Preko enklave do sveta
16. 12. 2017. u 14:43
Dragan Zdravković, o izložbi u "Drini" i svođenju bilansa posle Bijenala u Veneciji. Dogodine sledi izložba sa Nikolom Samorijem iz Italije i Radenkom Milakom iz BiH
.jpg)
Foto Neško Uskoković
KADA otvorite sajt 57. Bijenala u Veneciji, na naslovnoj strani, od pre nekoliko dana stoji fotografija postavke sa našeg paviljona! Ovo je sigurno još jedna potvrda zapaženosti izložbe "Enklavija: slikarstvo, posledica ovakvog života", na kojoj su nas, u kustoskom konceptu profesora Nikole Šuice, predstavljali radovi Vladislava Šćepanovića, Dragana Zdravkovića i Milene Dragićević.
U galeriji "Drina", od sinoć, deo ove postavke, sliku velikog formata "Enklava" Dragana Zdravkovića, upravo pristiglu iz Đardina, može da vidi i beogradska publika.
- Ta slika je dimenzija četiti puta dva metra, i u jednom je komadu, tako da ne mogu ni da je smestim u atelje, pa mi je galerija "Drina" ponudila da je izložim - kaže u razgovori za "Novosti" Zdravković. - Rađena je namenski za Bijenale i povezala je ceo ciklus. Bila je ključna u mom delu postavke, jer je objedinila ideju nastalu u razgovorima sa Šuicom, a to je da mi jesmo neka enklava. Ali, ta naša izolovanost ne mora da ima samo negativno značenje, možda nas ona i čini autentičnim, zbog čega smo verovatno bili zanimljivi publici koja je iz celog sveta došla u Veneciju.
Dve slike ovog autora, po zatvaranju Bijenala putuju u privatnu muzejsku zbirku "Kristen Svels", jednu od četiri najveće u Norveškoj, dok delo "Salon" odlazi u Beč, u jednu privatnu kolekciju, otkriva Zdravković, koji je na osnovu izložbe u Veneciji imao letos i poziv da učestvuje u gala aukciji Leonarda Dikaprija.
Sve troje umetnika, predstavljenih u našem paviljonu, bilo je veoma zapaženo na ovoj najvećoj likovnoj smotri na svetu. Izložba je dobila pozitivnu recenziju u čuvenom časopisu "Art rivju", ali i druge pohvalne kritike.
- Naš paviljon imao je do sada rekordnu posećenost, a prema zvaničnim podacima videlo ga je 265.000 ljudi, što je gotovo polovina celokupne ovogodišnje posete Bijenala - nastavlja sagovornik. - Za srpsku izložbu su se značajno interesovale i ekskurzije, gde su ljudi unapred navodili koju bi postavku želeli da obiđu sa vodičem, pa je prema toj skali, naša izložba ušla u listu od top 10.
Među kontaktima koje su srpski umetnici ostvarili sa onima iz sveta, Zdravković izdvaja susrete sa Kiki Smit i Danijelom Rihterom. Trenutno je u pregovorima sa Nikolom Samorijem, da dogodine, u saradnji sa Italijanskim kulturnim centrom u Beogradu, naprave zajedničku izložbu.
- On slika kao stari majstori, ali su na njegovim platnima i tragovi cepanja, grebanja, spaljivanja - dodaje sagovornik. - Zajednička tema buduće izložbe, na kojoj će učestvovati i Radenko Milak, koji je na Bijenalu predstavljao BiH, biće uticaj slikarskog nasleđa na naše radove.
Samori se obračunava sa tom italijanskom prenatrpanošću nasleđem, jer kreativnost nekada guši ta količina autoriteta. Milak koristi akvarel i tuš na papiru, da bi se bavio istorijom kao temom, dok ja primenjujem stare recepte i smeštam ih u neko svoje stanje hibernacije, gde oni dobija novu teritoriju. Svi mi u Evropi jako osećamo svoje korene.
OTKRIVANjE TOPLE VODE
PREDSEDNIK komisije za čuvenu "Tarnerovu nagardu" proklamovao je ove godine da klasični medij podjednako kreativan u svom izrazu kao i bilo koji drugi. Tako je izmišljena topla voda od neke zvanične instance konačno priznato: da je u prvom planu kvalitet rada, a ne način na koji je izveden. Ta nagrada, pokazatelj je svetskih tendencija koje smo mi osetili u pravom trenutku - priča sagovornik.