BRILJANTNO DOČARAVAO LIKOVE PROTAGONISTA: U Jugoslovenskoj kinoteci otvorena izložba povodom 100 godina od rođenja pisca Arsena Diklića

A. POPADIĆ

23. 11. 2022. u 14:34

POVODOM 100 godina od rođenja Arsena Diklića (1922-1995), dečjeg pisca i scenariste, u Jugoslovenskoj kinoteci juče je otvorena izložba "Od reči do filma".

БРИЉАНТНО ДОЧАРАВАО ЛИКОВЕ ПРОТАГОНИСТА: У Југословенској кинотеци отворена изложба поводом 100 година од рођења писца Арсена Диклића

Lordan Zafranović, Jugoslav Pantelić i Radomir Diklić, Foto Z. Jovanović

Pred publikom su originalni scenariji, knjige snimanja, nagrade, ali i piščeve beleške koje najbolje pokazuju kako su nastajala neka od najznačajnijih ostvarenja jugoslovenske kinematografije za koje je Diklić pisao scenario, poput "Marša na Drinu", "Užičke republike", "Ne okreći se, sine", "Salaš u Malom Ritu", "Veliki transport", "Zima u Jakobsfeldu"...

- Vek od rođenja ovog značajnog autora idealna je prilika da se prisetimo njegovog stvaralaštva i dela koje neće biti zaboravljeno. Ako me pitate po čemu je posebno delo Arsena Diklića, rekao bih da je to način na koji se opisuje protagonista. Ta sposobnost da kroz činjenja i nečinjenja epizodista briljantno dočarate lik protagoniste je odlika velikih pisaca - kazao je na otvaranju Jugoslav Pantelić, direktor Jugoslovenske kinoteke.

Ovu postavku autorke Milje Stijović pokrenulo je obraćanje Radomira Diklića, sinovca slavnog pisca, Jugoslovenskoj kinoteci. Zahvaljujući piščevom unuku Arsenu Plahinu, umetnička ostavština njegovog dede imenjaka sačuvana je u dobrom stanju.

- Arsen je po dolasku s posla imao običaj da se odmara na jednom otomanu. Ponekad bi me stavio na grudi i pričao mi priče. Kad sam pošao u školu, svi smo dobijali časopis "Pionir", a tamo sam, na moje iznenađenje, našao priče, tako poznate, pod nazivom "Otoman ekspres". Arsen je bio veseli namćor, za prijatelje Dika, za nas decu Lala, a za njegove unuke deda Brka. Deda Brko, hvala ti na svemu - poručio je Radomir Diklić, prisećajući se druženja sa slavnim stricem.

On je napomenuo da je film bio Arsenova najveća ljubav, a potom se zahvalio prisutnom Lordanu Zafranoviću, jer svojom istrajnošću da snimi film, nastao po Arsenovom i Lordanovom zajedničkom scenariju "Djeca Kozare", čuva uspomenu na njegovog strica.

- Scenaristi se uvek bune da im reditelji pokupe svu slavu, i to je istina, jer je film kolektivna umetnost, a scenaristi su autori koliko i mi reditelji. Sa Arsenom sam radio dosta skladno, vrlo brzo smo se našli, razumeli. On je želeo da radi sa mnom, a i ja sa njim, jer je bio jedan od naših najboljih scenarista - kazao je Zafranović i dodao:

- Scenario "Djeca Kozare" nastao je u žiži nacionalizma koji je pretio, a potom, nažalost, i eruptirao devedesetih godina. Bila je potreba da se napravi film kao još jedna opomena da se to zlo ne ponovi, ali film je, izgleda, preslab medij da bi mogao da dugotrajnije utiče na ljude, a posebno na političare koji su najodgovorniji za te nesreće.

Zafranović je rekao da je rat onemogućio realizaciju njihovog filma, ali je, posle "one zlosrećne slike mrtvog dečaka izbeglice na obali mora", rešio da ponovo krene u realizaciju filma.

- U vreme kada smo se školovali i počinjali naše karijere, Diklić je već izgradio ime, posebno "Ne okreći se, sine", koji je neponovljiv, kultni film, u krvi svakog od nas koji se bavimo ovim poslom. Nadam se da sa novim filmom nećemo razočarati ni Arsena, ni vas - dodao je Zafranović.

"ALO, POŽEGA"

NA osam video-zidova posetioci mogu videti inserte iz trinaest filmskih ostvarenja, uz njihov kratki sadržaj i opis radnje. Na izložbi je deo pisma Arsena Diklića Narodnom pozorištu u Mostaru povodom premijere njegove prve drame "Na zelenoj reci čun", u sezoni 1959/1960, ali i pisaća mašina i u njoj strana scenarija iz filma "Užička republika", s čuvenom replikom "alo, Požega".

SAVET BAUERA

KAO deo postavke izloženi su i kostimi iz filma "Salaš u malom ritu", a na podu ispred njih zabaležen je citat Arsena Diklića:

- Reditelj Branko Bauer prvi je od mene tražio da napišem filmski scenario. Kada sam mu priznao da to nikada nisam radio, kao i da u zemlji nema nijednog štampanog scenarija za mustru, uputio me je rečima: "Zamislite da gledate film. Sedite na kauč. Ne opisujte ništa osim onoga ko šta igra i što kamera sada gleda."

BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)

KAKO PREPOZNATI LAŽOVA? Pet nervoznih navika koje ih odaju