РУЗМАРИН И ЂУМБИР УМЕСТО СОЛИ: Седам начина да здравим намирницама побољшате укус хране (ФОТО)

Ивана Ковачић
Ивана Ковачић

26. 05. 2024. у 16:00

ОДАВНО је познато да превише соли у исхрани може да узрокује скок притиска и да оболелима одмаже у регулацији хипертензије. Најновија истраживања показују да је превише слане хране погубно и за имунитет.

РУЗМАРИН И ЂУМБИР УМЕСТО СОЛИ: Седам начина да здравим намирницама побољшате укус хране (ФОТО)

Фото Shutterstock

У студији Института за биомедицину у Берлину тим научника је испитао метаболизам имуних ћелија које су биле изложене високим концентрацијама соли. Утврдили су да со, једињење које се састоји углавном од натријум-хлорида, утиче на имунитет реметећи тзв. респираторни ланац, узрокујући да ћелије производе мање аденозин трифосфата (АТП) универзалног горива које покреће ћелије, осигурава енергију за мишиће и регулацију метаболизма. Дакле, ако високи нивои соли у телу узрокују слабију производњу АТП, то може да утиче на сазревање ћелија имунитета и њихову функцију.

Ако се, пак, такав важан ћелијски механизам поремети на дуже време то може да има јако негативан утицај на имунитет у сваком смислу, почевши од заштите од вируса и бактерија. Такође, повећан је ризик од развоја упалних болести крвних судова и зглобова, као и аутоимуних болести.

Фото: Free Images Pixabay

Зато стручњаци још једном препоручују да се дневни унос соли свакако смањи на мање од шест грама. У ту грамажу свакако треба урачунати и со која се скрива у прерађеним намирницама.

Стручњаци за исхрану саветују да се со замени здравијим опцијама, јер то може да смањи учесталост хипертензије и других поремећаја здравља. Људи који су користили замену за со имали су 40 одсто нижу вероватноћу да имају хипертензију у поређењу са онима који су користили обичну со.

Ево које намирнице могу да побољшају укус храни, а нису со:

Фото Shutterstock

Бели лук

Бели лук је оштар зачин који појачава укус без повећања садржаја натријума. Можете смањити количину соли и удвостручити количину белог лука у рецептима за сосове од парадајза и маринаде. Бели лук такође даје одличан укус супама и помфриту. Ово поврће има и бројне здравствене предности. Студије показују да једињења белог лука могу да ојачају имунитет, снизе крвни притисак и унапреде здравље мозга.

Димљена паприка

Пикантни укус димљене паприке прати тамноцрвена боја. Додајте је у месо, варива и сосове. Овај зачин има и неколико здравствених предности. Студије наводе да једињење паприке - капсаицин, које неке врсте паприке чине љутим, може зауставити раст ћелија рака.

 

Фото Shutterstock

Рузмарин

Рузмарин је популарна биљка која се често користи као додатак уљима за умакање. Размислите о додавању свежег или сушеног рузмарина у супе, варива и печење, као и печено поврће, преливе, сосове и хлеб.

Фото: Pixabay

Млевени црни бибер

Со и бибер су класичан кулинарски дуо. Ипак, ако желите да смањите количину соли, једноставно посегните за млином за бибер. Црни бибер је добар додатак, оштар зачин који појачава укус без повећања соли супама, печеном месу, тестенинама и другим сланим јелима. Осим тога, црни бибер може смањити упалу која је повезана са хроничним болестима као што су болести срца и рак. Такође, можете пробати и бели бибер или мешавине бибера у зрну.

Фото Pixabay free images

Осушени лук или лук у праху

Попут бибера, лук је оштар зачин који појачава укус без употребе соли. Поред белог лука, црни лук нуди појачање укуса скоро сваком укусном рецепту. Конкретно, сушени лук или црни лук у праху су моћнији од свежег лука и могу заменити со у помфриту, супама, чорбама, умацима и салатама.

Фото Shutterstock

Ђумбир

Својим оштрим, љуткастим укусом, ђумбир може заменити со у многим јелима. Можете мешати свеже сецкани корен ђумбира или сушени ђумбир у помфрит, сосове, маринаде, напитке и супе. Штавише, овај корен се вековима користио у медицинске сврхе. Има антиинфламаторне ефекте и може, између осталог, помоћи код болова у мишићима.

Фото: Shutterstock

Балзамико сирће

Балзамико сирће има оштар, киселкаст укус са примесама слаткоће. Такође, истиче природне укусе хране, минимизирајући потребу за сољу. Користите балзамико сирће у преливима за салате, супе, варива и маринаде за месо и рибу. Ако га кувате у лонцу на лаганој ватри, добијате још укуснији сируп који можете прелити преко свежег парадајза.

БОНУС ВИДЕО - ТОП ПЕТ СУПЕР ЛЕКОВИТИХ БИЉАКА: Момчило Антонијевић гост подкаста „Др Новости“

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ПИКСИ И ТАДИЋ, ЛИЦЕМ У ЛИЦЕ: Ево шта се десило на тренингу фудбалске репрезентације Србије! (ВИДЕО)