DNEVNIK ZABLUDA: Sjaj arhitekture i beda umetnosti

Slobodan Maldini

01. 12. 2020. u 11:16

Nedavno je u Beogradu otvorena "Galerija Beograd", najveći šoping centar u regionu. Na njegovoj izgradnji i izgradnji susedne 42-spratne "Kule Beograd" angažovani su inostrani radnici i stručnjaci, koji su "preporodili ovaj donedavno poplavljen i zapušten deo prestonice".

ДНЕВНИК ЗАБЛУДА: Сјај архитектуре и беда уметности

Prostorna instalacija u šoping centru - pristigli konkursni rad / Foto lična arhiva

Sa površinom od 300.000 kvadratnih metara prostora tržnice i oko 68.000 kvadratnih metara kule, ovaj arhitektonski mastodont stranog vlasnika ujedno je i najskuplji arhitektonski objekat u regionu, čija je vrednost, bez okolnih novoizgrađenih zgrada, procenjena na više od dve milijarde evra.

Realizujući ovaj ekstremno skup arhitektonski poduhvat, investitor se opredelio da svoj ekstraluksuzni kompleks opremi vrednim umetničkim delima. Za tu svrhu organizovao je u maju 2020. po obimu i kompleksnosti u Srbiji neviđeni javni konkurs za izradu umetničkih radova i savremenog mobilijara koji će biti postavljeni na čak 21 lokaciji novog urbanog centra. Zatražio je od učesnika "da izrade hrabre i ambiciozne koncepte, kvalitetne i originalne radove za prostorne instalacije, skulpture i savremeni mobilijar".

Na ovo, najveće nadmetanje u novijoj istoriji srpske umetnosti, pristiglo je više od 300 radova timova i pojedinaca, ukupno više od 1.000 srpskih autora. Iako je produženi konkursni rok istekao još u julu, a anonimni žiri, zaklonjen iza javno eksponiranog "savetodavnog tela", završio svoj posao, najavljeno je objavljivanje rezultata i izložba radova u oktobru, čak je i šoping centar završen i otvoren - do danas nisu javno dostupne informacije o rezultatima konkursa.

Ali, već sam raspis konkursa je poražavajući po učesnike. Ponudivši im neverovatne uslove, vlasnik više milijardi evra vrednog kompleksa rešio je da srpske umetnike stavi u otrežnjujuću, ponižavajuću poziciju. Po propozicijama, učesnici čiji su radovi odabrani za drugi krug dužni su da realizuju dela za samo dva i po meseca, uz mesečnu autorsku nadoknadu 600 evra bruto, što je neto otprilike u rangu minimalne mesečne zarade u Srbiji.

Po ovoj računici, investitor umetnike mesečno plaća nešto više od dnevnog postignuća majstora keramičara, a preračunato spram cene kvadrata u kompleksu od oko 6.000 evra, umetnici bi za neto primljeni autorski honorar mogli da kupe površinu 0,16 kvadratnih metara. Međutim, to nije sve. Raspisivač zadržava pravo da ne dodeli nagrade, a samom predajom umetničkih dela, on preuzima pravo svojine nad njima! Uz ovakve uslove, investitoru nije ni potrebno da odabere, niti nagradi najbolje. Jer, umetnost u Srbiji se daje u bescenje.

Iako se neshvatljivim zahtevima raspisivača još prošlog juna oštro usprotivilo umetničko udruženje ULUS, pozivom da organizator prekine ovaj konkurs, koriguje uslove i ponovo ga raspiše, po pitanju zaštite prava umetnika nije učinjeno ništa. A poniženi bespomoćni umetnici, svesni ove nametnute bede, ćute.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)