IZLOŽBA POVODOM DANA PRIMIRJA: Lokomotiva „Kostolac“ izložena u Parizu

D.N.

08. 11. 2018. u 15:15

Među eksponatima izložbe u Parizu, posvećene stogodišnjici pobede saveznika u Prvom svetskom ratu, ispred Palate invalida nalazi se i parna lokomotiva „Kostolac“

ИЗЛОЖБА ПОВОДОМ ДАНА ПРИМИРЈА: Локомотива „Костолац“ изложена у Паризу

Foto: Železnice Srbije

KOSTOLAC – Među eksponatima izložbe u Parizu, posvećene stogodišnjici pobede saveznika u Prvom svetskom ratu, ispred Palate invalida nalazi se i parna lokomotiva „Kostolac“.

Posle izložbe koja će trajati do 19. novembra, lokomotiva će biti preseljena u Muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata, u okolini Pariza, gde će posetioci moći da je vide tokom 2019. godine. Lokomotiva „Kostolac“ deo je Tehničke zbirke Železničkog muzeja i ima izuzetnu tehničku i istorijsku vrednost, zbog čega je proglašena kulturnim dobrom.

Napravljena je 1917. godine u fabrici u Filadelfiji, sa još 419 takvih lokomotiva, za potrebe francuske vojske.

Osim nje, do danas je ostala sačuvana još samo jedna u Saobraćajnom muzeju u Drezdenu. Lokomotiva „Kostolac“, čije je originalno ime „Pešo i Burdon“, kako su se zvali njeni konstruktori, koristila se na prugama Solunskog fronta, ispod Kajmakčalana, za snabdevanje srpske vojske.



Tokom Drugog svetskog rata ova lokomotiva, nazvana i „dvoglava aždaja“ zbog svoja dva dimnjaka, korišćena je u rudniku lignita “Kostolac”, na uzanom koloseku od 600 mm.


Železničkom muzeju poklonjena je u avgustu 1951. godine i predstavlja jedan od njegovih prvih eksponata.


Konzervatorski radovi na njoj obavljeni su 1983. i 2012. godine.


Ugovor o ustupanju lokomotive „Kostolac“ na privremeno korišćenje radi izlaganja na izložbi u Parizu, potpisali su generalni direktor “Železnica Srbije” Miroslav Stojčić i predsednik francuskog udruženja Stefan Ison, 8. oktobra, u Beogradu. Nakon izlaganja u Parizu, lokomotiva „Kostolac“ biće vraćena u Srbiju.




Na vreme

Na Solunskom frontu lokomotiva je saobraćala na relaciji Vertekop-Subotsko-Pribedište. Iako se saobraćaj odvijao u ratnim uslovima, u spisima je navedeno da je lokomotiva sa devet vagona saobraćala na vreme, bez kašnjenja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije