SUSRET VREMENA I MISLI: "Matrica. Monologija Danila Vuksanovića" u Galeriji Matice Srpske

S. BAJIĆ

24. 11. 2020. u 18:12

СУСРЕТ ВРЕМЕНА И МИСЛИ:  Матрица. Монологија Данила Вуксановића у Галерији Матице Српске

Foto D. Dozet

PO svemu jedinstvena izložba povodom 173 godine Galerije Matice srpske - "Matrica. Monologija Danila Vuksanovića", u kojoj se autor i umetnik Danilo Vuksanović, bavi suštinom muzejskog rada, predočava do sada nepoznatu i neobrađenu zbirku galerijskih klišea kao osnovu za nastanak savremenog umetničkog dela.

Vuksanović je konzervator, slikar i grafičar, a po rečima dr Tijane Palkovljević Bugarski, upravnice Galerije Matice srpske, ovom doktorskom postavkom koju publika može da pogleda do 17. januara iduće godine, pokazao je da je i muzejski mislilac. Jer, kako je navela, muzej nije više samo mesto izlaganja nego i dubinskih promišljanja o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, o ulozi muzeja u savremenom društvu i samog umetničkog dela.

Foto Galerija Matice srpske

 

- Sam naziv Matrica. Monologija ukazuje da je reč o istoj slici koja prelazi iz medija u medij i završava u okviru savremene umetničke prakse - kaže Vuksanović.

- Sve slike koje se nalaze u fiokama ormana za klišee za nas u muzeju su jednako važne i nijedna ne može biti manje vredna. Međutim, zbog kompleksne simbolike koju Galerija godinama neguje, morali smo izdvojiti matrice i druge simbole koji su za nas prepoznatljivi.

To su ikone srpske nacionalne umetnosti, slike koje se odmah dovode u vezu sa Galerijom Matice srpske. To su predstave koje su se našle na klišeima za različite povode.

Nastupi u zemlji i inostranstvu

Danilo Vuksanović je rođen je 29. decembra 1973. godine u Somboru. Diplomirao je 1998. na Akademiji likovnih umetnosti u Novom Sadu, smer grafika. Magistrirao je na smeru crtanje 2005. godine. Član je međunarodnog muzejskog komiteta (ICOM), Udruženja likovnih umetnika Vojvodine i Udruženja likovnih umetnika Srbije. Samostalno je izlagao više od 50 puta u zemlji i inostranstvu (SAD, Italija, Mađarska). Piše likovnu kritiku. Zaposlen je u Galeriji Matice srpske kao viši konzervator restaurator, gde je urednik edicije izložbi Tradicija i savremeno stvaralaštvo.

Reč je o delima "Sveti Sava sa srpskim svetiteljima doma Nemanjina" Hristofora Žefarovića iz 1741, "Bogorodica Sivačka", "Bogorodica Vinčanska-Bezdinska" Zaharija Orfelina, počasna diploma Vilhelma Grunda iz 1887, slika Save Šumanovića "Žena kraj prozora", slika "Deda i unuk" nepoznatog autora, "Mladi Sava Tekelija" Georgija Teneckog, "Franja Malin, upravnik Muzeja Matice srpske" Tomislava Krizmana i kliše karikature po crtežu Uroša Predića na kojoj Laza Kostić žonglira lopticama na kojima su ispisane reči "javno mnjenje".

Foto Galerija Matice srpske

- Sve slike imaju zajednički imenitelj - krug, kretanje koje povezuje sve te motive. U kružnici je sadržana univerzalna snaga, inteligencija i svesnost poznatog i nepoznatog postojanja. To je matrica obnovljenih ideja čiji okvir predstavlja susret između vremena i misli - kaže Vuksanović.

Foto Galerija Matice srpske

Put slike, od mesta čuvanja do izlaska u javni prostor muzeja, kako Vuksanović ističe, definiše zajedno 10 muzejskih pojmova kao što su muzej, slika, postavka, kliše, orman, depo zbirka 016, fioka, matrica, memorija.

Foto Galerija Matice srpske

- U ormanu za klišee, koji je nekada pripadao štampariji Dunavske banovine, nalazi se više od dve hiljade klišea - matrica sa kojih su štampane različite slike u knjigama, monografskim publikacijama i periodici. Klišei su zapravo nosioci informacije o slici, reljefni podatak u ogledalu, naličje poznate slikovne informacije. Njihov značaj je više nego dokumentaran a orman u kome se čuvaju u Galeriji Matice srpske označava jednu moguću opnu istorije štamparstva, svojevrstan katalog zaboravljenih faksimila. Iz ovog obilja odabrao sam dvadesetak kako bi savremenim umetničkim alatima produžio život ovom sekundarnom materijalu - zaključio je Vuksanović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)