MOĆ GRMEČKE GRMLJAVINE: Više od pola veka stvaralaštva Zdravka Vajagića

M. KRALj

16. 11. 2020. u 10:59

USUD umetnika Zdravka Vajagića, još na samim njegovim kreativim počecima, nagovestio je veliki Peđa Milosavljević, svrstavši ga u sam vrh našeg slikarstva, ali uz opasku da će njegove radove razumeti tek minimalan broj ljudi, zato što tragaju za suštinom.

МОЋ ГРМЕЧКЕ ГРМЉАВИНЕ: Више од пола века стваралаштва Здравка Вајагића

Foto privatna arthiva

Ovoga novembra, Galerija RTS, na izložbi "Tumačenje života" predstavlja razvojnu liniju Vajagićevog slikarstva, dužu od pet decenija, izborom od 26 ulja na platnu, velikih formata.

- Đak velikog Gvozdenovića i ohrabren odobravanjima Peđe Milosavljevića - prohujao je kroz naš svet - vidiljiv tek nekolicini posvećenih, onih "kojima je dato" da razumeju kojim se to Vajagić Zdravko "jadom zabavio" - ističe u katalogu izložbe istoričar umetnosti Dušan Milovanović. - Jedan od divova srpske likovne scene, samosvojan, nikome i ničemu nalik, stamen u nastojanju, kako je i na početku njegovog umetničkog usuda narečeno - da ukupno biće svoje posveti traganju za suštinom slike. I kako je zaorao - na toj brazdi ostade, do dana današnjega.

Vrhunski konzervator

ROĐEN 1938. godine u Ličkom Petrovom Selu, Vajagić je na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu diplomirao u klasi Nedeljka Gvozdenovića, kod koga je završio i postdiplomske. Bio je osnivač, dekan i profesor Akademije za umetnost i konzervaciju u Beogradu na predmetima Slikanje i Zidne slikarske discipline, a još šest visokih škola započelo je rad sa elaboratima profesora Vajagića. Pored toga što je samostalno izlagao više od trideset puta i učestvovao na mnogobrojnim grupnim izložbama, radio je kao konzervator i restaurator. Nagrađivan je više puta.

Podsećajući da je razvojna linija ovog autora duža od pet decenija, Milovanović primećuje da na njoj nema velikih trzavica ni iskoka, da je na njoj vidljivo odsustvo ciklusa, definisanih temata i "novih posega":

Foto privatna arthiva

- Sve teče smireno kao bistra reka u kojoj, ko vidi - može prepoznati stvari nečuvene, s radošću izložene kroz obilje velikog opusa. I uvek će, dugim zagledanjem, ostati utemeljen utisak da je - Vajagić, sve vreme - slikao tek jednu sliku. U toj potrazi za univerzalnim rasulo se po njegovom putu mnoštvo dragog kamenja i blago svakom ko ga sretne, i prepozna.

Pored toga što se vaspitavao na najubedljivijoj tradiciji svoga podneblja, i roda, ovaj rasni kolorista tragao je za izrazom različitim od svega do tada viđenog, naglašava naš ugledni istoričar umetnosti:

Foto privatna arthiva

- Od početka smelo gazi svojim načinom, bez klecanja pred poplavama ispraznih uticaja sa strane, moda i svakojakih izama. Nije ga pokolebao čak ni studijski boravak u Parizu "gde su se dešavala čuda"; da, mnogima, ali ne i Vajagiću, koji je uspravno i energično krčio svoj put - nastavlja Milovanović da opisuje "umeće velikog majstora". - Grmečka grmljavina, raskošni pejzaži pored Une, posne kamene pustinje Hercegovine (i u njima nar), duboke vrtače i geološke naslage sedimenata... retko figura, ponekad ptica, kakva živuljka... elementi su ili potka za građenje Vajagićevih slika.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
POSLEDNJI LOVAC NA NACISTE PROTIV REZOLUCIJE O SREBRENICI: Nije bilo genocida, ovo bi umanjilo značaj tog termina

POSLEDNjI LOVAC NA NACISTE PROTIV REZOLUCIJE O SREBRENICI: Nije bilo genocida, ovo bi umanjilo značaj tog termina

Poslednjih godina često se susrećemo sa raznim pokušajima ljudi koji su pogođeni istorijskim tragedijama, ili koji imaju nameru da vode kampanju za tobože „humanitarne“ ciljeve, da tvrde da je njihovo pitanje ekvivalentno holokaustu, ili da je u stvari slučaj genocida, piše direktor Centra "Simon Vizental" dr Efraim Zurof za Jerusalem post.

17. 04. 2024. u 17:57

Komentari (0)

ARIJANA NE MOŽE DA DOĐE SEBI: Udovica Siniše Mihajlović teško podnosi novu tragediju