SVI GA POVEZUJU SA TURNIROM U PARIZU: Ko je zaista bio Rolan Garos? (FOTO)

Novosti online

15. 03. 2023. u 00:02

DANAS ovo ime svi povezuju sa grend slemom u Parizu, a ne znaju da je Rolan Garos bio poznati avijatičar i izumitelj patenta koji je omogućio pilotima da pucaju iz mitraljeza na neprijatelje.

СВИ ГА ПОВЕЗУЈУ СА ТУРНИРОМ У ПАРИЗУ: Ко је заиста био Ролан Гарос? (ФОТО)

Foto: Vikipedija

Kada se spomene Rolan Garosa, većina odmah pomisli na prestižni grend slem turnir u tenisu koji se održava svakog proleća u Parizu. Malo njih zna da je Ežen Adrijen Rolan Žorž Garos, rođen 1888. godine na ostrvu Reinion u Indijskom okeanu, bio strastveni avijatičar. 

Preletanje Mediterana za manje od 6 sati i odlazak u rat

Svi koji su ga poznavali opisivali su ga kao čoveka prodornog pogleda, sa brkovima stilizovanim po poslednjoj modi. Pored toga on je bio i neustrašiv, a od malih nogu fasciniran avionima.

Vremenom je ova ljubav prerasla u mnogo više, i on je 1913. godine postao prvi pilot koji je preleteo Mediteran od francuskog gradića po imenu Frežis do Bizerte u Tunisu za manje od šest sati. Podvig mu je doneo određenu reputaciju i slavu, ali je i preusmerio tok njegov život nakon izbijanja Prvog svetskog rata. 

Rolan nije mnogo čekao da se dobrovoljno prijavi u vazduhoplovne snage. I tu dolazimo do dela gde postaje zanimljivo, jer se prvi avioni nisu koristili za direktnu borbu, već samo za izviđanje, a mnogi piloti su tek kasnije sa sobom počeli da nose pištolje ili puške. Jedan od razloga zašto se nije ratovalo avionima je bio i taj što nije postojao način da neki od metaka ne završi u propeleru. Stoga je Rolan, zajedno sa inženjerom Rejmondom Saunijerom, došao na ideju da napravi sistem sinhronizacije koji bi pilotu omogućio da mitraljezom puca na neprijatelja.

Iako ovaj patent nije u potpunosti bio usavršen kada ga je 18. aprila 1915. godine nemačka protivvazdušna odbrana pogodila i srušila iza nemačkih linija - on će poslužiti kao uzor. Naime, Garos tada nije stigao da uništi svoju letelicu pre nego što su je se dokopali neprijatelji pa su mitraljez i rotor za sinhronizaciju ostali netaknuti. Avion je konfiskovan i odnesen u hangar, gde su ga nemački inženjeri ispitivali i usavršili, dodajući mu zupčanik sa prekidačem. Sa njim je mitraljez mogao da puca sinhronizovano kroz propelere aviona, a samim tim nemački avioni su počeli da obaraju savezničke eskadrile na francuskom nebu mnogo efikasnije.

S druge strane, Garos je naredne tri godine proveo u zatvoru u Magdeburgu u Nemačkoj, pre nego što je izveo spektakularno bekstvo. Zajedno sa još jednim pilotom, po imenu Anselm Maršal. I to tako što su se prerušili u stražare i uspešno prešli granicu sa Holandijom. Međutim, njihov put se tu nije završio i oni su otišli za London a potom i Pariz, gde je protogonista priče dočekan poput heroja.

Odmah po povratku u domovinu, on je nastavio tamo gde je i stao. Ali samo 35 dana pred kraj rata i nekoliko pre svog 30. rođendana, oboren je od strane nemačkog pilota Hermana Habiha. Prilikom pada njegovog aviona Fokera D VII,, Garos je poginuo i zauvek otišao u istoriju.

On nikada nije bio profesionalni igrač tenisa, ali je imao gomilu prijatelja među ljudima iz "belog sporta". Pa je tako 1928. godine, prilikom izgradnje stadiona na kojem su čuveni Musketari - francuski teniseri Rene Lakosta, Anri Koše, Žak Brunjon i Žan Borotra branili titulu u Dejvis kupu, odlučeno da dobije ime po njemu u čast vrednosti koji je negovao. 

(Nacionalna geografija)

BONUS VIDEO: BORBE U BLIZINI SVATOVA I KREMENAJE: Ruski vojnici koriste sisteme "Grad" i haubice "Msta-S"

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SKANDAL U SRBIJI: Potukli se roditelji fudbalera iz Crne Gore i Rusije, povređena i deca (VIDEO)