Beogradske priče: Obaloutvrda ispod mosta

Zoran Nikolić

09. 05. 2020. u 11:20

Pre Drugog svetskog rata okončani radovi na levoj savskoj obali

Београдске приче: Обалоутврда испод моста
Bezbroj puta se Sava izlivala plaveći svoju levu i desnu obalu pre nego što će se uliti u Dunav. Nekoliko snimaka s kraja tridesetih godina prošlog veka vratiće nas u to vreme. Gledamo kadrove snimljene ispod Mosta viteškog kralja Aleksandra čije ime danas nije šire poznato Beograđanima, ali Brankov most svakako jeste.

Na temeljima Aleksandrovog mosta kasnije je podignut most koji sada zovemo Brankovim.

Paralelno sa tim poslom, valjalo je napraviti i ozbiljne obaloutvrde koje su ostale do sada.

Na snimcima se u zaleđu vidi druga obala Save, a na njoj mnoge zgrade koje i sada krase Karađorđevu ulicu. Prošlo je osmadeset godina, grad se značajno menjao, što željom njegovih urbanista, a što ratnim prilikama i bombardovanjima koja će uslediti nedugo posle nastanka ovih fotografija.

Deo koji se vidi na fotografijama kasnije je izmenjen. Prvo je srušen most, prvih dana Drugog svetskog rata, a onda su posleratne vlasti na ovom mestu podigle Most bratstva i jedinstva. To je bilo 1956. godine, da bi sedamdesetih godina most dobio još tri trake, pa je konačno natkrilio Savu na način koji i sada poznajemo.





Nova rešenja iziskivala su produženje dotadašnjeg šetališta i obale. Do tada je nasip spajao samo deo od mosta do ušća, ali su okolonosti bile takve da je ovaj deo trebalo znatno produžiti. Tako će ovaj deo biti srušen pa napravljen nanovo, a nama su ostali snimci da nas podsete na prvobitan izgled ovog dela obale.

ZEMUNSKI MOST

Beograđani su ovaj most zvali i “Lančani” ili “Zemunski”, a napravljen je 1934. godine. Bio je to prvi drumski most koji je prešao preko Save. Pre toga je samo jedan čvrst most postojao u gradu. Bio je to Železnički most otvoren 1884. godine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije