INDIJA IPAK NEĆE DOBITI STELT LOVCA: Nedostaju mu 3 definisane karakteristike da bi bio u istoj ligi kao F-35 ili J-20

P. Z. S. /eurasiantimes.com

17. 04. 2023. u 18:55

NAKON što je 15 godina čamio na tabli za crtanje, indijski napredni srednji borbeni avion (AMCA) sada je spreman za svoj prvi let, samo za četiri godine u budućnosti!

ИНДИЈА ИПАК НЕЋЕ ДОБИТИ СТЕЛТ ЛОВЦА: Недостају му 3 дефинисане карактеристике да би био у истој лиги као Ф-35 или Ј-20

F-35 i J- 20 Foto EPA / Free Images Pixabay



DRDO je spreman da dobije odobrenje od Kabinetskog komiteta za bezbednost (CCS) za razvoj lovca 5. generacije na osnovu vremenskog okvira koji predviđa prvi let do 2027. i uvođenje eskadrile do 2035!

Većina entuzijasta lovačke avijacije smatra da je vremenska linija prvog leta nategnuta. Zaista, verovatno je da svi koji su uključeni u proces traženja CCS odobrenja za AMCA dobro znaju da je vremenski okvir beznadežno nerealan, piše Vijainder K. Thakur  penzionisani pilot IAF.


„VRLO USKA“ VREMENSKA LINIJA

Vremenska linija je prvi put projektovana indijskim vazduhoplovnim snagama (IAF) 2019. Uprkos njihovom entuzijazmu i dobroj podršci domaćem stelt lovcu, najviše rukovodstvo IAF-a smatralo je vremenski okvir ambicioznim.

U julu 2020, IAF je eufemistički opisao vremenski okvir kao „veoma tesan“.

Međutim, viši zvaničnici DRDO-a i HAL-a ignorisali su rezerve IAF-a. U januaru 2021, predsednik i generalni direktor Hindustan Aeronautics Ltd R. Madhavan (R. Madhavan) je rekao: „Prototip aviona će verovatno biti spreman do 2026, a njegova proizvodnja bi mogla da počne do 2030!“

U septembru 2021, Girish S Deodhare, direktor programa (borbeni avioni) i direktor, ADA, povećao je ulog planirajući prvi let 2025!

Rekao je: „Prelazimo na kritičku reviziju dizajna do sredine sledeće godine sa planiranim uvođenjem 2024, a prvim letom planiranim 2025.

Dr AK Ghosh, direktor projekta AMCA, izjavio je tokom DefExpo-2022: -Kada se dobije odobrenje projekta, prvi prototip može biti predstavljen za tri godine, a prvi let za godinu do godinu i po nakon toga.“

IAF, koji je dugo bio povezan sa DRDO & HAL-om, ostao je skeptičan.

U novembru 2022, načelnik vazdušnog štaba (CAS), glavni maršal vazduhoplovstva VR Chaudhari, savetovao je „razboritost“. On je preporučio strano povezivanje kao rezervni deo za razvoj „alternativnih sistema i senzora“ u slučaju da domaći razvoj sklizne sa vremenske linije.

Ono što je CAS rekao je možda imalo uticaja jer je 14. februara 2023. predsednik DRDO-a Samir Kamat rekao da bi prvi let AMCA „mogao da potraje sedam godina, a uvođenje u radnju može da se obavi za deset godina.

Dok je priznao propust u prvoj vremenskoj liniji leta od 2027. do 2030. godine, Kamat se držao cilja indukcije za 2035. godinu.


AMCA ĆE BITI LOVAC GENERACIJE 4.5!

Značajnije od prilično teškog za progutati DRDO/HAL projektovani vremenski okvir je da AMCA za koji se predviđa da će biti uveden do 2035. neće biti lovac 5. generacije. Biće to lovac 4.5 gen.

Predlaže se da se AMCA razvija u dve faze. Faza 1 razvoja će rezultirati AMCA Mk-1, pokretanim američkim motorom GE-414. Faza 2 razvoja će rezultirati AMCA Mk2, koji će imati napredni, snažniji motor koji će biti razvijen u saradnji sa stranim partnerom koji tek treba da bude izabran.

AMCA Mk-1 će nedostajati najmanje tri lovačka sistema pete generacije:

- superkrstarenje, supermanevrisanje i fuzija senzora.

Pored toga, AMCA Mk-1 će imati ograničenu skrivenost. AMCA je inspirisan F-35, koji nema radio frekvenciju sa zadnje strane i stelt, ali ima potisnuti IR potpis. AMCA neće imati stelt sa zadnje strane – ni RF ni IR.

Korišćenje motora GE F414 od 98 kN umesto motora od 110 kN kako je planirano prilikom projektovanja AMCA isključuje superkrstarenje; nedostatak vektorisanja potiska isključuje supermanevarnost, i velike izduvne mlaznice bez IR supresije isključuju skrivenost sa zadnje strane.


SENZORSKA FUZIJA

Lovci pete generacije su dizajnirani da probiju teško branjeni vazdušni prostor protivnika i lociraju mete, prenoseći informacije o ciljanju i koordinate drugim vazdušnim, kopnenim i morskim sistemima naoružanja. Da bi neprimećen prodro u teško osporen vazdušni prostor i otkrio mete, lovcu 5. generacije je potrebna dobra prikrivenost i svest o situaciji koristeći fuziju senzora.

Fuzija senzora spaja ulaze različitih senzora na ploči – radarskih, IR i optičkih – u jedan koherentan ekran. Unapređeni lovci 4. generacije, kao što su Su-30MKI i LCA Mk-1A, imaju različite stepene senzorske fuzije, ali nedovoljno da obezbede svest o situaciji.

DRDO ima za cilj da primeni fuziju senzora u fazi 2 (svesnost situacije) sa MVF LCA Mk.2. Očekuje se da će lovci pete generacije imati fuziju senzora faze 3 (pomoć pri odlučivanju) ili faze 4 (automatsko odlučivanje).

Svest o situaciji „pomoć pri donošenju odluke“ uključuje automatsko određivanje prioriteta pretnji za pomoć pilotu. Svest o situaciji „automatizovane odluke“ uključuje određivanje prioriteta i automatsko angažovanje pretnji.

DRDO se još uvek bori sa razvojem sposobnih RF, IR i optičkih senzora. Fuzija senzora će pratiti razvoj senzora. Proći će mnogo pre nego što bude mogao da pokaže svest o situaciji u Fazi 3 i Fazi 4 CAS je verovatno preporučio inostranu saradnju za razvoj senzora i fuziju senzora kada je savetovao opreznost u novembru 2022.


POTREBA DA SE BUDE REALAN

Na osnovu njihovih rezultata i njihove sklonosti prevelikom optimizmu, nema sumnje da će rukovodstvo DRDO-a i HAL-a biti prinuđeno da pomeri rokove i traži ustupke u pogledu performansi zbog nedostataka tehnologije tokom AMCA projekta.

Kao što je ranije rečeno, zvaničnici DRDO/HAL-a su verovatno svesni zamki, ali su više vođeni potrebom da se obezbede finansijska sredstva od vlade kako bi se zaštitila budućnost svojih organizacija, a ne potrebom da naciju učine jačom u neposrednom kontekstu.

Sa tačke gledišta IAF-a, hitnost i značaj nabavke stelt lovaca sa posadom zahtevaju odobrenje CCS za projekat AMCA. Superkrstarenje, supermanevarnost i svest o situaciji uvek mogu da se dodaju stelt platformi kasnije, kao i tehnologije koje se razvijaju kao što su lojalni krilnici i kontrola roja dronova.

Dok daje zeleno svetlo za projekat, važno je da CCS bude svestan zamki i da ostane upozoren na uticaj kašnjenja projekta na borbene sposobnosti IAF-a. Nacija može sebi priuštiti da čeka na AMCA, ali ne može sebi priuštiti da spusti stražu.

Da bi odvratio neprijateljski avanturizam, IAF-u su potrebni operativni stelt lovci i kontra-stelt AD radarski sistemi u narednih pet godina, a ne kada se planirani vremenski okviri prekrše.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!