SVEMIRSKA EKSPLOZIJA: Prvi put snimljeno spajanje zvezda i stvaranje retkih elemenata (FOTO)

27. 10. 2023. u 22:38

SVEMIRSKI teleskop Džejms Veb je po prvi put posvedočio spajanju dve zvezde, astronomskom događaju poznatom kao kilonova.

СВЕМИРСКА ЕКСПЛОЗИЈА: Први пут снимљено спајање звезда и стварање ретких елемената (ФОТО)

Foto: Novosti

Pomoću niza zemaljskih i svemirskih teleskopa, uključujući NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb, svemirski teleskop Fermi Gama-zrak i opservatorije Nil Gehrels Svift, astronomi su posmatrali veliku svemirsku eksploziju uzrokovanu spajanjem dveju zvezda, koja je stvarala elemente potrebne za život.

Stvaranje ovih retkih hemijskih elemenata otkriveno je u drugom najsjajnijem izbijanju gama-zraka, što baca novo svetlo na to kako nastaju teški elementi.

Naučnici su posmatrali GRB 230307A koji je nastao spajanjem dve neutronske zvezde u spiralnoj galaksiji udaljenoj milijardu svetlosnih godina, prenosi časopis Nejčr.

Uz prisustvo toliko energije da može da izbaci materijal, taj proces stvara nova atomska jezgra u procesu poznatom kao nukleosinteza. Time nastaju neki od najtežih elemenata u prirodi poput zlata, platine i uranijuma.

Nova studija, na kojoj su radili naučnici sa Univerziteta Vorvik i Birmingem, uočila je postojanje telura - jednog od najređih elemenata na Zemlji.

Ostali elementi poput joda i torijuma, potrebni za održavanje života na Zemlji, verovatno će takođe biti među materijalima koji su izbačeni u eksploziji.

-Ovo je važan korak u našem razumevanju uloge spajanja binarnog sistema neutronskih zvezda u smislu popunjavanja periodnog sistema elemenata, rekao je profesor Deni Stigs s katedere za fiziku na Univerzitetu Vorvik.

BONUS VIDEO - UZNEMIRUJUĆI SNIMCI IZ POJASA GAZE: Pripadnici Hamasa hvataju taoce na granici sa Izraelom