Grad na levoj obali Save prvi put je pominjan između dva svetska rata. Oni, optimistični urbanisti onog doba otvoreno su počeli da sanjaju prelazak na sremsku stranu. Tada je Beograd imao samo jedan most, a i on je bio železnički, dakle nije koristio ni jednoj drugoj vrsti saobraćaja.

Potom ga pominje veliki arhitekta Dragiša Brašovan u vreme neposredno pred Drugi svetski rat. On se obratio novinarima lista "Vreme" kada je u februaru te, ratne, 1941. godine odao plan za grad od pola miliona ljudi na prostoru koji je počinjao na levoj obali Save. Na žalost, ta ideja izrečena je samo dva meseca pre početka najvećeg svetskog planetarnog sukoba.


PROČITAJTE JOŠ:
Beogradske priče: Tri nestvarna kadra sa istog mesta

Posleratni graditelji osmislili su današnji Novi Beograd, ali mnogi promišljeni stručnjaci će reći da se Nikola Dobrović, idejni tvorac, oslonio o ideje Brašovana koji je bio u nemilosti poslretanih vlasti.

Bilo kako bilo, komunistički režim na čelu sa Josipom Brozom nije prezao od toga da prisvoji ideje o podizanju novog dela grada, pa su sačuvane fotografije dokaz da je Tito držao govore pre početka omladinskih radnih akcija u posleratnoj Jugoslaviji.

Binom je dominirala parola u Titovu slavu, a on je bio "inicijator izgradnje Novog Beograda". Najzad, osim značajnih delova današnjih Paviljona, omladinci nisu bili u stanju da podignu ozbiljne građevine, jer će za taj posao biti neophodna moderna tehnologija i znanje, a ne puka fizička snaga i mladalački entuzijazam.

To nikako ne znači da su omladinci nisu učinili sve što je bilo u njihovoj moći. Udarnici su dobijali značke kao vrstu ordena kojim su dokazali svoje požrtvovanje i zalaganje. Nekada legendarni sportski novinar Dragan Nikitović bio je jedan od udarnika, ali i velikih pregalaca na početku radova.

Par pogleda sa Brankovog mosta podsećaju na pusto polje koje će potom postati park između savske obale i zgrade Saveznog izvršnog veća, koja će danas biti poznata kao Palata "Srbija". Tu oblast danas pokriva veliki park koji okružuje celu oblast od Brankovog mosta do Hotela "Jugoslavija".


PROČITAJTE JOŠ:
BEOGRADSKE PRIČE: Mašina iz pakla

BRANKOV MOST

Današnji izgled Brankov most dobio je 1979. godine, kada mu je dodata druga traka. Do tada je ovde postojala samo polovina danas poznate konstrucije. Taj deo bio je podignut 1956. godine, na temeljima Mosta kralja Aleksandra koji je do Drugog sveskog rata bio na ovom mestu.