ŽIVIMO U NEVIDLJIVIM KAVEZIMA: Vajar Rajko Popivoda o izložbi u Galeriji "B2", svetu koji luta opasnim lavirintima

M. KRALj

11. 01. 2022. u 09:24

VEĆ u uvodu teksta za katalog koji prati izložbu "U lavirintu" Rajka Popivode, u beogradskoj Galeriji "B2", istoričarka umetnosti Danijela Purešević ukazuje na neobičnu biografsku podudarnost: umetnik se, kao petogodišnjak, sa roditeljima zatekao u Briselu u vreme Svetske izložbe, na kojoj su poslednji put u evropskoj istoriji u kavezu bili izloženi ljudi, i to iz tadašnje belgijske kolonije Konga.

ЖИВИМО У НЕВИДЉИВИМ КАВЕЗИМА: Вајар Рајко Попивода о изложби у Галерији Б2, свету који лута опасним лавиринтима

Foto Privatna arhiva

- Dakle, godine 1958, u središtu Evrope. U prestonici Belgije i današnjoj prestonici Evropske unije - piše Pureševićeva.

A na postavci koja će trajati do 22. januara, obuhvatajući dela nastala u poslednje dve decenije, jedan od glavnih motiva je - kavez, koji se provlači kroz stvaralaštvo jednog od najuglednijih naših savremenih vajara, od studentskih dana.

- Veoma rano moje osećanje je bilo da svi mi živimo u nekoj vrsti kaveza - kaže Popivoda, čija dela se nalaze u javnim privatnim kolekcijama u zemlji i inostranstvu, i iza koga je 35 samostalnih izložbi.

- Kavez mi je, još od tada, metafora odnosa čoveka i društva. U njemu nas drže drugi, ali postoji i taj unutrašnji kavez, koji smo sami sebi nametnuli.

Foto Privatna arhiva

Foto Privatna arhiva

Foto Privatna arhiva

U poslednje vreme kavez je na Popivodinim radovima bezbojan, jer su postavljene nam granice, na prvi pogled - nevidljive. Ali, kako tvrdi, nekada su bile mnogo očiglednije, pa su kroz istoriju stvorene velike podele između takozvane zapadne civilizacije i ostatka sveta - Afrike, Južne Amerike, Azije...

- To civilizacijsko nerazumevanje dovodilo je do tragičnih situacija, od kojih su neke još prisutne - objašnjava autor, čiji su radovi podstaknuti i stradanjima ljudi koji se iseljavaju iz nesigurnih i ratom obuhvaćenih područja.

- Domovi su im razoreni i na svaki način pokušavaju da se domognu Evrope, tog "civilizovanog sveta", koji je u mnogo čemu doprineo njihovoj tragediji. Tu ih ne primaju blagonaklono, a njihov užas je i naš, jer smo mu svedoci.

Lavirint je kao i kavez, simbol često zastupljen u delima ovog umetnika:

- Znamo ga iz mitologije kao strašni prostor u kome se gubi glava, ali je i metafora života, zato što smo uvek u prilici da biramo, čega bi trebalo da budemo svesni.

Prolazak kroz lavirint nije samo stvar slučajnosti, već i odluka kojim će se putem krenuti dalje.

Foto Privatna arhiva

Arijadninu nit, koja čoveka provodi kroz taj lavirint sadašnjice, prema mišljenju sagovorika treba tražiti u očuvanju prirode:

- Brigu za njen opstanak ne bi trebalo zanemarivati, bez obzira na sva politička i druga pitanja i tešku globalnu krizu u kojoj se nalazimo. Priroda je drastično ugrožena i šalje sve moguće signale da nešto preduzmemo - smatra umetnik, dodajući da jedino tako možemo da "umaknemo" novim minotaurima, među kojima su i oni okom nevidljivi.

- I korona je neka vrsta opomene za razumnije, racionalnije, poštenije ponašanje čoveka prema prirodi. Takva spoznaja i promena ponašanja mogli bi da budu zamajac preporoda.

Uzrocima udesa koji je snašao čovečanstvo, umetnik se bavio i u seriji radova "Sedam smrtnih grehova":

- Svet smo izvrnuli kada smo osnovne ljudske norme gurnuli u stranu, kada je greh relativizovan, kada je postao gotovo pozitivna osobina - zaključuje Popivoda, čiji radovi u likovnom smislu, s jedne strane teže pročišćenoj, minimalističkoj, apstraktnoj formi, a sa druge neguju nagoveštaje figurativnosti, u čemu vajar vidi vezanost za ono što je ljudsko.

Foto Privatna arhiva

Evropa i granice

NA pitanje koliko je Evropa i nama postavila granicu, da li i nas tretira kao "treći svet", umetnik odgovara:

- Nemam sumnju da smo deo Evrope, kada su u pitanju zajedničke vrednosti. Makar one bile i licemerne, verujem u njihovu univerzalnost. Ali i za nas postoji granica, jer su posredi političke igre i manipulacije. Činjenica je da ni mi nismo neke velike sreće, jer su već decenijama ovde neka previranja, nikako da se stabilizujemo i izađemo na liniju koja bi nam omogućila kontinuirani razvoj.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00

Komentari (0)

DENVER = ČUDO: Kako je tajna večera Nagetsa na koju nije pozvan samo Jokićev omiljni saigrač spasila sezonu Nikoli i NBA šampionima