POGLED ISKOSA: U potrazi za idealnom formom
DO 30. oktobra u Prodajnoj galeriji "Beograd" trajala je izložba novih radova Željke Momirov (Novi Sad, 1962). Povod za ovaj tekst širi je od same izložbe, ista Galerija izdavač je monografije te umetnice, pod višeznačnim naslovom "Željka Momirov".
Pod lupom". Knjiga je objavljena onako kako treba raditi, da obeleži izvestan deo pređenog stvaralačkog puta a ne da bude epitaf. Zato u njoj nisu predstavljena dela pre 2000. godine, nema odličnih, "totemskih skulptura" (nazovimo ih tako), već samo ostvarenja nastalih između 2000. i 2022. godine. Reč je o umetnici koja je pre svega vajarka a čija dela postepeno ulaze u aktuelnu estetiku vizuelne umetnosti instalacije, videa i umetničke fotografije. Težište je ipak na objektnoj umetnosti, na umetničkom predmetu i višedecenijskoj potrazi za idealnom formom u raznim vidovima. Tako poglavlja monografije čine prikazi celina kao što su "Umetnički radovi 2000-2022", "Skulptura u javnom prostoru 2000-2022" i "Crteži iz serije "Uglovi mojih ulica".
Javnosti se predaje na uvid uzorna monografija, koja može da bude primer i za druge.
Srednji kvadratni format, prilagođen ruci i biblioteci, mek povez, 220 strana, tekstovi čija dužina ne opterećuje čitaoca, dvojezično srpsko-englesko izdanje i pristojan svedeni dizajn koji odgovara predstavljenom sadržaju, čine je privlačnim modelom za izradu i drugih knjiga o umetnosti. Tekstovi su kvalitetni, počev od glavnog Dragice Vuković do pratećih, pisanih i drugim povodima Jerka Denegrija, Jovana Despotovića i Save Stepanova. Oni ne samo da prate ovakve vidove estetizovane avangarde već mogu i dubinski da ih razumeju. Željka Momirov izbegava estetiku ružnog, nakaznog i mekog satanizma u koju često tone aktuelna scena, ne bavi se nađenim predmetom niti poseže za đubrištem kao nekolicina istaknutih umetnika sa beogradske scene. Pomišljamo u tom smislu i na Donalda Kaspita koji je objavio knjigu protiv struje - o lepom u avangardi.
Istražujući dignitet umetničkog predmeta i pored izvesne hladne pojavnosti, nazovimo je i strogošću, minimalizmom izraza, ona uvodi i ostvarenja krajnje intimnog sazvučja, fotografije i intervencije u prostoru posvećene njenoj baki, omiljenoj iz perioda detinjstva. Ostaju samo sećanja a ona ih vizuelno tematizuje.
Ova profesorka na Akademiji likovnih umetnosti u Trebinju ima u svojoj generaciji najimpresivniju biografiju samostalnih i grupnih izložbi, radova u kolekcijama muzeja i galerija, skulptura u javnom prostoru, nagrada i priznanja, učešća na likovnim kolonijama, simpozijumima i radionicama, TV dugometražnim emisijama, predavanjima, enciklopedijskim izdanjima i monografijama. U odnosu na svoj značaj, najbolje predstavljen u biobibliografskom delu ove monografije, Željka Momirov nije dovoljno poput drugih umetnika zastupljena u državnim projektima kulture, kao što su otkupi dela i predstavljanje u inostranstvu.
STEPA KOD JEDRENA OSVETIO UGLjEŠU I VUKAŠINA: Pre 85 godina u Čačku preminuo vojvoda Stepa Stepanović, veliki srpski vojskovođa
BRIŽLjIVO upakovane dve nagorele voštanice i jedna raskošna osmanska sablja pronađene u skromnoj sobi Stepe Stepanovića posle njegove smrti 27. aprila 1929. otkrile su da veliki vojskovođa nije smatrao pobede na Ceru i Solunskom frontu najvažnijim bitkama koje je vodio, već osveta srednjovekovnih srpskih vitezova izginulih u Maričkoj bici.
28. 04. 2024. u 06:30
REZOLUCIJOM O SREBRENICI PRIKRIVAJU SVOJE ZLOČINE: Nemačka istorijski falsifikat potura na godišnjicu oslobođenja Dahaua, fabrike smrti
NEMAČKA koja je glavni sponzor sarajevske „Rezolucije o Srebrenici“ pokušava da progura taj cinični istorijski falsifikat kroz Generalnu skupštinu UN u vreme jedne tragične godišnjice, oslobođenja koncentracionog logora Dahau, nespornog svedočanstva o najvećem genocidnom programu u istoriji čovečanstva čiji je autor – Nemačka.
28. 04. 2024. u 07:00
IZBACIO JE IZ STANA ZBOG DRUGE: Kako je pukla veza Katarine Radivojević i Olivera Mandića
NjIHOVA desetogodišnja veza se rasula u paramparčad kad se u životu Olivera Mandića pojavila 22 godine mlađa dama.
28. 04. 2024. u 12:13
Komentari (0)