POZORIŠNA KRITIKA: LJubav sa posledicama - 58. BITEF
AUTORKE - Sendi Bakotić, Vanda Velagić, Tijana Todorović, Lene Lekše i rediteljka, Tjaša Črnigoj su se latile zadatka da se pozabave ženskom seksualnošću u ciklusu od pet predavanja - performansa, od kojih se poslednji, prikazan na 58. Bitefu, ticao bolne teme nasilja nad ženskim identitetom, abortusa i kontracepcije.
foto privatna arhiva
Prvu dijafragmu, kao zaštitu od trudnoće, proizvela je slovenačka fabrika auto-guma i luft dušeka - Sava iz Kranja, a pioniri su bili slovenačka političarka Vida Tomšič i njen suprug, ugledni ginekolog, Franc Novak. Dve predavačice - performerke, Sendi Bakotić i Vanda Velagić su nam, najpre na trgu ispred Bitef teatra, pa u holu (ulaz u žensko telo i anatomija ilegalnog abortusa), pa opet na trgu, pa onda u sali istog teatra, pokazale genezu jugoslovenske priče o teškoj temi legalizacije kontrole rađanja, sa istorijom dijafragme i legislative abortusa, i danas teške teme u zakonima u svetu. Tema je relevantna, predavačice simpatične, ali predstava "Seksualno vaspitanje 2: Borba" pripada, na primer, Bitef polifoniji, jednom od dugogodišnjih dragocenih, kvalitetnih i nezaobilaznih pratećih programa svakog Bitefa. U Glavnom programu, mogao je da se prikaže možda čitav ciklus predstava o seksualnom vaspitanju aktivistkinja - performerki, vrlo zapažen i vrednovan u Sloveniji.
Na 58. Bitefu je predstava slovenačkih istraživačica pokazala koliko malo pozorišta ima u programu našeg najznačajnijeg festivala. Žanrovski, predavanje-performans smo već preživeli, pa je novost pripovedanja, a ponekad i čitanja na sceni, odavno potrošena. A kuriozitet, da se prva kontracepcija, po intenciji dr Novaka, misionara i borca za žensko zdravlje, proizvodila u fabrici auto-guma, simpatičan je detalj, ali nedovoljan da održi ritam performansa, u kome su potresne priče, o kriminalnim, smrtonosnim abortusima, silovanju u braku, alkoholizmu muškaraca kao uzroku čestih abortusa, kao i neosetljivost zakonodavaca na prava žene na rađanje i njegovo sprečavanje su svuda bolne i istinite.
Foto nada_gank
Ono što ovo progresivno pregnuće udaljava od Glavnog programa elitnog festivala je njegova nužna improvizovanost, utisak da se prisustvuje času polaznika, koji imaju za cilj da ispričaju svoju priču u cilju njene promocije i, eventualno, aktivizma da se, skretanjem pažnje na problem, nešto u društvu promeni. Uz ovakva predavanja-performanse bi trebalo da neizostavno sledi debata, u kojoj bi širok dijapazon učesnika, žrtava i "dželata" imali priliku da suprotstave argumente. I da spasu žene, ako ne svet. Pravednošću, svakako ne lepotom.
NEVEROVATNO OTKRIĆE U RUMUNIJI: Koristila kamen kao držač za vrata, ispostavilo se da vredi milion evra
KAŽU da je nečije smeće nečije blago, ali komad „kamena“ koji je decenijama držao vrata otvorenim predstavlja blago po gotovo svačijim standardima.
09. 12. 2025. u 16:57
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)