OVA IZLOŽBA JE INCIDENT: Scenograf i kostimograf Miodrag Tabački o prvoj postavci crteža u Galeriji "Haos"

V. STRUGAR

28. 10. 2020. u 12:48

SCENOGRAF i kostimograf Miodrag Tabački, dugogodišnji profesor FDU i gostujući profesor na mnogim svetskim univerzitetima, (uz Dušana Makavejeva i jedini počasni doktor u istoriji ovog fakultetata), ni posle četrdeset generacija studenata, više od tri stotine urađenih scenografija i stotinak kostimografija - ne smiruje se.

ОВА ИЗЛОЖБА ЈЕ ИНЦИДЕНТ: Сценограф и костимограф Миодраг Табачки о првој поставци цртежа у Галерији Хаос

Miodrag Tabački / Foto Galerija "Haos"

Uostalom, to se i ne očekuje od čoveka koji je i naš jedini stvaralac koji ima svoju odrednicu u Svetskoj enciklopediji umetnosti spektakla druge polovine 20. veka, koji je pre Akademije za primenjene umetnosti završio i Arhitektonski fakultet i koji, ni u doba korone, ne prestaje da pleše argentinski tango!

Ipak, i ovom izuzetno radoznalom i svestranom umetniku nešto može da se desi prvi put. Prvi put ima samostalnu izložbu svojih crteža. Otvorena je u Galeriji "Haos", a reč je o crtežima za baletske, dramske i operske predstave, najavljenim kao likovne kombinacije izvedene olovkom, tušem, akvarelom, pastelima, ponegde uljem, "u kojima se uočava maštovitost, kultura autora i smelost u pomeranju granica mogućeg i zadatog".

- Za mene je ova izložba, na određeni način incident, jer se dešava u galeriji koja se iznad svega interesuje i bavi crtežom - kaže na početku razgovora Miodrag Tabački. - I za razliku od prethodnih, gde sam izlagao realizovane radove, kao i svoja likova rešenja, sada prikazujem samo ona rešenja koja se baziraju na crtežu. Ovog puta, pred posetiocima je sedamdesetak radova, na izložbi koja je otvorena do 27. novembra. Ja, inače, svoj rad prikazujem kroz crteže, slike u svim tehnikama (od akvarela, preko kolaža, do ulja), ponekad i kroz maketu.

Na pitanje ima li još šta kod njega novo ili u planu, beskrajno duhoviti Mića Tabački odgovara:

- Ne znam. Možda to što sam se učlanio u Udruženje "Oganj". Ali ni to nije novo, učlanio sam se još prošle jeseni.

A onda, u istom maniru komentariše i naše čuđenje otkud sad priča o "Ognju", kad smo prethodni put pisali kako pasionirano igra argentinski tango i s njim obilazi svet, učestvujući na festivalima u Buenos Ajresu, Palermu, Barseloni, Poreču:

- To za tango nije više novo. Ali, jeste drugačije pošto se sada pleše "pod sankcijama", ukoliko se uopšte pleše. Tako, "iz večeri, u tajnosti" igram i dalje. Poslednjih nedelju dana ne, zato što sam čvrsto odlučio da prisustvujem otvaranju vlastite izložbe u "Haosu" i da se sretnem sa posetiocima. Posle ove izložbe nastavljam sa svojim aktivnostima. Šta mi ko ponudi i šta mi odgovara, prihvatam ili ne. Ne brinem više o koroni, nego teram dalje...

Poslednja ansambl predstava za koju je radio scenografiju u Beogradu bila je "Vasa Železnova" na sceni Narodnog pozorišta, izvedena u septembru - kao prva premijera u "predahu" korone. Između "Železnove" i prethodnog projekta prošlo je, neočekivano, šest godina: bilo je to "Unosno mesto" na sceni JDP 2014. Inače, u januaru je Tabački "potpisao" scenografiju i u mjuziklu "Violinista na krovu", na sceni Muzičkog teatra u Sofiji. Sada, kako kaže, ima predstavu koja je u pripremi i biće izvedena, takođe, u Beogradu. Ukoliko to, naravno, zdravstvene okolnosti dozvole.

DO NjU ORLEANSA

Tokom izuzetno bogate karijere, Tabački je kao scenograf i kostimograf radio u pozorištima širom Jugoslavije, ali i u Belgiji, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Italiji i Nemačkoj. I skice su "putovale" na izložbe, u zemlji i inostranstvu - Budimpešti, Dortmundu, Nju Orleansu, Tel Avivu, Manili, Seulu...

APLAUZ SCENOGRAFIJI

SCENOGRAFIJE našeg sagovornika često izgledaju moćno i impresivno, pa se publici ponekad otme dah čim se podigne zavesa. Tako su gotovo sva izvođenja "Karmine burane" u sarajevskom Narodom pozorištu počinjala aplauzom scenografiji i pre prvog tona, čak i kad se predstava izvodila na otvorenom, u Dubrovniku i Izrealu. Dekor je bio slika - kostim, odnosno platno koje je prekrivalo pozornicu i izvođače, sa aplikacijama na tekstilu - iz kojeg su virile glave hora.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KOJA JE CENA SLOMLJENOG DEČJEG SRCA? Kako su Hrvati, Bugari i Slovenci rasplakali mališane iz Srbije