OD KOSE I VERIŽNJAČA: Originalna umetnička dela Stefanije Veljković

Zorana Rašić

27. 03. 2022. u 05:30

INTERESOVANjE za kosu kod mene javilo se još dok sam bila student. Imala sam jedan veoma težak period u životu kada sam potpuno izgubila inspiraciju i preispitivala sebe. Sve mi je u jednom momentu izgubilo smisao - prijateljstva, ljubav, slikanje...

ОД КОСЕ И ВЕРИЖЊАЧА: Оригинална уметничка дела Стефаније Вељковић

Foto Privatna srhiva

Pitala sam se zašto da slikam kada je uzeti foto-aparat jednostavnije. Klasično štafelajno slikarstvo prevaziđeno je u svetu, a mnogi umetnici se bave drugim vidovima izražavanja. Imala sam tad divne profesore na akademiji i posavetovali su me da gledam sebe u ogledalu što duže i da radim autoportrete. To je proces istraživanja, introspekcije, način da shvatimo šta želimo.

Ovako Paraćinka Stefanija Veljković (36), koja je diplomirala na Fakultetu likovne umetnosti u Beogradu, netipična predstavnica svoje generacije, objašnjava, za "Novosti", zašto je krenula neistraženim vodama u umetnosti. Iako je po profesiji slikarka, klasičnim slikarstvom retko se bavi. Prepoznatljiva je po tome što već više od deset godina pravi trodimenzionalne predmete od kose, isključivo ženske.

Foto Privatna srhiva

- Poslušala sam tada profesora, uradila bezbroj autoportreta. Na jednom je moje lice bilo ljubičasto, mrtvo, ali mi je kosa bila vrlo živa. Malo-pomalo, kosa je preuzela ulogu celog lica da mi više nije bilo bitno kako će ono da izgleda. Produbila sam tu ideju i moj master rad bavio se ženskom kosom koja nosi ogromnu simboliku. Obradila sam kompleksan istorijat kose u sociološkom i psihološkom smislu, kosu kao fenomen u religiji, u društvu i umetnosti. Ovo teorijsko istraživanje me je osnažilo da krenem da pravim trodimenzionalne predmete od kose - priča Stefanija.

Najpre je otkrila kako dlaku da oblikuje, da manipuliše tim prirodnim materijalom. Kao vezivo upotrebila je pčelinji vosak i njen prvi predmet je bio neka vrsta tkanja, tapiserije.

- U svojoj radionici imam gomile raznih vlasi kao slikarsku paletu. Od prirodnih svetlih i tamnih u svim nijansama, do belih, sedih i farbanih. Kosa se pere, suši, čisti od nečistoća i selektuje u zavisnosti od predmeta koji radim. U radionici topim vosak i pravim neke veće komade, dok u sobi radim pripremu i crteže. Ja zapravo sakupljam različite energije i povezujem ih svojim radovima - tvrdi naša sagovornica.

Stefanija kraj crteža kose u svojoj sobi, Foto Z. Rašić

Od mnogih predmeta koje je napravila izdvaja verižnjaču - bluzu koju su nosili srednjovekovni vitezovi ispod oklopa. Njena verižnjača simbolično bi trebalo da štiti žene od emotivnih ataka i tenzija. Bluzu od kose pravila je osam meseci. Od neobičnog materijala napravila je rukavice, ali i ženske gaćice.

Kako kaže, sad je na doktorskim studijama na FLU, a njen stručni rad takođe će biti vezan za kosu. Sarađujući sa sjajnom profesorkom sa vajarskog odseka počela je da eksperimentiše sa - kučinom.

Bluzu od kose pravila osam meseci, Foto Privatna srhiva

SAMOSTALNE I GRUPNE IZLOŽBE

STEFANIJA nema stalno zaposlenje, a kako se ne bavi komercijalnim slikarstvom, da bi platila doktorske studije jedno vreme radila je kao dostavljač hrane i negovateljica u Francuskoj. Do sada je imala samostalne izložbe u Rusiji, Beogradu, Trsteniku, Šapcu, Paraćinu, Despotovcu, te mnogo grupnih.

Foto Privatna srhiva

MASKE, OGLEDALA, NOŽ...

U KOLEKCIJI radova ove neobične umetnice nalaze se i maske za lice, relikvijar sa kikom, nož sa drškom od kose, tri uramljena ogledala... Svi oni imaju upečatljivu simboliku, nose uspomene i emocije autorke od najranijeg detinjstva.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KOJA JE CENA SLOMLJENOG DEČJEG SRCA? Kako su Hrvati, Bugari i Slovenci rasplakali mališane iz Srbije