SOLUNSKI FRONT U OBJEKTIVU: Izložba ratne fotografije Dragoljuba Pavlovića u Narodnom muzeju Valjevo
PUBLIKA može da zaviri u atmosferu Prvog svetskog rata i život vojske.
Foto D. Pavlović
KROZ ovu postavku, publika na jedinstvenim fotografijama može da doživi atmosferu Solunskog fronta, ne samo Prvi svetski rat, borbe, vojnu opremu, već je Dragoljub Pavlović foto-aparatom zavirio u pozadinu, prikazao kako je živela vojska, kako se hranila, družila. Fotografisao je svoje kolege slikare Dragomira Glišića, Vasu Eškićevića, Jovana Novičića... predele kuda se vojska kretala, Kajmakčalan, etnografske odlike podneblja, dobrovoljce, sanitet, običaje, na jednoj svadbi bio je čak kum, a objektivom je zabeležio svečani slavski ručak, na kom je vojska prisustvovala kod prestolonaslednika Aleksandra.
Ovako izložbu "Solunski front u objektivu ratnog slikara i fotografa Dragoljuba Lazarevića", koju je priredila u Galeriji Narodnog muzeja Valjevo, opisuje muzejska savetnica, istoričarka Dragana Lazarević Ilić. Bio je prvi ratni slikar, koji je na poziv generala, kasnije vojvode Živojina Mišića, snimao odbranu Beograda, odnosno bombardovanje 1914. godine. Kasnije, Pavlović je pratio sva ratna zbivanja, bio je u štabu Dunavske divizije.
Foto D. Pavlović
Zbirku oko 80 fotografija, veličine vizitkarte, dobili smo od arhitekte Valjevca Riste Anđelopolića, koji je rođak slikara Dragoljuba Pavlovića - kaže Dragana Lazarević Ilić.
- Zaslugom fotografa Milana Markovića iz Valjeva fotografije su uvećane i priređene za izložbu. Uz to, Narodni muzej Valjevo poseduje i dnevnik koji je Dragoljub prilježno vodio od 1895. do 1919. godine. Namera je da se istakne uloga slikara, foto-reportera, fotografa amatera, dopisnika fotografa, koji su u vanrednim, ratnim okolnostima, načinili svedočanstva o tim zbivanjima.
Izložba je, sem u Valjevu, priređena i u brojnim muzejima i gradovima. Između ostalog, u Ljubljani i drugim muzejima Slovenije, te Kanadi, u Torontu, Vankuveru, Kalgariju...
Svuda je, ističe autorka, naišla na odličan prijem i reakcije publike.
Ratno fotografsko stvaralaštvo i prikaz solunskog ratišta nisu samo dokumenti vremena, već i most između prošlosti i sadašnjosti - kaže direktorka Narodnog muzeja Valjevo Jelena Nikolić Lekić.
- Oni govore o hrabrosti, patnji, ali i o nadi i veri u budućnost.
Foto Narodni muzej Valjevo
Karijera
DRAGOLjUB Pavlović rođen je u Beogradu 1875. godine u uglednoj svešteničkoj porodici, završio je ikonopisnu školu u Sergejevu kod Moskve, potom slikarsku akademiju u Minhenu. Bio je jedan od osnivača Udruženja likovnih umetnika Srbije. Do penzionisanja bio je nastavnik crtanja Druge muške gimnazije u Beogradu. Umro je 1955. godine.
Preporučujemo
BEZ STRUJE SUTRA DEO PARAĆINA: Najavljeni radovi na niskonaponskoj mreži
07. 12. 2025. u 23:15
"TA KUĆA JE STVARNO UKLETA" Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku
PRVI rezultati istrage tragedije koja je otkrivena u subotu ujutru u porodičnoj kući u blizini „Slobodine“ raskrsnice u Čačku, govore da je Vladimir Čarapić (47) nožem preklao vrat svojoj majci Mili (72), a potom i svom ocu Neđu (79). Zatim je sebi istim sečivom naneo više uboda po grudima i stomaku, a na kraju je prerezao vene leve ruke i tako na smrt iskrvario.
07. 12. 2025. u 13:36
NOVO REŠENjE ZA UKRAJINU: Evropa pravi plan u slučaju da se SAD povuku iz konflikta
EVROPSKE diplomate pripremaju scenario podrške Ukrajini u slučaju povlačenja SAD iz konflikta, prenosi Blumberg, pozivajući se na izvore.
07. 12. 2025. u 13:19
Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića
DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.
07. 12. 2025. u 11:41
Komentari (0)