Za liftove ni majstora, a ni delova: Ko je kriv za poteškoće u brzom otklanjanju kvarova u višespratnicama?

G. NOVAKOVIĆ

18. 12. 2019. u 08:36

Smer za montere je ukinut još pre 28 godina u srednjoj školi "Rade Končar"

За лифтове ни мајстора, а ни делова: Ко је крив за потешкоће у брзом отклањању кварова у вишеспратницама?

Pojedine soliterske dizalice stare su i do 70 godina

POTRAŽNjA za lift-monterima sve je veća, a škole za njihovo obrazovanje više nema. Ovako se u jednoj rečenici može opisati situacija sa majstorima koji su zaduženi za brzo otklanjanje kvarova dizala u prestoničkim višespratnicama. Najiskusniji među njima deo su JP "Gradsko stambeno" i ovo preduzeće interno obučava mašinske i elektrotehničare da se suoče sa izazovima starih i dotrajalih liftova. Nažalost, sistemsko rešavanje ovog problema, zasada, nije na vidiku.

JP "Gradsko stambeno" svesno je kritika koje na njihov račun imaju stanari zgrada u njihovom sistemu održavanja. Gnev zbog dugotrajnog čekanja da lift bude osposobljen je opravdan, ali činjenica da su soliterske dizalice stare i do 70 godina nikako majstorima ne ide naruku.

- Mnogi proizvođači liftova koje održavamo već dugo ne rade - kaže Igor Ćurčić iz "Stambenog". - Samim tim, teško je naći rezervne delove. Iskustvo majstora koji u takvim uslovima rade nekada je presudno, pa se neretko rezervni delovi izrađuju ručno u radionicama, ili se čak izlivaju u železari. Takvi procesi nekada traju danima, a nekada i duže.

Veći problem od nabavke delova, ipak, jeste što nijedna škola za edukovanje majstora za liftove ne postoji već 28 godina, od kada je to prestala da čini Srednja elektrotehnička škola "Rade Končar". Samo u Beogradu je više od 12.000 liftova, a deficit majstora je očigledan.

Pročitajte još - Majstore, upomoć, stao lift!

- Imamo tu sreću da su najiskusniji majstori zaposleni upravo kod nas, a kroz praksu oni obučavaju nove majstore, koji su svakako tehničke struke, najčešće mašinske i elektrotehničke. Iako se zasada generalni deficit majstora u našem slučaju ne oseća, zbog internog sistema obuke novih kolega, ovo je svakako značajno pitanje na kom bi u budućnosti trebalo da zajedničkim snagama poradi više institucija, kako bi problem bio trajno rešen - napominje Ćurčić.

S obzirom na navedeno, JP "Gradsko stambeno" svojevremeno se obraćalo Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Ideja je bila da se pokrene ponovo bar jedno odeljenje za lift-montere, kojima bi preduzeće pružalo praksu, a potom i zaposlenje. Na realizaciju se još čeka.

- Tehnički i tehnološki napredak za poslednjih nekoliko decenija je vrlo intenzivan u svim oblastima proizvodnje. Tako je i sa liftovima. Nekada, lift je bio većinski mehanička mašina. Danas, to je kompleksni sistem sa mnogo elektronike za čiju je popravku potrebna svestranost. Neophodno je odlično poznavanje elektrike, mehanike, elektronike. "Stvaranje" novog majstora nije jednostavan, brz niti jeftin posao - zaključuje naš sagovornik.

SLAB ODZIV ZA KUPOVINU NOVE OPREME

U POSLEDNjIH pola godine čak 300 ponuda za zamenu dotrajalih liftovskih postrojenja dalo je JP "Gradsko stambeno" stambenim zajednicama. Međutim, svega 25 ih je prihvaćeno, iako preduzeće nudi otplatu na 60 mesečnih rata nakon završetka posla, što je najpovoljniji način otplate.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije