OD STALNOG DOPISNIKA - PARIZ

VIRUS korona preti da ubije "Reno", jednu od perjanica francuske automobilske industrije. Gigant osnovan još 1899. godine zapao je u znatne teškoće, do te mere da je u pitanje dovedeno preživljavanje čuvene marke.

Pred ambis su, u jednom cugu, dovedene čak tri udružene firme - "Nisan", "Micubiši" i "Reno", koji je na njihovom čelu.

Francuska država, koja je sa 15 odsto najveći akcionar, zapretila je da neće da priskoči u pomoć ukoliko poznata firma ne prihvati da se odrekne sopstvene tehnologije električnih automobila, gde su daleko odmakli, u korist udruživanja u evropski konzorcijum proizvođača baterija. Nemajući kud, "Reno" je popustio, pa sada, zauzvrat, očekuje finansijsku injekciju od čak pet milijardi evra, koja je ovoj firmi potrebna koliko i ljudima vakcina protiv kovida.

OTKAZI U SLOVENAČKOJ ISPOSTAVI U slovenačkoj fabrici "Revoz", koja proizvodi automobile marke "reno", ugovori o radu neće biti produženi za više od 400 radnika, od kojih je 90 odsto iz Hrvatske. Najveća slovenačka kompanija sa sedištem u Novom Mestu, koja ima francuskog vlasnika, zapošljava 3.200 ljudi. U "Revozu" se proizvode modeli "klio", "tvingo" i električni "smart forfour". Vozila su namenjena Francuskoj, Nemačkoj i Italiji. Ukidanjem treće smene sa traka će "silaziti" nešto više od 600 vozila dnevno. (P. Ž.)

Ironija sudbine je da je poodmaklo, i u prvom trenutku neisplativo investiranje u električna vozila bilo jedan od razloga što je "Renou" bila ugrožena likvidnost. Poznatu marku je pogodila i afera sa bivšim generalnim direktorom Karlosom Gonom, da bi korona na kraju udarila pečat.

Ipak, nije još sve gotovo. Ministar ekonomije Brino le Mer je postavio i uslov da "Reno" 29. maja predstavi strateški plan uštede dve milijarde evra, kao i da se prednost da očuvanju radnih mesta u Francuskoj. Pre toga, u utorak će predsednik Emanuel Makron predstaviti globalni plan spasavanja automobilske industrije koja u Francuskoj direktno zapošljava više od 400.000 ljudi.

"Reno" će tako silom prilika morati da se prikloni evropskom "erbasu baterija", kako od milošte zovu ovaj ambiciozni projekat koji predvode Francuzi i Nemci. Cilj je suprotstavljanje kineskoj konkurenciji, a već su se priključili "Pežo", "Sitroen", "Opel", "Voksal" i proizvođač akumulatora "Saft". Pariz i Berlin očekuju da se na ovaj način otvore i mnoga nova radna mesta. Ovo okretanje ka sopstvenoj proizvodnji ujedno predstavlja još jedan rezultat epidemije korone.