U GALERIJI KULTURNOG CENTRA BEOGRADA IZLOŽBA: Žene trpe najveće nasilje
PRIZORI univerzalnog stradanja, patnje i bola čovečanstva koji naizmenično blede i onda nanovo u kriznim, konfliktnim i ratnim vremenima izranjaju iz prošlosti, pojavljuju se na slikama Simonide Rajčević. Uz izložbu slika i objekata umetnice i vanrednog profesora Fakulteta likovnih umetnosti, u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda, ovo je zapisala Jelena Petrović, teoretičar umetnosti, istraživač, kustos i profesor na fakultetu u Beču.
Postavka, kojom dominiraju džinovske ruke Brusa Lija i doslovno sa ulaza "grabe" posetioca, a čine je i platna velikih dimenzija na kojima su prizori mučeništva iz istorije umetnosti u savremenoj interpretaciji (El Grekov Isus, sa platna "Sveto trojstvo", Karavađovi Sveti Sebastijan i David sa glavom Golijata, Zurbaranov prikaz Hrista kao Božjeg jagnjeta), ponela je naziv - "Lažni bol".
U prethodnom ciklusu slika "Čudni talasi", autorka se bavila ljudskom smirenošću, pa se nameće pitanje kako je odatle stigla do bola koji je emotivna potka predstavljenih slika.
- Ljudsko prevazilaženje je možda nešto što povezuje ove dve izložbe - objašnjava, za "Novosti", Simonida Rajčević. - Narativna ideja izložbe "Čudni talasi" bio je taj osećaj pasivnosti i bespomoćnosti pojedinca u društvu, izloženost i osetljivost tela, kao i mogućnost da se iz ovih osećanja proizvede nešto sasvim suprotno.
Odrastanje u socijalizmu
DIREKTNOST pop kulture koja je bila toliko neophodna i toplo prihvaćena šezdesetih, kao odmak od društvenog i političkog ponora za generaciju koja je želela da menja, nešto je što sam oduvek prepoznavala - kritika ili predstava konzumerizma i korišćenje reklama mi nije bila bliska. To ima veze sa odrastanjem u socijalističkoj zemlji - smatra umetnica rođena 1974. u Beogradu, a koja je do sada izlagala na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.
Tema bola je neraskidivo vezana sa nasiljem i agresijom, a prema mišljenju ove autorke njima su najviše izloženi, i najviše ga trpe u našoj zemlji - žene:
Na pitanje zašto je bol iz naslova lažan, odgovara:
Ruke Brusa Lija oko kojih se "vrte" prizori bola, direktna su veza autorke sa pop kulturom.
- Pop kultura je deo mog života i odrastanja, bitna mi je od detinjstva - kaže umetnica. - U odraslom dobu je deo moje umetničke prakse, kako kroz predloške koje koristim, tako i stilski, kada koristim pop estetiku da na nešto ukažem kroz taj kanal, koji masovnije i direktnije komunicira sa publikom srednjeg ili starijeg doba.
O mogućim novim značenjima motiva preuzetih sa slika El Greka, Karavađa, Zurbanova, na njenim delima, sagovornica govori:
Kako navodi Simonida Rajčević, uz upotrebu prizora sa ovih slika poznatih autora, uvela je i zamenu:
SKANDAL! SPAJIĆ JAVNO PRIZNAO: "Nikakav problem nije, glasaćemo za Rezoluciju o genocidu u Srebrenici"
PREMIJER Crne Gore Milojko Spajić rekao je na premijerskom satu da će ta zemlja glasati za Rezoluciju o genocidu u Srebrenici.
09. 05. 2024. u 14:59
RAZBIJENE TABU TEME U SRBIJI: Da li će dete ličiti na roditelje ako je od doniranih jajnih ćelija (VIDEO)
Dragana Krstić iz udruženja "Šansa za roditeljstvo" bila je gost podkasta "Mislim da je važno."
08. 05. 2024. u 16:10
AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNjIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!
Spremite se za putovanje kroz tamni podzemni svet za koji do sada niste znali.
09. 05. 2024. u 11:33
Komentari (2)