Kupci kućnih aparata ne moraju da pristanu samo na popravku: Moguća zamena starog za novi uređaj

E. B. TALIJAN

15. 01. 2020. u 19:00

Prodavci tokom prve dve godine pokušavaju da izbegnu zamenu proizvoda za ispravan

Купци кућних апарата не морају да пристану само на поправку: Могућа замена старог за нови уређај

Foto P. Milošević

TRGOVCI su dužni da zamene svaki elektronski uređaj ukoliko kupac ne želi popravku. Oni ne bi smeli da obmanjuju potrošače i koriste nedovoljnu informisanost kupaca o njihovim pravima. A, propisi su jasno definisali kada kupci mogu da zamene proizvod i da li trgovac sme da popravi uređaj bez njihove saglasnosti, za "Novosti" objašnjava Mladen Alfirović, šef pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije. On navodi konkretan slučaj koji je ovo udruženje rešavalo.

- Kupac je uložio reklamaciju na veš-mašinu, jer je prestala sa radom, i tražio je zamenu uređaja za novi - opisuje problem Alfirović. - Do tog kvara je došlo nakon 16 meseci od kupovine, što znači da nije istekao zakonski rok saobraznosti od dve godine. To je period u kom trgovac treba da obezbedi ispravnost proizvoda.

Prodavac je, kako kaže Alfirović, u odgovoru na reklamaciju naveo da je pokvaren remen na veš-mašini. Ocenio je da je to neznatna nesaobraznost i insistirao na tome da se problem reši popravkom, što nije bilo u skladu sa zakonom.

- Propisano je da je popravljanje proizvoda u tom roku, od dve godine od trenutka kupovine, jedino moguće ako se sa tim saglasi potrošač - naglašava naš sagovornik. - Kupac je odbijao da to prihvati, jer je konstatovano da se pokvario kaiš i da za tu neispravnost nije kriv potrošač.

Alfirović ističe da u ovom slučaju, kada postoji neznatna nesaobraznost, potrošač ima pravo i na zamenu i na popravku. Dodaje da je trgovac napravio još jednu grešku, jer je zakonsku odredbu o nesrazmernom opterećenju pokušao da tumači u svoju korist.

- Nesrazmerno opterećenje je situacija u kojoj bi popravka stvarala preterane troškove za trgovca u poređenju sa raskidom ugovora i onda može da se pozove na to i kaže da vraća novac, jer mu se ne isplati da popravlja - objašnjava Alfirović. - To očigledno nije ovaj slučaj, jer je cena remena niska, a njegova zamena zahteva svega nekoliko minuta posla.

Nakon intervencije NOPS-a, koji je trgovcu predočio da su njegovi zahtevi suprotni zakonu, veš-mašina je zamenjena.

PRAVA POTROŠAČA

SAOBRAZNOST se daje na ispravnost uređaja. Trgovac odgovara za nesaobraznost proizvoda u roku od dve godine od trenutka kupovine. Ukoliko se, iz bilo kog razloga, pojavi nesaobraznost u prvih šest meseci od kupovine, potrošač ima pravo na popravku proizvoda, zamenu, raskid ugovora, odnosno povraćaj novca, kao i na mogućnost umanjenja cene. Posle roka od šest meseci reklamacija kupca može da se reši popravkom ili zamenom za nov proizvod.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Boža dunster

16.01.2020. 00:11

Objavite Vi kome ljudi da se žale i gde. Lepo je što potrošač ima prava, samo, svi znamo kako je u praksi

Duki

20.01.2020. 11:10

Posle 6 meseci moze popravka, trgovac nije prekrsio zakon.Ili jednostavno ti odbije rekkamaciju i mozes da se slikas. Meni je Sportvision odbio reklamaciju na patike posle 2 meseca i u vasem udruzenju kazu da su nemocni, vec samo mogu ja da ih tuzim.