DVE NAŠE UMETNICE NA JESENJEM SALONU: Čuvena godišnja retrospektiva u Parizu završava se danas

Goran Čvorović dopisnik iz Pariza

31. 10. 2021. u 14:43

JARMILA Vešović i Jelena Gvozdenović Nikol brane čast srpskog slikarstva na ovogodišnjem Jesenjem salonu u Parizu.

ДВЕ НАШЕ УМЕТНИЦЕ  НА ЈЕСЕЊЕМ САЛОНУ: Чувена годишња ретроспектива у Паризу завршава се данас

Jarmila Vešović, Foto: G. Čvorović

Na čuvenoj godišnjoj umetničkoj retrospektivi, tokom četiri dana, od četvrtka do nedelje, predstavilo se 890 umetnika, od kojih 161 prvi put, iz 43 zemlje sa pet kontinenata, sa više od hiljadu umetničkih ostvarenja.

- Salon je mnogo poboljšan u odnosu na prethodna izdanja, pre svega izdvajanjem izlagača po sekcijama. Ima različitih tendencija, svega i svečega. Nečeg što je dobro, i nečeg manje dobrog - ističe Vešovićeva, za "Novosti", povodom 118. izdanja tradicionalne umetničke manifestacije.

Kroz salon koji je 1903. godine osnovao arhitekta Franc Žurden, kao reakciju na vladajuću atmosferu akademizma, tokom proteklog veka prošli su predstavnici vodećih pravaca, od fovizma i nadrealizma, do kubizma, apstrakcije i nove figuracije, instalacija i fotografije. Ovakav način predstavljanja tradicionalni put kojim su prošli i mnogi priznati srpski umetnici koji su stvarali u Gradu svetlosti.

Jelena Gvozdenović, Foto: G. Čvorović

Od početka ovog veka Jesenji salon, na kome su kroz istoriju učestvovali jedan Matis ili Sezan, dosta se otvorio i ka spoljnim učesnicima. I ove godine ima dosta izlagača iz celog sveta. Kroz različite medije, ovde sada ima gotovo četrdeset odsto stranaca koji prikazuju tendencije sa svih kontinenata.

Na Salonu, koji je 1920. godine proglašen za umetničku manifestaciju od javnog značaja, Jarmila Vešović, u okviru selekcije "Apstrakcija", predstavila se platnom pod nazivom "Zvezdana dinamika", u kombinaciji ulja, plavog i zlatnog pigmenta i japanskog papira. Tvrda podloga pomaže da crtež dođe do izražaja. Preovladava tamni valer, ali u vedrom tonu.

- Ovo je sveopšta noć. Ali iz levog gornjeg ugla počelo je, polako, da sviće. Svitanje daje novi volumen. Zato je slika optimistička, ne samo zbog jarkih plavih boja, već i zbog svanuća, iako sviće iz ćoška - ističe naša umetnica.

Vešovićeva naglašava da je na slici radila punih deset godina.

- Stalno sam je docrtavala. Živela je sa mnom. Svaku noć kad pogledam kod prozor, doslikam je. Koliko sam uticala na sliku, toliko je i ona uticala na mene. Predstavlja zbivanje finesa u nebeskom prostoru. Ima dosta geometrije, koja čini arhitekturu slike, a i zvezde prave arhitekturu života. To je slikanja života. Odlučila sam se da je ljudi konačno vide. I, da najzad svane - nadahnuto objašnjava umetnica.

Prethodno je ovde izlagala 2003, na stogodišnjicu Salona. Ovogodišnji poziv rado je prihvatila, posle zastoja u aktivnostima zbog korone koja je sve bila zaustavila.

Nešto dalje, na odeljenju "Konvergencije", Jelena Gvozdenović Nikol se predstavila ekspresionističkim uljem iz 2016. godine. Zove se "Duh pobune", ali se posmatra iz obrnutog ugla.

- Ne prizivam revoluciju. Naprotiv, shvatam da ona nosi samo krv, beznađe i haos. Stalno sam bila u revoltu i onda sam shvatila da to nije dobar put. Treba prihvatiti otvoreno ono što dolazi, pa šta nam bog da - poručuje Jelena Gvozdenović, koja na Jesenjem salonu učestvuje prvi put.

Podeljen kvalitet

KAO i Vešovićeva i Gvozdenovićeva ima podeljeno mišljenje o kvalitetu izloženih dela:

- Nešto mi se dopada, nešto ne. Ali, to je uvek tako bilo na Jesenjem salonu. Globalno sam zadovoljna što učestvujem, susretima sa ljudima i svime onim što se događa na ovoj značajnoj umetničkoj manifestaciji.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SKANDAL U UJEDINJENIM NACIJAMA: Pogledajte šta je učinio predstavnik Izraela (VIDEO)