VLASI KOSE REŠILE DILEMU: Naučnici otkrili uzrok smrti slavnog kompozitora

B.B.

23. 03. 2023. u 17:24

JEDAN od najpoznatijih svetskih kompozitora Ludvig van Betoven nosio je nekolko genetskih faktora rizika za oboljenje jetre, što je utvrđeno analizom nekoliko pramena kose, pokazalo je istraživanje naučnik objavljeno u naučnom časopisu "Current Biology".

ВЛАСИ КОСЕ РЕШИЛЕ ДИЛЕМУ: Научници открили  узрок смрти славног композитора

Foto: Printskrin Youtube

Na osnovu vlasi, koje su nađene na starom komadu papira, naučnici su uspeli da rekonstruišu njegov genom i utvrde da je imao povećan genetski rizik od bolesti jetre i infekcije hepatitisom B. Tokom istraživanja, koje je počelo 2014. godine,naučnici su se oslonili na beleške sa dve autopsije, obavljene nakon što je ekshumiran 1863. i 1888. godine i na druge istorijske dokumente.

Korišćeno je oko 30 odvojenih pramenova kose koji za koje se smatra da su Betovenovi, a koje su čuvali njegovi potomci i koolekcionari i za koje se tvrdi d su odsečeni sa kompozitorove glave u periodu od 1821. do 1827. godine.

Ova analiza nije otkrila genetske markere za gluvoću ili probleme sa crevima, ali je identifikovano nekoliko faktora rizika za oboljenje jetre, uključujući varijantu gena PNPLA3 koja bi utrostručila kompozitorov rizik od razvoja problema sa jetrom tokom njegovog života.

Naučnici su, takođe pronašli tragove virusa hepatitisa B, koji oštecuje jetru, u jednoj od niti koja je navodno prikupljena ubrzo nakon Betovenove smrti.

Betoven je preminuo 26. marta 1827. godine u svom stanu u Beču od bolesti za koju istoričari tvrde da se radi o otkazivanju jetre. Ovaj povišeni rizik, uparen sa potencijalnom infekcijom jetre i navodnim navikama kompozitora da pije, možda je ubrzao njegovu preranu smrt u 56. godini.

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45