"ZAVERA TEORIJE" SVUDA OKO NAS: Aleksandar Leka Mladenović o izložbi kojom je obeležio tri decenije stvaralaštva

Miljana Kralj

17. 11. 2020. u 15:22

PITANjE smisla umetnosti grafike u mom slučaju se kreće od uzvišenog, romantičarskog poimanja umetnosti kao vrha lestvice ljudskog delanja do nihilističkog ponora besmisla i natrag.

ЗАВЕРА ТЕОРИЈЕ СВУДА ОКО НАС: Александар Лека Младеновић о изложби којом је обележио три деценије стваралаштва

Foto Aleksandra Keković Mladenović

Ovo je zapisao Aleksandar Leka Mladenović, redovni profesor Fakulteta likovnih umetnosti, umesto uvoda, u katalogu koji prati izložbu "Najbolje od... Najveći hitovi i promašaji / 30 godina umetničke grafike". Od prošlog petka odvija se u tri prostora: Galeriji FLU, Galeriji izlogu FLU i Galeriji Centra za grafiku.

Već u samom podnaslovu detektuje se duhovitost, ali i samoironija, bitna u radu ovog umetnika, koji za naš list "priznaje":

- Podnaslov sam "ukrao" od Roberta Vajata, jednog od najvećih autora pop muzike. Kompilaciju hitova nazvao je "Njegovi najveći promašaji". Meni je tu bitnija konotacija da umetnost predstavlja zbir uspeha i promašaja, kao i sam život, inače bi bila monotona i mnogo dosadna.

"Zavera teorije - Oni, po Anastasu Jovanoviću", Foto Aleksandra Keković Mladenović

Kada je pre tri decenije počinjao, Mladenovića je zanimao širok spektar tema, pa je svoju umetničku strategiju postavio tako da mu dela budu različita, ali da zajedno odaju utisak celine.

- Prirodno, startno me je oblikovala beogradska grafička škola, sa svojom jakom tradicijom, ali sam voleo i nemačku grafiku sedamdesetih godina - objašnjava Mladenović.

- Sada mi izgleda kao da je te prve radove stvarao neki stari umetnik, da sadrže veliko životno iskustvo natopljeno metafizikom. Išao sam obrnutim duhovnim putem, od starca ka podmlađivanju. Kada završim retrospektivu biću poput novorođenčeta, spreman da sve počnem ponovo.

Pre desetak godina sagovornik je započeo i aktuelnu seriju radova "Zavera teorije", ne sluteći, kaže, koliko će razne teorije zavere, obojiti naš savremeni život.

- Sa pandemijom, vakcinom, američkim izborima, kao da smo ušli u klimaks svega toga. Na jednoj grafici iz 2018, koja se zove "Zavera teorije - Šokantne vesti", postoji lažna vest da su u južnu Srbiju vanzemaljci doneli neku bolest. Zastrašujuće, ali ima i humora u tome.

"Subliminal", Foto Aleksandra Keković Mladenović

Deo Mladenovićeve postavke, koji se nalazi u Centru za grafiku, uglavnom je posvećena saradnji sa britanskim pesnikom i muzičarem Vikom Godarom.

- Ustupio mi je prvo pesmu za projekat "Rani pank i hibridna grafika" - seća se Mladenović početaka prijateljstva iz koga su nastali i omoti za Godarove albume, ali i projekat "Vik-Leka". - Inspirisan njegovim pesmama, pravio sam vizuelne odgovore.

-Izložbu na FLU, Britanac koji je pod uticajem našeg likovnog stvaraoca počeo i da slika, već je "podelio" na "Instagramu".

- Pank me je kreativno inicirao, ali mislim da je dobro što je tako brzo propao - smatra sagovornik. - Komercijalizovan je i pretvorio se u nešto sasvim suprotno. Neki od tih prvih pankera su danas najveći konzervativci kao Džoni Roten, ili ih više nema. Zato mi je odgovarao Godar, jer je napustio pank i pre propasti, uvodeći još osamdesetih džez u popularnu muziku, kada to još niko nije radio. Nekako smo se mi kao srodne duše lako uklopili.

Najvrednije stvari - besplatne

MOJ prijatelj Džoni Braun, iz grupe "Bend of holi džoj", ponavlja kao mantru: "Umetnost će spasti svet". Meni je to zvučalo idealistički, ali kada je počela ova distopija, to se ispostavilo tačno. Ljudi ponovo čitaju, gledaju filmove, traže duhovne sadržaje... Humanizam mora da pobedi, najvrednije stvari su besplatne: ljubav, prijateljstvo, mir - zaključuje sagovornik.

Na ovoj postavci je predstavljena još jedna njemu važna saradnja, sa suprugom Aleksandrom Keković Mladenović:

- Radimo zajedno dizajn omota za muzičke albume, a ona je dizajnirala i katalog ove izložbe. Aleksandra je deo mog životnog projekta - dodaje umetnik.

Postoji velika povezanost u svetskoj grafičkoj zajednici, ističe sagovornik:

- Ona se proteže od Kine do Amerike i Kanade. Čuvamo se i štitimo međusobno. Beograd se tu smatra vrlo važnim centrom.

"29 godina", Foto Aleksandra Keković Mladenović

Veliku ulogu u tome, kako napominje, imao je i Centar za grafiku, sa svojim međunarodnim radionicama, na kojima je Mladenović učestvovao od samih početaka. A na pitanje, kako studente, u ovo teško vreme ohrabruje da nastave umetničkim putem, odgovara:

- Poručujem im da je ključno da uživaju u stvaralaštvu. I ja u njemu uživam, jer je ono privilegija. Osećam se kao najbogatiji čovek na svetu, kada vidim šta je sve nastalo mojim radom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ETO, JAVLJA MI SE! Kako je Novak Đoković šokirao novinarku CNN-a