FILMSKA KRITIKA - FEST 2019: Žene na vlasti
24. 02. 2019. u 16:30
"Miljenica", režija Jorgos Lantimos, Velika Britanija, SAD, Irska, 2018.
Scena iz filma "Miljenica"
FEST je otvoren gala predstavom i njoj odgovarajućim filmom, engleskom raskošnom produkcijom "Miljenica" (u stvari "Favoritkinja", kako su u galantnom dobu nazivane družbenice-ljubavnice okrunjenih glava), koja je već završila pohod od Venecije do Palm Springsa i iščekuje ovogodišnju podelu "Oskara". Autor ovog filma, Grk Jorgos Lantimos ("Jastog", 2015, nagrada žirija u Kanu) sasvim se dobro snašao u povlađivanju britanskom ukusu kad su u pitanju istorijske produkcije. Pokazalo se da to ume da radi isto tako dobro kao majstori iz Pajnvuda, ali da ne robuje genalogijama i opštim mestima kojima Englezi zasipaju bioskope već više od sto godina, nego traži neke druge strane jednostavne i banalne priče o zaboravljenoj britanskoj kraljici Ani, koja je vladala nekih desetak godina na samom početku XVIII veka, u epohi Defoa, Poupa i Džonatana Svifta (potonji se u filmu i navodi kao pravi medijski napasnik u današnjem smislu).
Pročitajte još: OTVOREN 47. FEST: U slavu filma i Makavejeva
LANTIMOSA ne interesuje toliko istorijska podloga priče o bolesnoj i slaboj kraljici, koja se sva predaje u ruke svoje družbenice Sare Čerčil (docnije vojvotkinje od Marlboroa i čukunbabe Vinstona Čerčila), lavira između dve zavađene partije u borbi za vlast tokom "Rata za špansko nasleđe" i očajno se nosi sa svojom porfirijom (teško izlečiva genetska bolest), sve dok se na dvoru ne pojavi lepa i lukava Ebigejl, koja uskoro preuzima Sarino mesto. To je zaista izvanredna Olivija Koulmen, već nagrađena peharom Volpi u Veneciji, sa nekim čudesnim sjajem u očima i fascinantnom harizmom. Upad Ebigejl u ovo natrulo okruženje izaziva pravu dramu strasti koja pokreće čitav mehanizam "Miljenice". Lantimosa više interesuje nešto drugo: potpuna supremacija tri žene nad celim jednim carstvom.
Božidar Zečević
_620x0.jpg)
DA LI je bilo baš tako nije ni važno, ali to je omaž (i fini, sviftovski podsmeh) jednog lukavog Grka vladavini današnje rodne ravnopravnosti i pozitivne diskriminacije, što će svakako odjeknuti u vladajućim liberalnim krugovima. Ana, Sara i Ebigejl u svemu dominiraju gomilom beznačajnih, degenerisanih i feminiziranih muškaraca, štaviše suvereno vladaju ovim mekušcima i poigravaju se njima. Ali ironija ne bi bila sviftovska da ne otkriva i dublju stranu ove "ginekokratije". Ophrvane pohlepom i očajem, tri žene se međusobno ujedaju i satiru na sve moguće načine. Paradigma ovakvih "žena na vlasti" je, u suštini, čudovišna i preteća: njih ne interesuje potomstvo već očuvanje i jačanje vlasti. Brak je ugovorno sredstvo privilegija, a porodica se uopšte i ne pominje u ovom svetu. Da li vam je to odnekud poznato? Anina tragična nemogućnost da osigura potomstvo produžila se na ceo sledeći vek i uvela Britaniju u period ratova i ludih kraljeva, o Ebigejl ništa ne znamo jer je fikcionalan lik, dok su nam potomci vojvotkinje od Marlboroa zapržili čorbu u dvadesetom, a sva je prilika, spremaju se da to učine i u ovom stoleću.