PO PEKINGU U TAKSIJU BEZ VOZAČA! Reporter "Novosti" u glavnom gradu Kine testirao kako je kada volan "drži" robot

Đorđe Samoilović

02. 05. 2023. u 07:00

AUTOMOBILI i autobusi bez vozača, možda za neke deluju kao futurizam i pogled u ne toliko blisku budućnost. Međutim, u Kini, autonomna prevozna sredstva koja će moći da prevezu građane od tačke A do tačke B, potpuno bezbedno i bez "mešanja" ljudske ruke, uskoro će postati - realnost!

ПО ПЕКИНГУ У ТАКСИЈУ БЕЗ ВОЗАЧА! Репортер Новости у главном граду Кине тестирао како је када волан држи робот

Ekran koji vide putnici na zadnjem sedištu, Foto Đ. Samoilović

U to su "Novosti" imale priliku i da se uvere tokom posete kompaniji "Poni" (Pony.ai) koja je osnovana 2016. u američkom gradu Frimontu u Kaliforniji sa ciljem da razvije tehnologiju bezbedne autonomne vožnje. Već danas, "Poni" je najvredniji kineski startap u oblasti autonomne vožnje.

Takozvani robotaksi, već se može naći na ulicama Pekinga, Gvangdžoua i još nekoliko većih gradova. Za stanovnike ovih mesta, dovoljno je da na telefonu poseduju aplikaciju ove kompanije, i samo posle nekoliko klikova, vozilo će biti na njihovoj adresi, spremno da ih poveze na trening, pijacu, u šoping, ili na kafu sa prijateljima.

"Novosti" su imale i priliku da se provozaju u jednom od njih, a ono što je indikativno na prvi pogled je kupola koja se nalazi na krovu gde su smeštene kamere i senzori. Inače, automobili i autobusi su opremljeni sa preko 300 kamera, senzora i mini radara koji detektuju sve uslove na putu i tako omogućavaju bezbedan prevoz do željenog odredišta za putnike, ali i za sve u okolini.

Vozač i suvozač bili su prisutni samo iz bezbednosnih razloga, Foto Đ. Samoilović

Pažljivom "oku" tehnologije, ne može da promakne niti jedan slučajni prolaznik, parkirani automobil ili biciklista, a ljudi koji se voze na zadnjem sedištu, na ekranima ispred sebe imaju priliku da vide sve elemente na kolovozu, a da ne gledaju kroz prozor.

Karakteristike puteva po kojim se kreće, takođe se raspoznaju i vide - pravci, krivine, polukružna okretanja... Tehnologija koja omogućava autonomnu vožnju, osposobljena je da radi bez greške u svim vremenskim uslovima, bilo da se radi o obilnim kišnim i snežnim padavina, ekstremnim vrućinama. Bez problema će funkcionisati i tokom saobraćajnog "špica" koji u popodnevnim časovima na ulicama velikih kineskih gradova, kao što je Peking, ume da postane vrlo haotičan.

Na ovoj našoj maloj avanturi kroz nekoliko ulica distrikta Haidan, vozač je bio prisutan iz bezbednosnih razloga. Međutim, potreba za njegovo uplitanje nije bilo, budući da se vozilo bez ikakve asistencije kretalo po ranije zadatim koordinatama. Kada bi, na primer, jedan od automobila parkiranih pored puta hteo da se uključi, brzina bi se smanjila. Crveno svetlo na semaforu, automatski se registruje i brzina se prilagođava signalizaciji, na pešačkom prelazu se automatski zaustavlja sa prvim naznakama pešaka.

Uz sve navedeno, vozila kompanije "Poni" su i ekološki nastrojena i ne zagađuju životnu okolinu.

Ono što razlikuje vozile kompanije "Poni" u odnosu na američku "Teslu", čiji su modeli takođe poznati u svetu kao samoupravljajući, jeste to što se ovde razvija sama tehnologija koja će biti primenjiva na modelima automobila raznih proizvođača, ne samo jednog, a partnerstvo je već uspostavljeno sa preduzećima kao što su "Leksus", "Linkoln", "Hjundai"...

Aubotusi sa autonomnom vožnjom, Foto Đ. Samoilović

Tehnologija ove kompanije, samo je još jedan pokazatelj da se u Kini modernizacija i napredak na ovom polju ozbiljno shvataju, iako bi posetioci iz drugih krajeva sveta rekli da je to već u velikoj meri ostvareno. Ali, Kinezi ne žele da se zaustave, već priželjkuju napredak u svim sferama tehnološkog života.

U planu i kamioni

IZ kompanije "Poni" najavili su i početak proizvodnje samoupravljajućih kamiona kojima će tehnologija omogućavati kretanje bez vozača po auto-putevima kao i po regionalnim magistralama. U narednih nekoliko godina, produkcija bi mogla da dostigne cifru od oko deset hiljada kamiona, a prvi znaci masovne produkcije, mogli bi da budu viđeni već u 2024.

Foto Đ. Samoilović

Za uspeh najbitnija sreća

"NOVOSTI" su imale priliku i da porazgovaraju sa Lin Ju Mingom, portparolom kompanije "Binlab", inače partnerske firme "Ponija". On smatra da ljudi u našem regionu poseduju obrazovanje da sprovedu slične projekte, ali da je možda neophodno da potraže proboj na globalnom tržištu.

- Smatram da je tržište u vašoj zemlji malo, pa bi možda stručnjaci iz tehnoloških oblasti mogli da se oprobaju i na nekom većem tržištu. Široka međunarodna vizija je vrlo bitna - ističe Ming i dodaje da je za uspeh u današnjem svetu faktor sreće možda i najvažniji. - Iz moje perspektive, najvažnija je sreća. Bogatstvo se može steći napornim radom i trudom, ali sreća je faktor na koji ne može da se utiče.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

IZGUBIO SAM 400.000 EVRA, DUŽAN SAM JOŠ 80.000: Surova ispovest Aleksandra bivšeg kockara (VIDEO)