:
- To će više zavisiti od mašte slušalaca. Meni, recimo, Kangaroo Field ("Polja kengura") uvek stvori sliku polja u jednom nacionalnom parku na Zlatnoj obali u istočnoj Australiji, gde kenguri lenjo leže, spavaju i sunčaju se u najrazličitijim pozama. Trenutno je tamo gde sam bio u Australiji zima i temperatura je pala na 22 stepena.