ТРЕБА ИМАТИ ВЕРУ У ЉУДЕ: Представом "Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима" отворен 56. БИТЕФ

Вукица Стругар

26. 09. 2022. у 08:00

ПЛЕСНОМ представом белгијског кореографа Јана Мартенса, "Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима", на Великој сцени "Љуба Тадић", Југословенског драмског позоришта, синоћ је свечано отворен Битеф.

ТРЕБА ИМАТИ ВЕРУ У ЉУДЕ: Представом Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима отворен 56. БИТЕФ

"Сваки покушај ће се завршити скршеним телима и сломљеним костима", Фото Phile Deprez

Реч је о представи која је имала великог успеха на прошлогодишњем Авињонском фестивалу, а која своју снагу "црпи из раскорака". Изводи је седамнаесточлани, атипични балетски ансамбл. Њен аутор, белгијски кореограф млађе-средње генерације, свој рад заснова на веровању да је свако тело у стању да комуницира и да има шта да изрази. О прилици, коју је у овој представи пружио "губитничким телима", онима који због своје старости или естетских мањкавости, немају прилику да се виде на позорници, и искуству рада управо са овим категоријама, за "Новости", каже:

- Да, моје искуство у раду са различитим телима је било одлично. То је нит која повезује моје радове већ годинама. Мислим да је највећи разлог из ког то радим тај што сам прво био посматрач, а тек онда играч, односно, кореограф, и када сам био посматрач увек сам хтео да видим људе који су као и ја. За мене, као хомосексуалца, битно је да кад одем у позориште видим дела која одражавају квир културу. Такође, често кажемо да желимо да допремо до шире публике и мислим да део решења лежи у томе да на сцени представимо већи број људи, не само у позоришту, већ и у политици и другим областима. Да би се људи осећали прихваћено, морају бити заступљени. Моја искуства у раду са таквим људима (губитничким телима) су одлична, а и они су се осећали веома посебно што су били у продукцији.

Фото Phile Deprez

Ако је плес и физички рад, који је његов сегмент најзахтевнији, пре свега, у менталном смислу? Да ли се човек (односно играч) 21. века нашао пред немогућим изазовима и потребом да сваки пут мора да изнова подигне лествицу?

- Мислим да је комад веома захтеван и на физичком и на менталном нивоу. Волим да у мојим пројектима тема нађе своје место и у процесу припрема. Ако комад говори о томе како треба да се организујемо, то је и део процеса рада. Има једна пешачка секција (у представи), која је веома виртуозна на одређен начин, али играчи морају да је броје, што је веома ментално захтевно, но уједно и награђујуће јер осећате да радите као заједница. На почетку доживите неуспех, не иде све како треба, облици нису лепи, али, мало-помало, радећи заједно и схватајући шта је пошло наопако, можемо да створимо хармонију на сцени.

Време у коме живимо намеће комплексе свима који не испуњавају високе стандарде "задате савршености". Фотошоп је толико у употреби да више ни сами не знамо како изгледамо...

- Куда нас то води и докле то може да иде? Не знам. Мислим да је то веома тешка ситуација. Са једне стране, ствари напредују, пуније манекенке такође доспевају на насловну страну "Вога", али је то још увек реткост, сматра се бизарним, као неки шоу наказа. Са друге стране, мислим да су у геј заједници навикнути на мишићава тела, тако да је то тужно. Стандарди су веома високи, имамо високе стандарде и за себе и за људе око себе и то је застрашујуће, јер вештачка интелигенција је у порасту. Има, дакле, све то своје добре али и лоше стране. Мислим да је важно правити перформансе у којима ће се та питања анализирати.

Вербално се сви залажу за различитост, а чини се, никад није било мање уважавања другачијег мишљења. Да ли је ваша представа глас протеста према таквом лицемерју?

- Да, мислим да ова представа веома говори о поларизацији. Са једне стране, имамо поруку која даје наду за проналажење слободе инисистирањем на истој поенти, изнова и изнова, јер смо и кроз историју видели да морамо стално указивати на неке ствари; чак и кад мислимо да смо нешто постигли, то није случај. Погледајте садашњу ситуацију око права на абортус у Америци, квир права у Пољској и Мађарској, затим и у Београду са "Европрајдом"... Тако да су времена веома тешка. Да, са једне стране имамо поруку која улива наду, док је са друге стране веома насилан наслов. Видимо поларизацију у групама које ходају једна преко пута друге, док се приказује пуно насиља и насилног говора.

Сматрам да је веома важно питање вербалног насиља, колико смо се на њега навикли и како треба да пружимо отпор томе, јер се веома брзо претвори у право насиље. Видели смо то са Трампом на Капитолу, где он одржи говор мржње, а два сата касније људи нападну Капитол, тако да да, овај перформанс веома додирује тему поларизације. Не бих рекао да је реч о лицемерју, јер ствари иду набоље, али постоји други ток догађаја у друштву који опет постаје десничарски, суперфашистички.

Фото Phile Deprez

Музика је значајни део представе, са протестним песмама које припадају различитим временима. Шта им је заједничко?

- Да, музика је веома важна. Мислим да им је заједничко то што нам на веома различите начине причају о садашњости, чак и оне које су из шездесетих. Иако говоре о бурним временима из ранијих периода, такође кажу: "Добро, то је било шездесетих, али и у 2021. са покретом Црни животи су важни (Black Lives Matter), имамо исти проблем". Ти различити периоди су важни да видимо циклус времена. Мислим да је Хенрик Миколај Горецки најнеобичнији избор за овај комад.

Шта га је посебно препоручило за ову представу?

- Његова музика није протестна по себи, али је Горецки био композитор у комунистичкој Пољској осамдесетих и напустио је свој посао на универзитету јер је открио да се режим превише меша у наставни програм. И онда је, одједном, почео да ствара другачију музику, највећим делом под утицајем америчког минимализма. Мислим да је то било веома побуњенички - увести америчке утицаје у комунистичку Пољску. А онда имамо и Ке Темпест која прича о "брегзиту", друштву, поларизацији, будућности, колико тешка и тужна она може да буде, али улива и веру. Мислим да треба да имамо веру у људе, то је оно што све три песме имају заједничко - апелују на људе да размисле о окрутности свога времена.

РАЗНОЛИКОСТ КОЈА УЈЕДИЊУЈЕ

ЈЕДНА ниска играчица ми је причала да никад није могла да се пријави за веће улоге, јер за њих компаније траже само жене које су високе 165 или 170 центиметара. То је стандард за висину коју играчице морају да имају. Осетио сам пуно захвалности од својих играча.

Сматрам да је за људе на сцени важно да поврате своју улогу на позорници. Што се тиче квалитета, они су одраз свакодневног живота и друштва, а то није увек савршено. Порука комада није савршеност, већ разноликост, налажење нечега што нас уједињује и то покушавам да урадим у ритму. Свако има своје кораке, али сви имају заједнички ритам, тако да је могуће јединство иако смо разнолики - истиче саговорник "Новости".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (1)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!