Rani radovi Endija Vorhola

A. P.

12. 01. 2013. u 20:56

Na izložbi u Kopenhagenu prvi put izloženo 200 crteža umetnika koji je proslavio pop-art. Endi Vorhol zarađivao za život radeći kao ilustrator u modnim časopisima

PRE nego što je postao vodeća figura pop-arta, Endi Vorhol je zarađivao za život radeći kao ilustrator u modnim časopisima i marketinškim agencijama. Ovi crteži nastajali su tokom pedesetih godina, u prvim danima Vorholovog života u Njujorku.

Rani radovi jednog od najvećih umetnika 20. veka bili su skriveni od javnosti sve donedavno. Nemački galerista Danijel Blau slučajno je otkrio oko 300 crteža kada se, tragajući za umetnikovim prvim radovima, obratio Vorholovom legatu. Dela su popisana pre više od dve decenije, ali su pogrešno arhivirana kao "materijal bez umetničke i komercijalne vrednosti". Blau je odmah uvideo značaj ove kolekcije i pripremio oko 200 crteža za izložbu, koja je pre nekoliko dana otvorena u muzeju "Luizijana" u Kopenhagenu.

Na ovim crtežima, koji su nastajali u Vorholovim ranim dvadesetim, prvi put se pojavljuju i neki "junaci" iz njegovog mnogo čuvenijeg pop-art perioda, poput Džejmsa Dina. Vorholovi crteži inspirisani su slikama koje je pronalazio u magazinima, dnevnim listovima, vestima koje je gledao na televiziji, filmovima...

Na izložbi u Kopenhagenu jasno se vidi da je umetnik bio fasciniran ljudskom figurom, koja je dominantna na crtežima. Decu u nameštenim pozama, stereotipne slike homoseksualaca i mačo muškaraca, filmske dive, portrete dama iz američkog aristokratskog društva - Vorhol je crtao jednostavnim, gotovo minimalističkim stilom.

- Crteži odražavaju senzibilitet mladog, talentovanog umetnika pre nego što će ga slava uzeti pod svoje. Na njima se jasno vidi uticaj dela poznatih nemačkih i austrijskih umetnika, poput Diksa, Šila i Klimta - objašnjava autor izložbe Danijel Blau.

U vreme nastajanja ovih radova niko nije ni slutio da će anonimni crtač oglasa, novinskih reklama, naslovnica magazina, postati mitska ličnost. Njegov prvi članak, koji je napisao za list "Glamur", imao je proročki naslov - "Uspeh je u Njujorku posao!"

Tvorac jedne od najpoznatijih svetskih maksima - svako će biti slavan 15 minuta - uskoro će njujoršku umetničku scenu obogatiti novim pojmom popularna umetnost, odnosno, pop-art. Idući tim putem, Vorhol će 1962. "otkriti" da je limenka "Kembelove supe" čudesna u svojoj jednostavnosti. Crta je i slika sa jednakom posvećenošću kao i legendarnu Merilin Monro. Umetnička vizija da "sve može biti lepo, samo ga treba umnožiti što više puta" postaviće kamen temeljac za mit o Endiju Vorholu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije