NAŠE ULJE U CRNOJ GORI JEFTINIJE 60 DINARA: Pojeidni srpski proizvodi i dalje jeftiniji u okruženju

S. B.

20. 04. 2023. u 13:13

GRAĐANI Srbije se iz okolnih zemalja vraćaju iznenađeni cenama osnovnih životnih namirnica. Ko je tokom praznika putovao do Crne Gore sa nevericom je merkao ulje proizvedeno u našoj zemlji. Poznata marka, 500 kilometara od mesta proizvodnje, košta od 1,4 do 1,99 evra, a na akciji se nudi i za - 1,09 evra. Objašnjenje ove ne tako retke pojave za srpske proizvode su različite stope poreza na dodatu vrednost, ali i - trgovačke marže.

НАШЕ УЉЕ У ЦРНОЈ ГОРИ ЈЕФТИНИЈЕ 60 ДИНАРА: Појеидни српски производи и даље јефтинији у окружењу

Foto: Profimedia/Ilustracija

Nije ulje jedino što građani Srbije kupuju po nižim cenama u okruženju. Bilo je slično sa čokoladom, mlekom, prašak za veš... U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije veruju da nije samo državna fiskalna politika odgovorna za ove nelogičnosti.

- Razlog je pre svega trgovačka marža - kaže Marko Dragić iz NOPS. - U Crnoj Gori je nešto niža stopa poreza na dodatu vrednost. Ona niža je sedam odsto, a u Srbiji je deset odsto. Ali to nije dovoljna razlika. Drugi deo je marža. Evidentno je da je ona u pitanju. Trgovci žele da brzo i lako zarade i to im je siguran način. Pored tih postoje i skrivene marže. To je ono što proizvođači plaćaju da uđu u trgovinu, pa gde će im biti istaknut proizvod, pa na koliko proizvoda će dati deo gratis, pa koliko je niža cena ako se uzme cela paleta... A trgovac sve to prodaje po punoj ceni.

Udruženja potrošača veruju da bi ograničenje marže bio način i zaštite potrošača od nekontrolisnaih poskupljenja i uznemirujuće inflacije. Pojedine države su primenile ovaj recept. U dogovoru sa trgovinskim lancima određeni proizvod iz svake grupe ima ograničenu, nisku maržu. Prodavac sam bira koji će proizvod prodavati po ovim uslovima.

- Verujemo da je rešenje ograničiti trgovinske marže - dodaje Dragić. - Trgovci bi tada morali da se odreknu dela svog prihoda u korist kupaca. Ne verujemo, međutim, da je to u Srbiji sada moguće i ostvarivo. To vidimo po rastu cena domaćih proizvoda, robnih marki. Oni nikad nisu bili skuplji, a trebalo bi da su jeftiniji od konkurencije. Proizvode se u Srbiji i robne marke podrazumevaju najniže troškove.

Ekonomisti su, s druge strane, skeptični prema ovom receptu. Smatraju da se administracijom ne izlazi na kraj sa inflacijom. Ograničene marže bi umirile potrošače, ali, poručuju, ne bi rešile problem.

- Moje mišljenje je da takva mera ne bi imala efekta na inflaciju - kaže ekonomista Dragovan Milićević. - Koreni inflacije su daleko dublji. To ne bi rešilo mnogo. To je administrativna priča, da se umiri narod. Koreni inflacije su uvoznog i troškovnog karaktera. Ne može trgovačka marža da to reši. Nosioci inflacije su takvi da ne može na njih tako da se utiče. Ona mora da se rešava sistemski. Mora da se smanji potrošnja. Definitivno se srećemo sa viškom tražnje. Kako poskupljuje roba, tražnja pada. Imamo problema sa svetskom inflacijom zbog pokidanih lanaca snadbevanja tokom epidemije korone.

PRIMERI IZ INOSTRANSTVA

FRANCUSKA se među prvima dogovorila sa trgovcima o "antiinflacionoj korpi". Ideja je da u njoj bude 50 proizvoda, odnosno svih životnih namirnica. Sada trovine nude svoje varijante korpe. Po pristupačnim cenama se nude brašno, testenina, majonez, ulje, kafa, med, tunjevina, jogurt, mleko, hleb.

U Crnoj Gori sami lanci biraju koji će proizvod iz svake grupe ponuditi uz maržu do pet odsto. Mogu i da menjaju izabrane proizvode. U Srbiji je Vlada na početku krize ograničila proizvođačke i prodajne cene osnovnih životnih proizvoda. Poslednjih nedenja te mere su mahom ukinute i tržište bi trebalo samo da reguliše cene.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dve zvezde – jedno spektakularno veče!  Da zagreje i preokrene budućnost

Dve zvezde – jedno spektakularno veče! Da zagreje i preokrene budućnost

Reflektori srpske prestonice sinoć su bili upereni u dve zvezde - legendarnog Zdravka Čolića i zaista jedinstvenu, potpuno novu zvezdu među uređajima za zagrevanje duvana - Ploom! U prepunoj hali 5 Beogradskog sajma, pred više od 1.500 ljudi i uz dobro poznate hitove kao što su "Ti si mi u krvi", "Čija je ono zvezda“ i "Tebe čuvam za kraj", JTI, prva i jedna od najvećih japanskih investicija i cigaretna kopanija broj jedan u Srbiji, lansirala je Ploom X Advanced - najsavremeniji uređaj za zagrevanje duvana sa inovativnom i jedinstvenom HeatFlow tehnologijom usavršenom u Japanu.

10. 05. 2024. u 16:45

Komentari (0)

VEĆ OD 380 EVRA: Evo kako da posetite ovu egzotičnu destinaciju za malo para i to na 8, 11 ili 12 dana avionom